Dieta pentru sanatatea rinichilor

Timp estimat de citire3 minute, 38 secunde

Rinichii sunt organe pereche, situati de o parte si de alta a coloanei vertebrale, ce au ca rol principal filtrarea sangelui si eliminarea prin urina a substantelor daunatoare sau inutile organismului. Ei regleaza compozitia urinei, iar prin productia hormonala regleaza si presiunea sangvina, raportul baze-acizi (pH), mineralizarea osoasa, procesul de formare a globulelor rosii in maduva osoasa. Slab sau Gras a stat de vorba cu un specialist si a aflat ce putem face ca sa avem rinichi sanatosi pe tot parcursul vietii.

 

Consumati o cantitate suficienta de apa

Se recomanda minimum 1,5 l (10-12 pahare) de apa pe parcursul intregii zile, in afara de supe, ciorbe, cafea, sucuri etc. Apa dilueaza urina, prevenind depunerea de saruri si formarea litiazei renale! Este recomandat ca dimineata, pe stomacul gol, sa se bea 500-1000 ml de apa. De asemenea, consumul de apa nu trebuie neglijat seara. in insuficienta renala consumul de apa este limitat si se calculeaza in functie de diureza, de greutatea zilnica, de pierderile suferite prin varsaturi, transpiratii etc. si de prezenta edemelor.

Evitati excesul de sare

O alimentatie bogata in sodiu duce la cresterea tensiunii arteriale care, netratata, determina aparitia bolilor cronice de rinichi. Pentru a limita consumul de sodiu se recomanda:
– evitarea alimentelor care contin sare sau glutamat monosodic ca si componente de baza;
– evitarea branzei sarate, muraturilor, afumaturilor, mezelurilor care pot contine cantitati crescute de sare;
– inlocuirea sarii cu lamaie sau alte condimente pentru a da savoare mancarurilor;
– consultarea medicului curant asupra folosirii unui inlocuitor al sarii. Unele persoane cu afectiuni renale necesita limitarea aportului de potasiu: cei mai multi inlocuitori de sare de pe piata contin cantitati crescute de potasiu.

Consumati cantitatea optima de proteine

Necesarul zilnic de proteine pentru un organism sanatos sedentar este de 0,8g/kg corp/zi si 2g/kg corp/zi la culturisti. Aportul proteic excesiv creste filtrarea glomerulara si poate accelera pierderea functiei renale. Restrictia proteica in dieta intarzie evolutia bolii renale, pe cand o dieta foarte bogata in proteine favorizeaza formarea calculilor renali de calciu si acid uric.

Controlati-va tensiunea arteriala

De-a lungul anilor, presiunea arteriala crescuta afecteaza vasele de sange din rinichi, acestia filtreaza mai putin lichid, iar toxinele se acumuleaza in sange. Hipertensiunea arteriala poate fi prevenita printr-un stil de viata sanatos, practicarea exercitiilor fizice si alegerea alimentelor cu continut scazut in sare si sodiu.

Evitati automedicatia

Antiinflamatoarele nesteroidiene, unele analgezice, imunosupresoarele etc. pot fi nocive pentru rinichi, mai ales daca se asociaza o boala renala. Diureticele autoadministrate inadecvat pot determina blocaje renale!

Ce mancam, ce nu mancam?

– Este foarte bine sa se consume cantitati insemnate de fructe si legume proaspete, tocmai pentru ca determina o alcalinizare a urinei, ducand la cresterea cantitatii de citrat eliminata de rinichi. Cele bogate in oxalati (spanac, stevie, macris, rosii, smochine, coacaze, afine, nuci si arahide) trebuie consumate in cantitati reduse sau impreuna cu alimente bogate in calciu (branzeturi sau alte derivate lactate). in acest fel, oxalatii de calciu formati in tubul digestiv, nefiind absorbiti, se elimina direct in scaun.
– Bauturile tip cola sunt acide si vor favoriza cristalizarea pietrelor. si berea este de evitat, pentru ca stimuleaza eliminarea de acid uric si acid oxalic. Cele mai iubite dulciuri (ciocolata, pralinele si orice alte deserturi cu cacao) ascund „zacaminte” de oxalati, care dau nastere pietrelor, deloc pretioase. Consumul exagerat de dulciuri rafinate se asociaza cu o crestere a eliminarii urinare de calciu.
– Orice supliment de vitamine sau minerale trebuie luat doar la recomandarea medicului. S-a dovedit ca un aport crescut de vitamina C, vitamina D (ulei de peste) si suplimente de minerale continand calciu, creste riscul aparitiei litiazei renale. Se pare ca vitaminele din grupul B (B1, B2, B3, B6, B12) si restul de vitamine liposolubile (vitamina A, E, K) nu interfereaza cu formarea calculilor renali.

Alte sfaturi demne de luat in considerare!
– Controlati-va glicemia pentru a diagnostica si/sau a preveni instalarea diabetului zaharat, care are si rasunet renal;
– Preveniti obezitatea, care este in relatie directa cu diabetul zaharat si hipertensiunea arteriala, printr-un aport caloric adecvat;
– Evitati fumatul! S-a demonstrat ca fumatul accelereaza evolutia bolilor renale.

O strategie de baza pentru a reusi in respectarea unei diete sanatoase pentru rinichi se bazeaza pe comportamentul pozitiv si alegerile alimentare corespunzatoare decat pe restrictiile alimentare.

Dr. Maria Zarva

Medic specialist medicina de familie
Medcenter Constanta
www.medcenter.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate