Atentie la alimentatie in concediu

Timp estimat de citire3 minute, 6 secunde

Astepti cu nerabdare concediul, uitand de toate restrictiile impuse de-a lungul unui an intreg. Adio salatelor fade consumate din abundenta inaintea vacantei pentru a-ti etala silueta impecabila pe plaja! Dar… daca efectele acestei revarsari de meniuri s-ar vedea doar in 2-3 kg adaugate, ai reveni fara probleme la austeritatea curei de slabire cu care deja te-ai obisnui. Insa, caldura excesiva, microorganismele invadand tot ce inghiti, alcoolul, sosurile grase, prajelile iti pot rapune organismul si iti pot compromite vacanta!

Elimina pe cat posibil posibilitatea aparitiei unei enterocolite sau toxiiinfectii alimentare consumand alimente care au fost preparate si refrigerate corespunzator! Nu te napusti la tarabele de pe plaja care comercializeaza sosuri, maioneze (riscul ca acestea sa fie contaminate cu Salmonella, de exemplu, este foarte mare la 40 de grade Celsius), mititei si carnati. Nu vei sti niciodata cat de proaspata a fost carnea tocata din care au fost facuti, iar daca sunt mai suculenti, procesarea termica nu isi poate face efectul si nu va reusi sa omoare bacteriile. Daca sunt alterati, este posibil sa nu iti dai seama, deoarece usturoiul si alte condimente mascheaza gustul.

Sfaturi importante in concediu
Daca iti petreci concediul in destinatii exotice, evita consumul alimentelor traditionale preparate pe tarabe. Alege sa iei masa la hotelul unde esti cazat sau la restaurante serioase (consulta un ghid turistic sau intreaba receptionerul) pentru a nu fi, mai apoi, pacient al clinicilor de boli infectioase. Consuma fructe dupa ce le-ai spalat bine inainte, pentru a evita contaminarea cu diverse bacterii. Nu uita sa te speli pe maini ininte de a manca, indiferent de locul unde te afli. Daca ai scaune diareice, mucoase, sangvinolente, daca ai greturi, varsaturi, dureri abdominale, daca ai febra, transpiratii abundente, consulta de urgenta un medic!

Respecta-ti organismul
Nu renunta pe perioada concediului la dieta stabilita de medic pentru o anumita afectiune. Evita gustarile sarate si nu te jena sa comanzi la restaurant fara sare daca ai hipertensiune arteriala. Afectiunile cardiovasculare si hipercolesterolemia necesita un regim sarac in grasimi animale in mod constant. Nu consuma dulciuri sau fructe cu continut mare de zaharuri daca ai diabet zaharat nici pe perioada vacantei. Verifica cu atentie lista de alergeni de pe anumite produse, daca este necesar intreaba la restaurant daca felul pe care doresti sa il comanzi contine alimente la care ai alergie.

Evita alimentele cu continut mare de grasimi sau prajite, afumate sau condimentate in exces, mai ales daca ai diskinezie biliara sau afectiuni gastrice.
  
Cazurile speciale necesita atentie sporita
Pacientii cu afectiuni esofagiene (cele mai frecvente fiind refluxul gastro-esofagian si esofagita de reflux), cu afectiuni gastrice (gastrita, ulcer gastric), cu afectiuni inflamatorii intestinale, hemoroizi sau cu afectiuni biliare (litiaza biliara, disinezie biliara) trebuie sa incerce, pe cat posibil, sa evite abuzul de condimente iuti (piper, boia, ardei iute, hrean, mustar), sa limiteze consumul de usturoi si ceapa si sa le inlocuiasca cu condimente de tipul tarhon, cimbru, patrunjel, marar, busuioc, oregano etc.

Hidrateza-te corespunzator in vacanta de vara
Citeste compozitia apelor minerale pe care le consumi, in cazul in care medicul ti-a recomandat reducerea unui anumit oligoelement din dieta. Cafeaua si alcoolul nu hidrateaza, desi sunt lichide, ba chiar au efectul contrar. Limiteaza consumul de cafea la una pe zi,dimineata, mai ales ca in concediul ar trebui sa ne odihnim. Consuma alcool moderat, un pahar de vin ar trebui sa fie suficient, la cina. Evita berea in timp ce faci plaja si coktailurile hipercalorice seara!

Bucura-te totusi de varietatea de mancaruri, de fructele si legumele specifice tarilor pe care le vizitezi, de peste si fructe de mare, de salatele inedite! Vei reveni acasa mai plina de viata, mai sanatoasa, cu bateriile incarcate pentru un an intreg si cu amintirile gastronomice de neuitat ale vacantei care a trecut!

Dr. Lacramioara Brinduse
Medic specialist sanatate publica

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate