Optiuni sanatoase pentru dieta fara gluten

Timp estimat de citire3 minute, 27 secunde

Din ce in ce mai multi oameni din lumea moderna par a avea probleme digestive si somatice provocate de gluten. In ce masura acest lucru este adevarat sau doar o asociere intamplatoare, eventual ,,sugerata” de articole din media, nu avem de unde sti. Dar daca ai hotarat sa mananci fara gluten, vei constata ca multe din alimentele foarte comune de pe masa romanilor vor deveni… interzise.

Si nu numai de pe masa romanilor, dar chiar si in calatoriile tale europene vei vedea ca anumite feluri de mancare vor trebui sa iasa din aria de preferinte. Europa este o mare consumatoare de grau, cu nenumaratele sale derivate, de aceea e greu sa ocolesti glutenul.bDelicioasa pizza, cele 1001 feluri de paste, painea densa si aromata de secara a nemtilor, painea pufoasa, aburinda, a romanilor, toate au gluten. Nici cus-cusul sau salatele cu bulgur orientale nu iti mai sunt permise, pentru ca au la baza tot grau. Deserturile cele mai bune au, desigur, blat din faina, cele mai multe creme au si ele faina.

Atentie la etichetele produselor!

In principiu, orice aliment care porneste de la grau are gluten. Dar si derivatele de orz, ovaz sau secara nu sunt accesibile decat daca poarta mentiunea ,,gluten free”. Din experienta acumulata, se pare ca nici macar produsele ,,gluten fee” nu ar respecta cu strictete legislatia europeana in domeniu, dar mentiunea de pe eticheta reprezinta o asigurare suficienta pentru consumator.

 Legea spune ca un produs are voie sa aiba mentiunea ,,continut redus de gluten” daca are mai putin de 100 mg/kg de aliment sau mentiunea ,,fara gluten”, daca are mai putin de 20 mg/kg de aliment.

Alternative fara gluten

Astazi exista multe alternative fara gluten la produsele cu cereale clasice. Exista paste, biscuiti, cereale pentru mic dejun, napolitane, prajituri, toate fara gluten. Ele sunt, de cele mai multe ori, ,,construite” pe orez. Exista si cereale care nu contin gluten si care vor trebui, incet, incet, sa devina regula in alimentatia ta de zi cu zi, pentru a nu ajunge sa iti slabesti organismul. Acesta este unul din marile pericole ale dietelor de eliminare: incercand sa scoti un element din alimentatia zilnica (in cazul de fata, glutenul), ajungi sa nu mai mananci foarte multe mancaruri si sa pierzi o multime de nutrienti esentiali.

Ce ai voie sa consumi?!

Cereala de baza poate deveni orezul. In fond, este foarte versatil, se preteaza chiar si pentru deserturi, iar retete culinare poti gasi o multime pe site-urile asiatice. Orice varianta de orez este buna si nu contine gluten. O alta cereala fara gluten pe care o poti folosi in mod similar cu orezul este meiul. Nu e o cereala panificabila, nu se poate folosi la aluat cu drojdie, dar este, se pare, cereala stramosilor nostri mai indepartati. Romanii sunt cei care au introdus graul pe scara larga in Europa. Inainte se manca mult mei.

Produse gustoase fara gluten

Odata cu moda ,,fara gluten”, pe piata au aparut si hrisca, amaranthul si quinoa. Ele erau desigur consumate si inainte, dar pe scara foarte restransa si nu neaparat in Europa. Hrisca se folosea putin mai la Nord de tara noastra in diverse preparate. Desi pare a fi o cereala, nu este, fiind un fruct al unei plante inrudite cu rubarba. La fel, nici amaranthul sau quinoa nu sunt cereale. Pentru ca seamana cu acestea, totusi, au fost denumite ,,pseudocereale”. Desi provin din America de Sud, popularitatea lor a facut sa se incerce cultivarea lor si in Europa. Niciuna nu are gluten, pregatirea lor asemanandu-se cu cea a orezului. Quinoa este o pseudocereala gustoasa si produsul poate avea diferite culori.

Cartoful nu este o cereala, dar poate fi o sursa sanatoasa de amidon. Acesta te poate ajuta sa depasesti lipsa de alimente cu gluten din dieta zilnica.

Din cate vezi, nu vei suferi de foame nici fara gluten! Doar ca planul alimentar va trebui sa fie schimbat, la fel si rezervele alimentare din dulap! In multe magazine gasesti rafturi intregi de produse fara gluten, asa incat o alimentatie adecvata a ajuns sa fie cu mult mai facila decat era cu cateva decenii in urma.

Dr. Corina Zugravu

Medic primar

 igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu