Principalele minerale si rolul lor in organism

Timp estimat de citire4 minute, 51 secunde

Alaturi de vitamine, substantele minerale intra in componenta hranei si sunt necesare la formarea tesuturilor, participa la procesele biologice si fiziologice ale organismului, deci sunt vitale pentru functionarea organismului in parametri optimi. Ele se impart in macroelemente (potasiu, calciu, fosfor, sodiu, magneziu, clor, sulf), care exista in organism in cantitati mari, si microelemente (zinc, fier, cupru, crom, mangan, cobalt, molibden, iod, fluor, nichel) – in cantitati mai mici.

 

Minerale

Proprietati

Necesarul zilnic si carenta

Alimente

 

Calciul

Este esential pentru sanatatea dintilor, a oaselor si controleaza transmiterea influxurilor nervoase. Are, de asemenea, un rol important in procesele de coagulare, in diminuarea unor procese alergice si in stimularea secretiei gastrice, precum si a ritmului cardiac.

 

Necesarul de calciu este de 700-1.200 mg la copii, 800-1.200 mg la adulti si 1.200-1.500 mg la femei, in perioada de menstruatie.

 

Carenta de calciu determina:

– fragilitate osoasa, tulburari    de crestere

– convulsii, crampe  musculare

– tulburari de imunitate

– rahitism

– uneori hemoragii

– branzeturi

– produse lactate

– migdale

– legume uscate si  verzi

– alune

– seminte de susan si miere

– crustacee

Cromul

Cromul are un rol important in transferul glucozei din sange in celule. Previne pierderea de masa osoasa la femeile aflate la menopauza.

Dozele recomandate pentru adulti sunt de pana la 200 mcg (micrograme) pe zi.

 

Carenta de crom determina:

– colesterolemie mare

– boala coronariana ischemica

– tulburari neurologice

– afectiuni oculare

– paine integrala

– cartofi, banane, spanac

– ficatul de vitel, carnea de pui

– germeni de grau, drojdie de bere

– scoici

Sodiul

Sodiul este un macroelement ce are proprietatea de a mentine constant echilibrul apei la exteriorul celulelor. In organism sodiul intervine si in mentinerea echilibrului acido-bazic, favorizeaza excitabilitatea musculara si contribuie la buna functionare a sistemului nervos si a musculaturii.

Necesarul zilnic este de 1-2 grame (aflat in 3-5 g de sare de bucatarie – NaCl).

Carenta de sodiu determina:

– slabiciune, inapetenta

– voma, diaree, hipotonie, tahicardie, uneori convulsii 

– ridiche roz

– spanac

– sfecla rosie,

  frunze de patrunjel

– fasole si mazare,

– cartofi, dovlecei, varza

– sare de bucatarie

carne (mai ales mezeluri)

Fier

Intra in compozitia globulelor rosii, care transporta oxigenul si diversele enzime.

Din apa si alimente organismul `si poate lua aproximativ 10-15 mg/zi de fier. Indeosebi femeile tinere si cele care alapteaza, precum si copiii in crestere, au nevoie de cantitati crescute de fier.

Necesarul zilnic de fier este de 15-20 mg (la barbati 15 mg pe zi iar la femei `ntre 18 si 20 mg pe zi datorita pierderilor din timpul menstruatiei.

 

Carenta de fier determina:

anemie feripriva

– oboseala

caderea parului

– sensibilitate crescuta la infectii

 

 

– carne, ficat

– morcovi, soia

– ciocolata, cacao

– sfecla verde, spanac, patrunjel,

– galbenus de ou

– legume uscate      (linte si naut)

 

Fluor

Fluorul este un mineral intalnit in apa si unele alimente.

Este util in formarea si in rezistenta dintilor si a oaselor.

Carenta de fluor determina:

– aparitia cariilor dentare

 

– apa fluorizata, sarea, laptele sau produsele pentru igiena orala fluorizate

– sucuri carbogazoase, ceaiul verde si negru, vinul, berea  – pestele, fructele de mare

Iod

Rolul acestui mineral este, in primul rand, de reglare a glandei tiroide. Face parte din compozitia hormonilor tiroidieni, care regleaza productia de energie.

De asemenea, iodul are rolul de a mentine o greutate normala a corpului, un tonus muscular optim,  precum si o piele fina si un par matasos.

Pentru adulti, necesarul zilnic de iod este de 100-130 mcg, dupa unii autori acest necesar putand ajunge pana la 300 mcg/zi sau chiar mai mult.

 

Carenta de iod determina:

– gusa endemica

– sensibilitate la frig

– piele uscata

– caderea parului

– depresie

– tulburari de memorie

– crestere in greutate

 

 

– sare marina (ori sare imbogatita

 cu iod)

– alge marine

– peste

Magneziu

Magneziul are un rol important in crestere. Este tonic, antidrepresiv si tranchilizant.

Are un puternic rol anticolesterolic si antiaterosclerotic, prevenind aparitia infarctului de miocard sau a accidentelor vasculare cerebrale.

Are rol in buna dezvoltare a danturii, reprezentand unul dintre principalii constituenti ai scheletului si dintilor.

Nevoile zilnice sunt apreciate la 300 mg.

 

Carenta de magneziu determina: 

– spasmofilie

– hiperemotivitate, nervozitate

– tremuraturi, ameteli, insomnii

– fragilitate a unghiilor, parului si dintilor

– favorizarea instalarii hipercolesterolemiei si a aterosclerozei

 

 

– fructe de mare

– fructe uscate

– legume verzi

– oleaginoase

– cereale

– cacao

Fosfor

In organism fosforul intra in constitutia oaselor si ajuta la  producerea energiei necesare numeroaselor cai metabolice. Este principalul constituent al acizilor nucleici si participa la stimularea contractiei musculare.

Necesarul zilnic de fosfor este de 800 mg.

 

Carenta:

– modificarea raportului calciu/fosfor si aparitia unor tulburari de formare si crestere a oaselor si dintilor

– artrita

– anomalii celulare la nivelul eritrocitelor, leucocitelor si trombocitelor.

– orez, grau

– arahide, carne de pasare

– praz, fructe de mare

Potasiu

Are un rol important in reglarea presiunii arteriale, deoarece extrage sodiul din celule, ceea ce scade volumul de lichide din organism.

Necesarul zilnic: 2-6 g/zi.

 

Carenta determina:

– greata, voma

– slabiciune musculara, crampe

– tahicardie

– carne de pui, peste

– banane, prune uscate

– spanac, rosii, cartofi

Zinc

Se gaseste in cantitati mici in organism, dar are un rol esential in sinteza proteinelor.

La nivelul pielii favorizeaza vindecarea unor leziuni precum: psoriazis, ulcer de gamba, acnee

 

Necesarul zilnic: 25-50 mg/zi.

 

– tulburari digestive

– acnee, cicatrizare dificila a leziunilor, unghii casante, uscaciunea pielii, caderea parului

– stridiile, ficatul de vita si de porc

– painea integrala, germenii de grau, fasolea uscata

– crustaceele

 

Dr. Popescu Ramona
Medic medicina de familie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu