Exercițiul fizic are efecte pe termen lung asupra imunității

Timp estimat de citire3 minute, 59 secunde

Măsurile de distanțare socială pentru stoparea răspândirii noului coronavirus creează un context propice pentru un alt tip de pericol: sedentarismul. Experții avertizează că dacă nu vom încerca să rămânem activi cât stăm acasă, sistemul nostru imunitar se va deprima și ne vom confrunta cu riscuri mai mari de îmbolnăvire.

Fără drumuri zilnice de făcut, fără acces la săli de fitness și cluburi sportive, ne mișcăm mult mai puțin decât înainte de pandemie, iar acest lucru ne afectează mai mult decât ne imaginăm. O amplă analiză recent publicată în revista internațională „Exercise Immunology Review” concluzionează că lipsa exercițiului fizic reduce considerabil capacitatea de apărare a organismului și ne face mai vulnerabili la infecții, inclusiv la cea cu SARS-CoV-2.

Intervenție pe mai multe niveluri

Sistemul imunitar are trei linii principale de apărare, iar exercițiul ajută la menținerea funcției normale la nivelul fiecăreia dintre acestea.

Prima linie de apărare este alcătuită din bariere fizice –  așa cum este pielea – care împiedică agenții patogeni să intre în corp. Cercetările au arătat că vindecarea leziunilor pielii este mai rapidă la persoanele care fac mișcare în mod regulat decât la persoanele sedentare. Așadar, riscul de intrare a bacteriilor și virusurilor în corpul lor este mult diminuat.

A doua linie de apărare o constituie imunitatea „înnăscută” (sau naturală), reprezentată în principal de neutrofile și celule NK, așa-zisele „ucigașe naturale”. Acestea sunt primele celule imune care răspund la infecții, iar exercițiile fizice au un efect profund asupra lor. În timpul antrenamentelor, celulele NK sunt mobilizate în număr mare în fluxul sangvin. Ulterior, acestea migrează spre locurile cu inflamație pentru a căuta agenți patogeni și celule deteriorate. Acest proces ajută sistemul nostru imunitar să detecteze în stadii incipiente multe infecții și chiar și celulele canceroase.

A treia linie de apărare este imunitatea dobândită (adaptativă sau specifică). Aceasta se dezvoltă de-a lungul vieții noastre și implică o diversitate de celule, în special limfocite T și B. Impactul activității fizice asupra cestor celule este unul major. S-a demonstrat că exercițiile fizice regulate favorizează menținerea unui număr sănătos de limfocite T tinere pe termen lung, ceea ce poate ajuta sistemul imunitar să identifice mai bine patogenii și cancerul odată cu înaintarea în vârstă.

Proba vaccinurilor

Vaccinurile sunt una dintre cele mai bune metode pentru a testa funcția imunitară, deoarece ele pun la încercare capacitatea combinată a multor celule imune diferite de a coordona și produce anticorpi. Cercetările în cadrul cărora s-au administrat vaccinuri, atât după antrenamente prelungite, cât și după o alergare la maraton, au demonstrat că răspunsurile la anticorpi nu au fost afectate, așa cum se considera anterior. În ultimele decenii, a fost vehiculată ipoteza potrivit căreia un efort fizic intens, așa cum ar fi participarea la maraton sau ultramaraton, ar suprima temporar funcția imunitară, creând o așa-zisă „fereastră deschisă”, care ar crește riscul de contractare a unor infecții. Dimpotrivă, spun autorii analizei sus-menționate, există dovezi care atestă faptul că la sportivii de performanță, care se antrenează intens și în mod regulat, vaccinarea determină răspunsuri de apărare mai rapide și mai eficiente decât la persoanele care fac puțină mișcare.

Cel puțin 150 de minute pe săptămână

Având în vedere circumstanțele actuale, este esențial să încercăm să ne îmbunătățim funcția imunitară, nu s-o înrăutățim. Un răspuns imunitar adecvat ne poate feri de riscul dezvoltării unor forme severe de COVID-19. Dacă acest răspuns este prompt și eficient, încă din faza de incubație, șansa de a scăpa doar cu simptome ușoare crește substanțial.

„În contextul coronavirusului, cea mai importantă recomandare este reducerea expunerii, prin distanțare socială. Oamenii nu ar trebui să treacă cu vederea însă importanța de a rămâne activi și în formă, în această perioadă. Cu condiția să fie efectuate în izolare – departe de alte persoane – , exercițiile fizice regulate, zilnice, ajută la funcționarea normală a sistemul imunitar”, a conchis dr. James Turner, un eminent cercetător în carul Departamentului pentru Sănătate al Universității din Bath, Marea Britanie. El a precizat că în acest scop, e bine să cumulăm măcar 150 de minute de efort fizic moderat pe săptămână. Poate fi vorba de mers pe jos sau pe stepper, jogging, sărituri, mers pe trepte, pedalat etc.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate