Evita zaharul ascuns in produsele alimentare!

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire2 minute, 29 secunde

Zaharul, marele nostru dusman… Gustul dulce, vrasmasul din farfurie… si cu toate astea, ne plac bunatatile dulci. si continuam sa mancam dulciuri, desi stim ca nu este tocmai sanatos. Numai ca zaharul nu se ascunde exclusiv in deserturi. El sau „rudele” lui (fructoza, glucoza) sunt frecvent folosite ca sa amplifice gustul bun al unei largi varietati de produse, de la muraturi, la ketch-up.Cei mai multi dintre noi nici nu ne dam seama de asta, pentru ca alimentele respective nu sunt dulci. Insa trebuie stiut ca, dulci sau nu, si ele contribuie la cele 10 procente (maximum) din calorii la care Organizatia Mondiala a Sanatatii ne sfatuieste sa ne limitam consumul zilnic de zahar. Inainte de a merge mai departe, vreau sa subliniez ca nu ne referim aici la zaharurile naturale din alimente, cum este lactoza din lapte sau glucoza din struguri, ci strict la zaharurile adaugate de mana omului.

Slabeste 4 kilograme pe an, renuntand la zahar

Cele 10 procente nu par exagerate. Ele pot fi echivalate cu 6-9 lingurite de zahar (aproximativ 25-37 g), deci in jur de 100-150 de kilocalorii. Daca insa stam sa ne gandim ca, daca am elimina acest aport caloric zilnic pe perioada unui an intreg, am „da jos” aproximativ 4 kilograme, lucrurile apar intr-o noua lumina. Asa cum spuneam anterior, zaharul „ascuns” trebuie cautat cel mai adesea in alimentele procesate,
si anume pe etichetele lor. E bine sa nu uitam ca o importanta sursa de zahar pot fi cerealele pentru mic dejun, in special cele destinate tocmai copiilor! Asadar, atentie la sosuri si dresinguri, muraturi, iaurturi aromatizate cu sau fara adaos de fructe, cereale instant, piureuri de fructe.

Cuvintele-cheie de pe etichete sunt: zahar, zahar brun, sirop de porumb, sirop, fructoza din porumb, fructoza, glucoza, zahar natural, zahar de trestie, sirop de artar, miere. Daca aceste ingrediente apar, e util sa consultati etichetele nutritionale (acolo unde ele exista), pentru a evalua exact cat zahar consumati per portie!
 
„Sweet tooth” – boala genetica
Daca v-ati hotarat sa scadeti brusc zaharul din alimentatie, fie pentru ca doriti sa pierdeti din greutate, fie ca doriti sa va feriti de boli de inima sau diabet, este foarte posibil ca la inceput sa va confruntati cu mari dificultati… psihologice. Tuturor ne place gustul dulce, ba chiar il agream chiar de la… nastere si se pare ca mostenim aceasta preferinta de la cei mai vechi stramosi ai omului. Englezii chiar au o sintagma pentru aceasta preferinta: „sweet tooth” – dinte dulce. Daca „suferiti” de asa ceva, inlocuiti prajiturile cu fructe proaspete si bauturile indulcite, cu apa minerala. Adaugati fructe la iaurturile simple si la fulgii de cereale fara zahar. Totusi, nu deveniti prea radicale si rasfatati-va cand si cand cu cate o bucata de ciocolata amaruie (una pe zi!) sau cu cate o inghetata mica. insa nu uitati un element de baza: dimensiunea portiilor este hotaratoare!

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igienta alimentatiei si nutrite
dr_corinazugravu@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate