Poti sa mananci noaptea tarziu si sa slabesti?

Timp estimat de citire5 minute, 8 secunde

In ultimul timp, se vehiculeaza ca singurul lucru care conteaza pentru silueta este cat de mult mananci. Dar din ce in ce mai multe studii sustin ca momentul in care mananci conteaza foarte mult pentru greutatea ta.

“Corpul tau este mult mai predispus sa arda grasimile in anumite momente ale zilei si sa le stocheze in alte momente”, sustine dr. Satchin Panda, profesor asociat la Laboratorul de Biologie din cadrul Institutului Salk din California. Noi studii arata ca, pentru a arde cat mai multe grasimi, trebuie sa rezisti 12 ore fara sa mananci nimic – de exemplu, de la ora 20 pana la ora 8 dimineata. Asa ca e o idee buna sa-ti planifici mesele in functie de aceasta regula. Afla in continuare cum sa folosesti ceasul ca sa scapi de kilogramele in plus!

Daca vrei sa-ti mentii silueta, nu manca dupa lasarea intunericului!
Inainte sa existe electricitatea si restaurantele deschise non-stop, oamenii petreceau fiecare noapte fara niciun strop de mancare. “Sa stai treaz si sa mananci tarziu este un fenomen foarte recent in istoria umana”, sustine dr. Satchin. Prin urmare, metabolismul uman este programat sa nu ingereze nimic noaptea, moment in care organismul tau poate arde grasimile.

Iata cum functioneaza: in timpul zilei, creierul si muschii tai utilizeaza o parte din caloriile pe care le mananci pentru a avea energie, iar restul sunt stocate in ficat sub forma de glicogen. Noaptea, organismul tau transforma acest glicogen in glucoza si o elibereaza in fluxul sanguin pentru a-ti mentine constant nivelul de zahar din sange in timp ce dormi. Odata ce glicogenul stocat este eliminat, ficatul incepe sa arda celulele de grasime pentru energie. Da, ai citit bine: organismul topeste grasimile chiar si in timpul somnului.

Care este explicatia? “Dureaza cateva ore pentru a-ti utiliza rezervele de glicogen acumulate peste zi”, afirma dr. Satchin. Asa ca, daca iei mici gustari pana la miezul noptii si mananci micul dejun la 7 dimineata, organismul tau nu are timp sa arda grasimea inainte de formarea unor noi depozite de glicogen. Nu te ajuta nici faptul ca ai tendinta de a manca mult mai mult cand stai treaz pana tarziu – asa cum a aratat un studiu precedent pe care l-am mentionat si in revista Slab sau Gras. “Pasarile” de noapte ingereaza cu 248 de calorii mai mult decat persoanele care se culca devreme.

“Vointa este mai scazuta atunci cand esti obosit”, explica autorul acestui studiu, dr. Kelly Baron de la Scoala de Medicina din Chicago. “Asa ca, daca mananci in mijlocul noptii, sunt mai multe sanse sa depasesti limita si sa faci alegeri culinare gresite.” Dr. Satchin merge chiar mai departe si sustine: “Sa nu mananci nimic in timpul noptii, dupa ora 20, poate sa contracareze cele mai multe dintre efectele negative ale unei diete nesanatoase, in special cresterea in greutate.” Totusi, este important sa reduci consumul de zahar si grasimi si sa incluzi cat mai multe alimente proaspete in meniul tau zilnic, daca vrei sa-ti mentii sanatatea din toate punctele de vedere.

Mananca la aceleasi ore in fiecare zi!
Am mai scris despre ritmurile circadiene pe Slabsaugras.ro (Slabeste urmand bioritmul natural al corpului tau), asa ca termenul iti suna, probabil, familiar. Ritmurile circadiene reprezinta, practic, ceasul intern care iti spune cand sa te trezesti, cand sa mananci si cand sa te culci. Dar stiai ca aproape fiecare organ are propriul ritm circadian (sau ceas)? De exemplu, organele care participa la digestie, in special ficatul, sunt programate sa functioneze cel mai bine in timpul zilei, explica dr. Satchin.

Influenta acestor “ceasuri” interne poate fi una dintre cauzele pentru care persoanele care lucreaza in ture de noapte au, in general, un indice de masa corporala mai mare decat al celor care muncesc ziua, conform unui studiu publicat in Jurnalul International al Obezitatii. “Teoretic, munca in ture ar trebui sa nu fie o problema, pentru ca ritmurile circadiene se pot adapta, asa cum se intampla si atunci cand calatoresti in tari cu un fus orar diferit. Dar, pentru a-si mentine legaturile sociale, persoanele care lucreaza in ture trec la un program de zi in weekend, asa ca ritmurile circadiene isi revin la normal”, sustine dr. Satchin.

Dureaza aproximativ o zi pentru a-ti schimba “ceasul” intern cu o ora. Asa ca, daca ai un job de noapte si te culci ba la ora 8 dimineata in timpul saptamanii, ba la miezul noptii in weekenduri, te poti ingrasa mai mult, pentru ca este posibil sa ai momente in care mananci in timp ce organele digestive sunt in… pauza.

Fa tot posibilul pentru a-ti mentine un program stabil de trezire, masa si culcare, aceasta fiind una dintre cele mai puternice metode pentru a preveni ingrasarea. Astfel, metabolismul tau va fi mereu in forma maxima.

Ia micul dejun la o ora dupa ce te-ai trezit!
Studiile au aratat ca persoanele care mananca oua la micul dejun sunt mai slabe. Alte studii au aratat ca oamenii care mananca un bol de cereale la micul dejun au o greutate mai mica. In plus, un alt studiu a demonstrat ca persoanele care mananca o felie de tort de ciocolata la micul dejun au mai putine kilograme decat celelalte. Ce au toate aceste studii despre slabit in comun? Toate aceste persoane luau micul dejun.

Cand te trezesti dimineata, lumina soarelui ii transmite creierului ca ziua a inceput. Cand iei micul dejun si intrerupi perioada de abstinenta din timpul noptii, transmiti acelasi semnal ritmurilor circadiene ale organismului tau. Dr. Satchin sustine ca, daca mananci la scurt timp dupa ce te-ai trezit, vei armoniza aceste “ceasuri” interne si, prin urmare, metabolismul tau va avea parte de un inceput de zi in forta si va utiliza nutrientii mai eficient pe tot parcursul zilei.

Si un truc: Daca, printr-o exceptie, iei o cina bogata la ora 23, sa zicem, este chiar recomandat sa treci peste micul dejun foarte matinal pentru a respecta acea perioada de 12 ore. “Ideea ca trebuie sa luam micul dejun in fiecare zi este atat de puternica in mintile oamenilor incat persoanele care mananca tarziu ajung sa manance tot timpul”, concluzioneaza dr. Satchin.

Raluca Mateescu
Sursa: health.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F