Probioticele – “bacterii prietene”

Timp estimat de citire3 minute, 12 secunde

Daca esti adepta unui stil de viata cat mai sanatos, probabil ai auzit de asa-numitele “bacterii prietene”. Acele mici organisme care te ajuta sa-ti mentii balanta normala a microorganismelor de la nivel intestinal. Specialistii le numesc probiotice (pro – pentru, bios – viata).

“Bacteriile prietene” din intestine ajuta la limitarea cresterii microorganismelor nedorite, inclusiv a cresterii ciupercilor si a drojdiei. De asemenea, ajuta in procesul digestiv si la reglarea tranzitului intestinal, la scaderea colesterolului si asigurarea necesarului de vitamina B. Printre beneficiile probioticelor se numara posibilitatea acestora de a reduce inflamatia si hipersensibilitatea digestiva cauzata de alergiile alimentare, posibilitatea de a preveni degenerarea ficatului cauzata de diete necorespunzatoare. Sunt bune pentru ca te ajuta sa scapi de sindromul intestinului iritabil insotit de balonari, dureri si tulburari ale tranzitului (constipatie sau diaree), fara cauze biologice bine definite. “Un consum zilnic de probiotice ar avea ca efect colonizarea intestinelor cu bacterii benefice si eliminarea celor nocive. Cele mai multe dintre produsele lactate probiotice pe care le intalnim in magazine contin bacteriile Lactobacillus si Bifidobacterium. Aceste bacterii exista in mod natural si in intestinele noastre, unde ajuta la digestie“ spune doamna doctor Luana Sahian.

Unii cercetatori sustin ca probioticele inhiba cresterea celulelor canceroase ale colonului. Accelerarea tranzitului intestinal reduce riscul cancerului de colon si limiteaza timpul de expunere a intestinului la substantele cancerigene aduse prin alimentatie.

Unde le gasesti?
Probioticele se gasesc atat in lactate (iaurt, kefir), in suplimente nutritive, cat si sub forma de pilule, iar consumul acestora poate fi preventiv sau de tratare. Exista si anumite alimente care sunt prebiotice. Ele sunt cele care stimuleaza cresterea bacteriilor probiotice. E vorba de usturoi, ceapa, rosii, praz, cicoare, sparanghel, banane si grau. Iar la combinarea probioticelor cu prebiotice rezulta simbioticele (la fel de benefice pentru corpul uman). Dr. Sahian ne recomanda sa mancam din plin ciuperci: “Acestea sunt alimente cu continut scazut de calorii (aproximativ 28 de calorii per 100 de grame) si ridicat in proteine vegetale, fier, zinc, fibre, aminoacizi esentiali, vitamine si minerale.Ciupercile sunt alimente probiotice, care mentin echilibrul si rezistenta corpului uman pentru a lupta impotriva bolilor”. Dar e bine de stiut ca “produsele probiotice nu sunt sigure pentru orice individ, asa incat trebuie consultat medicul inainte de a incepe o cura cu probiotice”.

Dieta cu alimente probiotice
 
Luni – Miercuri – Vineri:

Mic dejun: ceai verde, 250 g iaurt dietetic, o banana, 50 g de telemea/branza de vaci
Pranz: ciorba de legume, 250 g de iaurt, fructe (sunt preferate cele rosii: fragii, capsunile, zmeura, afinele, murele, coacazele)
Cina: ciuperci la gratar, o jumatate de pahar de suc de rodii, salata asortata
Inainte de culcare – un pahar de lapte/iaurt dietetic.

Marti – Joi – Sambata:

Mic dejun: ceai verde, cereale cu iaurt, fructe rosii
Pranz : supa de legume, spanac fiert, salata verde, 50 g de telemea, o banana
Cina: 150 g de pui la gratar, 250 g de iaurt dietetic/iaurt din soia
Inainte culcare – un pahar de lapte/iaurt dietetic.

Duminica: iti poti alcatui singura meniul! (sugestii: peste, o jumatate de pahar de vin rosu, soia, 50 de g de ciocolata neagra…dar nu uita si de iaurt sau kefir!

 

                                                       Text: Inga Stoian
                                                    Consultant: Luana Sahian, medic medicina generala,
consultant nutritie si estetica corporala

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate