Alimente care produc inflamație – consumă-le cu multă moderație!

Iulia Stan, nutritionist dietetician

Timp estimat de citire3 minute, 25 secunde

Inflamația este un proces complex, care face parte din mecanismele de apărare ale organismului. Aceasta poate ajuta corpul să se apere de boli și poate stimula vindecarea. Pe de altă parte, procesele inflamatorii cronice, care depășesc cu mult limitele fiziologice, sunt implicate în apariția unor boli, precum astmul, boala Crohn, artrita reumatoidă, boala inflamatorie intestinală, celiachia.

Într-o multitudine de alte afecțiuni intervin, de asemenea, circuite inflamatorii, chiar dacă nu în mod esențial: ateroscleroza, obezitatea, diabetul zaharat, cancerul sunt doar câteva dintre ele. Alimentele pe care le consumăm pot stimula procesele inflamatorii. În mod deloc surprinzător, alimentele care contribuie la apariția inflamației sunt aceleași considerate în general nesănătoase.

Zahărul și siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză

În industria alimentară se adaugă zahăr pentru a îmbunătăți gustul alimentelor sau pentru a prelungi valabilitatea acestora. Alimentele care conțin zahăr adăugat sunt bogate în calorii și de obicei nu conțin prea multe substanțe nutritive, fiind indicat ca doar 5% din cantitatea de zahăr consumată să provină din zahărul adăugat. Principalele tipuri de zahăr adăugate sunt zahărul de masă (50% glucoză și 50% fructoză) și siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză (45% glucoză și 55% fructoză). Unul dintre motivele pentru care se recomandă evitarea sau reducerea consumului de produse cu zaharuri adăugate este că acestea pot stimula inflamația.

Numeroase studii din ultimii ani au sugerat că un aport exagerat de fructoză reprezintă un factor de risc pentru obezitate, rezistență la insulină, diabet, ficat gras, cancer și boli renale cronice. De asemenea, s-a dovedit că aportul ridicat de fructoză crește mai mulți markeri inflamatori.

Deși fructele sunt printre cele mai bogate surse naturale de fructoză, ele sunt asociate cu efecte benefice pentru sănătate și sunt recomandate a fi integrate în alimentația zilnică.

Grăsimile trans artificiale 

Grăsimile trans sau acizii grași trans sunt grăsimi prezente în mod normal în unele alimente, dar în cantități mici. Grăsimile trans artificiale sunt produse atunci când uleiurile vegetale sunt supuse procesului de hidrogenare, un proces chimic care transformă uleiurile în grăsimi solide sau semisolide. Acestea, enumerate de obicei pe lista de ingrediente a alimentelor sub formă de ulei vegetal hidrogenat (sau grăsime hidrogenată), sunt utilizate pe scară largă ca ingredient pentru prăjire și coacere. Hidrogenarea parțială este uneori utilizată în industria de fabricare a produselor alimentare pentru a îmbunătăți termenul de valabilitate și proprietățile culinare. Grăsimile trans artificiale stimulează inflamația și pot crește riscul de boală coronariană, infarct miocardic și accident vascular cerebral.

Alimentele bogate în grăsimi trans includ cartofii prăjiți, unele sortimente de popcorn pentru microunde, anumite margarine, prăjiturile ambalate, unele produse de patiserie și toate alimentele procesate care conțin ulei vegetal parțial hidrogenat în lista de ingrediente.

Carbohidrații rafinați

Carbohidrații rafinați au un indice glicemic mai mare decât cei neprocesați, crescând mai repede nivelul de zahăr din sânge decât alimentele cu un indice glicemic scăzut. Hiperglicemia poate fi cauza inflamației prin diferite mecanisme. Așadar, un index glicemic ridicat și o încărcătură glicemică mare pot stimula inflamația. Pe de altă parte, un aport dietetic ridicat de fibre protejează față de apariția unor afecțiuni cu componentă inflamatorie, incluzându-se aici atât diabetul de tip 2, cât și bolile cardiovasculare.

Carbohidrații rafinați se găsesc în dulciuri, pâine albă, paste din făină albă, produse de patiserie, unele cereale, prăjituri, băuturi răcoritoare și toate alimentele procesate care conțin zahăr sau făină albă.

Carnea procesată

Carnea procesată are un conținut ridicat de compuși inflamatorii, precum agenții de glicare avansată, iar asocierea puternică a acesteia cu cancerul de colon se poate datora parțial unui răspuns inflamator. Evitați să consumați mezeluri de calitate îndoielnică!

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

nutritionist dietetician

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate