Vrei să te duci la sală? Evită sentimentul de rușine

Ionut Iamandi, psiholog clinician

Timp estimat de citire3 minute, 54 secunde

De multe ori, amânarea începerii unei activități fizice vine ca o consecință a sentimentului de rușine. Multe persoane ezită să se apuce de sport având sentimentul de rușine față de persoanele care deja practică sportul respectiv. Au impresia că, dacă se duc într-un loc unde se desfășoară o activitate, nu vor face față și vor fi arătați cu degetul de ceilalți participanți.

Pentru că rezultatele se construiesc pas cu pas, trebuie să te gândești la faptul că și ceilalți participanți au fost începători în această activitate, chiar dacă în acest moment par mai experimentați. Nimeni nu poate face un lucru perfect de la început. Trebuie să te mobilizezi și să începi pentru a putea avea, în timp, rezultate. Poți discuta cu ceilalți și să încerci să culegi informații despre cum au fost ei când erau la început de drum și despre etapele prin care au trecut.

După Sărbători, momentul-cheie

Știm foarte bine că perioada de după Sărbători este facilă pentru a te apuca de o activitate care presupune exerciții fizice. Această perspectivă este una comună pentru foarte multe persoane. În perioada de început de an sunt șanse foarte mari să găsești în sălile de sport persoane la fel tine, începătoare. Acest lucru te poate face să te simți parte dintr-o echipă! Sunt persoane care caută oameni asemănători, începători, pentru a se simți în siguranță. Nu trebuie să te gândești că vei fi singura persoană nouă și că nu vei putea face față. În orice grup există persoane cu niveluri diferite de pregătire sau de execuție. Raportează-te la cele venite recent în activitatea sportivă!

Nu îți anula calitățile

În general, tindem să nu facem diferența dintre, de exemplu, ce presupune profesionalismul la locul de muncă și ce presupune o activitate de relaxare. Avem tendința inconștientă de a aduce la nivel psihologic și emoțional nereușita sau greutățile întâlnite în practicarea activității de recreere și să le suprapunem peste cele din mediul de serviciu. De aici se formează uneori ideea că nu suntem buni pe niciun palier și este amenințată stima de sine. Este nevoie să departajăm aceste două paliere. Nereușita într-o activitate care presupune exerciții fizice nu are legătură cu pregătirea și rezultatele tale pe alt palier.

Gândește-te că practicarea unui sport este o activitate nouă, plăcută, care te va ajuta și va potența și alte aspecte ale vieții tale. Te va ajuta să socializezi, să-ți faci prieteni și să te relaxezi.

Raportează-te ca la școală

Când începi să mergi la sală e bine să te gândești că ești într-un mediu de învățare și pe zi ce trece înveți lucruri noi. Este normal la început să nu cunoști exerciții, să nu poți face anumite lucruri. Sala de sport este un loc în care trebuie să deprinzi ușor toți pașii. De aceea ai început o activitate fizică, pentru a cunoaște, învăța și, ulterior, a progresa.

Ai impresia că nu ești pregătit?

Se poate ca amânarea începerii unei activități fizice să vină din motive de nesiguranță de sine. Probabil că nu te simți pregătit atât fizic, cât și psihic pentru a te apuca de un demers de acest gen. Poți face la început doar exercițiile care nu necesită un grad mare de dificultate.

Nu te compara cu cei mai experimentați

Singurul cu care este necesar să te compari ești chiar tu. Comparațiile cu ceilalți, de cele mai multe ori, nu sunt benefice. Există persoane care fac de mai multă vreme sport și sunt familiarizate cu acest tip de activitate. Însă progresul tău trebuie contorizat individual. De multe ori, rușinea și amânarea mersului la sală pot apărea în urma faptului că ești pus în fața unor trăsături individuale neconștientizate. Trebuie să te privești, să te confrunți cu tine însuți și să admiți că ai fost într-o perioadă de delăsare, nu mai ai tonusul pe care îl aveai altădată sau la care visezi. A-ți vedea și analiza propriile neputințe este un proces delicat și, inevitabil, apar rușinea sau nemulțumirea de propria persoana. Însă este nevoie să te mobilizezi, să treci peste sentimentele negative și să începi o activitate fizică.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

psiholog clinician

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate