Ce să mâncăm și ce să bem pentru a ne proteja ficatul

Timp estimat de citire4 minute, 0 secunde

Ficatul este unul dintre cele mai solicitate organe interne, fiind responsabil de o multitudine de procese vitale în organism. Tocmai de aceea, este important să-l protejăm și să-i asigurăm buna funcționare, aceasta reprezentând o condiție de bază pentru menținerea sănătății generale.

Răspunde de descompunerea carbohidraților, producerea glucozei și detoxifierea organismului. De asemenea, participă la menținerea echilibrului glucidic, controlează debitul sangvin, intervine în termoreglare, secretă bila necesară pentru a digera și a absorbi în mod corespunzător substanțele nutritive din mâncare, stochează o parte din nutrienții care depășesc nevoile imediate ale corpului și acestea sunt doar o parte din îndatoririle care-i revin. Pe scurt, ficatul are multă treabă, iar ca s-o facă așa cum trebuie are nevoie de susținere și grija noastră constantă. Este foarte puțin probabil să reușim să-l ferim de absolut toți factorii care-l pun în pericol. Stă însă în puterea noastră să alegem ce includem în meniu, astfel încât să-l ajutăm, nu să-l împovărăm.

Top alimente și băuturi care promovează sănătatea hepatică

Cafeaua

Consumul zilnic de cafea se dovedește a fi o metodă eficientă de prevenire a steatozei hepatice, dar și a altor afecțiuni hepatice cronice, conform unui studiu apărut în 2013 în revista „Liver International”.  În confirmarea acestor rezultate vine o altă cercetare publicată în 2014 în „Journal of Clinical Gastroenterology” care a stabilit că efectele protectoare ale cafelei se datorează modului în care influențează enzimele hepatice. Cafeaua, spun autorii cercetării, crește nivelul de antioxidanți din ficat, reduce inflamația și acumularea de grăsimi în celulele hepatice. De asemenea, compușii din cafea ajută enzimele hepatice să elimine din organism substanțele dăunătoare, cu potențial cancerigen.

Ovăzul

Consumul fulgilor de ovăz reprezintă o modalitate simplă de a adăuga fibre în dietă. Acestea sunt element-cheie pentru o digestie sănătoasă, iar cele prezente în ovăz sunt deosebit de benefice pentru ficat. Fulgii și făina de ovăz au un conținut ridicat de compuși valoroși, numiți beta-glucani. Potrivit unui studiu apărut în 2017 în „International Journal of Molecular Sciences”, beta-glucanii susțin modularea sistemului imunitar și lupta împotriva inflamației, a diabetului și obezității, contribuind la reducerea cantității de grăsime stocată în ficat.

Ceaiul verde

Un studiu apărut în „World Journal of Gastroenterology” în 2015 pune în evidență o legătură promițătoare între consumul de ceai verde și sănătatea ficatului. Acesta demonstrează că băutura poate ajuta la reducerea conținutului total de grăsimi, la lupta împotriva stresului oxidativ și la reducerea altor semne ale bolii ficatului gras non-alcoolic.

Usturoiul

Adăugarea usturoiului în dietă favorizează stimularea activității hepatice, ajutând la scăderea ponderală și la reducerea conținutului de grăsimi stocate la nivel hepatic, se precizează într-un studiu apărut în revista „Advanced Biomedical Research”, în 2016. Trebuie menținut faptul că obezitatea este un factor de risc important pentru dezvoltarea bolii ficatului gras non-alcoolic. Statisticile arată că prevalența acestei afecțiuni este de 4,6 ori mai mare în rândul persoanelor cu exces ponderal considerabil.

Fructele de pădure

Afinele, zmeura, coacăzele și merișoarele sunt surse generoase de polifenoli, o categorie de substanțe naturale cu puternic efect antioxidant, care, potrivit experților, pot ajuta la protejarea celulelor hepatice de daunele produse de radicalii liberi.

Strugurii

Antioxidanții din coaja, sucul și semințele de struguri sunt unii dintre cei mai de nădejde aliați ai sănătății ficatului. O cercetare recent prezentată în „World Journal of Gastroenterology” susține că aceștia ajută la reducerea inflamației și prevenirea leziunilor hepatice. Consumul strugurilor ca atare, cu tot cu coajă și semințe, reprezintă o modalitate simplă de a aduce acești compuși în organism prin dietă. Indicate în acest scop sunt și suplimentele cu extracte de semințe de struguri, care pun la dispoziție prețioșii antioxidanți în formă concentrată.

Grepfrutul

Acest fruct din familia citricelor conține doi antioxidanți primari: naringina și naringenina. Aceștia inhibă inițierea oxidării și stimulează enzimele hepatice care ard grăsimea, ajutând la protejarea ficatului prin combaterea inflamației și reducerea acumulării de grăsimi la nivel hepatic.

Peștele gras

Peștele, în special, cel oceanic (somonul, macroul, sardinele, heringul, șprotul etc.) este o excelentă sursă de acizi grași esențiali Omega-3, recunoscuți pentru virtuțile lor antiinflamatoare. Aceste grăsimi sunt de mare ajutor ficatului, întrucât mențin nivelul enzimelor hepatice și ajută la prevenirea dezvoltări bolii ficatului gras non-alcoolic.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate