Tonifierea musculaturii după vârsta de 50 de ani – de ce este foarte necesară

Dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportiva
Timp estimat de citire:2 minute, 40 secunde

Pentru a arăta bine și pentru a te menține în formă este nevoie de sport și de o alimentație echilibrată. Toată lumea știe aceste reguli, însă câți dintre noi le respectăm cu adevărat? După vârsta de 50 de ani, atât la femei, cât și la bărbați, organismul suferă o serie de transformări. Modificările hormonale și cele metabolice contribuie la creșterea în greutate, la apariția durerilor de oase, dar și de mușchi.

Nu puțini sunt cei care, după vârsta de 45-50 de ani, încep să resimtă durere cu localizare la nivelul coloanei vertebrale cauzată de slăbirea tonusului mușchilor paravertebrali.

Sportul, aliatul unei musculaturi de invidiat

Sedentarismul este o reală problemă a secolului în care trăim. Cu timpul, inactivitatea va avea drept consecință atrofierea musculaturii. Odată cu instalarea acestei probleme, pot să apară durerile și slăbiciunea musculară. Cu cât sunt prinse mai multe grupe musculare, cu atât acest lucru va avea un impact mai mare asupra organismului prin afectarea locomoției și a îndeplinirii activităților zilnice.

Chiar dacă nu ai fost un împătimit al sporturilor în tinerețe, asta nu trebuie să te împiedice să începi o activitate fizică. În general (dacă nu există contraindicații clare), medicii recomandă efectuarea unei activități fizice de 3-4 ori pe săptămână (antrenamente de minimum 30 de minute). Orice tip de efort fizic trebuie să fie făcut în limita gradului de toleranță pentru a nu suprasolicita musculatura și articulațiile.

De ce este importantă tonifierea musculară?

Musculatura este implicată în locomoție, dar și în protecția organelor principale. Este evident că orice afectare a fibrei musculare poate să interfereze cu cele două funcții majore ale musculaturii. În plus, mușchii paravertebrali sunt implicați în susținerea coloanei vertebrale, astfel încât slăbirea acestora va duce la apariția durerilor de spate.

Având în vedere toate aceste informații, este clar că tonifierea musculaturii este cu atât mai importantă odată cu înaintarea în vârstă.

După instalarea menopauzei, multe femei se confrunta cu scăderea densității minerale osoase (osteopenie, osteoporoză) și apariția fracturilor de fragilitate (fractură la impacte foarte mici). Pentru a-ți proteja oasele (chiar și in contextul traumatismelor minore), tonifierea musculaturii este unul din factorii care scad riscul de fractură în acest context.

Ce sporturi sunt recomandate după vârsta de 50 de ani?

Problemele osteo-musculare sau de altă natură pot să apară după vârsta de 50 de ani. Pentru a beneficia de pe urma unei activități sportive fără a-ți suprasolicita corpul sau agrava unele probleme de sănătate subiacente, este bine să vă consultați cu medicul curant, care va poate recomanda tipul de activitate fizică adecvat vârstei și gradului de toleranță.

Înotul, plimbările lungi, pilates, yoga și exercițiile aerobice sunt printre cele mai eficiente activități care te vor ajuta să îți tonifici musculatura, cu îmbunătățirea mobilității și a echilibrului. Înainte de orice antrenament nu uita de perioada de încălzire pentru a evita suprasolicitările musculare, osoase și posibilele accidentări.

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar medicina sportiva

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate