Tot ce trebuie sa stii despre vitamina D

Timp estimat de citire4 minute, 0 secunde

Vitamina D a fost si este subiectul a multor articole de gen fiind considerata fara doar si poate un factor important in metabolismul fosfocalcic cu rol esential in mentinerea integritatii sistemului osos. Ultimele studii au aratat ca de fapt rolul vitaminei D (calciferolul) a fost minimizat in ceea ce priveste efectele acesteia asupra intregului organism.

Cu alte cuvinte vitamina D nu este implicata doar in prevenirea rahitismului si a osteoporozei, fiind de un real ajutor si impotriva prevenirii racelilor, a astmului, a cancerelor si chiar a bolii Alzheimer. Vitamina D, spre deosebire de celelalte vitamine care sunt preluate doar din alimentatie, poate fi sintetizata in organism (lucru ce ii confera statut de hormon) la nivelul pielii, sub influenta razelor ultraviolete.

10-15 minute pe zi de expunere la soare de cateva ori pe saptamana iţi poate  furniza o cantitate suficienta de vitamina D. Trebuie mentionat ca expunerea la soare insuficienta iarna si utilizarea cremelor de protectie impotriva razelor UV in timpul verii sunt cauze ce pot duce la un nivel scazut de vitamina D.

De cata vitamina D ai nevoie?
Cu cat mai multa, cu atat mai bine! 20% din cantitatea de vitamina D provine din alimentatie. Indiferent de expunerea la soare sau de alimentatia bogata in calciferol (denumirea stiinţifica a vitaminei D), medicii recomanda, mai ales iarna, administrarea de suplimente care sa conţina vitamina D. Adultul tanar are nevoie in medie intre 400 si 600 UI de vitamina D pe zi. Femeile insarcinate, datorita nevoilor speciale din aceasta perioada, au un necesar ceva mai ridicat, si anume 600-1000 UI/zi. Persoanele in varsta au si ele un necesar crescut datorita incidenţei mari a osteoporozei la varste inaintate (mai ales la femei), de aproximativ 600 UI/zi. In ceea ce ii priveste pe copii, acestia au nevoie in medie de 400 de UI de vitamina D pe zi.

Rolul vitaminei D in organism
– Cu cat mai multa vitamina D cu atat mai puternic va fi sistemul osos. Calciferolul ne protejeaza impotriva osteopeniei, osteoporozei si implicit scade sansele de aparitie a fracturilor pe os fragil.
– Ajuta la mentinerea unei danturi sanatoase.
– Antiinflamator si stimulator al mecanismelor de aparare ale organismului.
– Previne aparitia poliartritei reumatoide, a bolilor inflamatorii intestinale, diabetului zaharat si a bolii Alzheimer.
– Protejeaza sistemul cardiovascular si ajuta la scaderea nivelului de grasimi din sange, prevenind aparitia placilor de grasime la acest nivel.
– Este un factor de protectie impotriva cancerului (de san, prostata si intestin) prin faptul ca impiedica proliferarea celulelor canceroase. Mai mult decat atat, vitamina D poate fi folosita ca un tratament adjuvant in cazul pacientilor care fac tratamente citostatice sau radioterapie, ajutand la cresterea rezistenţei organismului si a sanselor de reusita impotriva acestei boli.

Sursele alimentare de vitamina D
Una dintre cele mai importante surse de vitamina D este pestele gras si uleiul de peste. Astfel, uleiul de ficat de cod, carnea de somon, macrou, tonul si sardinele va garanteaza o cantitate suficienta de vitamina D. De asemenea, oul este si el o sursa buna de calciferol. Laptele se numara si el printre sursele de vitamina D: o cana de lapte aduce aproximativ 25% din necesarul zilnic. Si nu in ultimul rand cerealele integrale, ciupercile, laptele de soia si sucul de portocale sunt si ele in lista alimentelor care va pot furniza vitamina D.

Simptomele deficitului de vitamina D
Persoanele care se confrunta cu un nivel scazut in organism de vitamina D fie pot fi asimptomatice o lunga perioada de timp, fie se pot confrunta cu un tablou clinic nespecific care poate induce in eroare medicul asupra cauzei acestuia. Dintre cele mai frecvente simptome si semne amintim:
– oboseala cronica;
– dureri si crampe musculare;
– dureri la nivelul articulatiilor mari;
– variatii ale greutatii (scadere sau crestere in greutate);
– valori crescute ale tensiunii arteriale;
– insomnii, iritabilitate, putere de concentrare scazuta;
– dureri de cap;
– tulburari ale tranzitului intestinal (constipatie sau diaree).

Carenţa de vitamina D pe termen lung
Un nivel scazut al calciferolului pe termen lung poate avea implicatii grave asupra organismului atat in cazul adultilor, cat si in cel al copiilor. La cei mici un deficit de vitamina D poate duce la aparitia deformarilor osoase (curbarea tibiei si matanile costale), modificari specifice rahitismului. La adult acelasi deficit are repercusiuni grave asupra osului, tot cu deformarea acestuia si aparitia durerilor (osteomalacie). Deficitul de vitamina D apare cel mai frecvent la varstnici si mai ales la femeia in varsta. Capacitatea organismului de a sintetiza vitamina D este mult mai redusa la varstnici decat la tineri, lucru ce se traduce prin demineralizarea osoasa si aparitia osteoporozei si, ulterior, daca aceasta nu este tratata, la fracturi extrem de greu de tratat si de vindecat. In cazul varstnicilor, suplimentele de vitamina D (la care se adauga si calciu) pot face minuni!

Dr. Alin Popescu
Medic primar
Medicina sportiva
www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar medicina sportiva

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate