Dieta disociata: slabeste eficient cu un regim disociat

Timp estimat de citire6 minute, 11 secunde

Dieta disociata pare a fi mereu la moda. Oricine isi doreasca sa slabeasca repede, sa isi modifice metabolismul si kilogramele pierdute sa nu fie recastigate. Iar dietele disociate asta promit: slabire rapida si sigura.

Cuprins
Secretul dietelor disociate: de ce functioneaza?
Avantajele regimurilor dissociate
Dezavantajele regimurilor dissociate
Regimul disociat: o istorie
Dieta disociata pe zile
Dieta disociata pe mese
Regimuri disociate celebre
Marele neajuns al dietelor disociate

Te tenteaza sa tii un regim disociat? Iata care sunt avantajele si dezavantajele acestor diete, precum si cateva exemple concrete.

Secretul dietelor disociate: de ce functioneaza?

Regimurile disociate, la fel ca si celelalte tipuri de diete de slabit, functioneaza de fapt datorita aceluiasi principiu: restrictia calorica. Insa, in cazul primelor abordarea este diferita. Ele nu impun limite cantitative in privinta alimentelor, ci se bazeaza pe un lucru cat se poate de simplu: monotonia. Consumand acelasi tip de alimente, te vei plictisi si vei manca mai putin, de aici rezultand pierderea kilogramelor in plus.

Avantajele regimurilor disociate

  • Iti permit sa ajungi la greutatea ideala fara sa suferi de foame sau de probleme digestive;
  • Regulile sunt simple si usor de urmat;
  • Nu ai nevoie sa cumperi alimente speciale si scumpe;
  • Pot imbunatati functiile digestive.

Dezavantajele regimurilor disociate

  • Pot fi regimuri dezechilibrate care cauzeaza deficiente nutritionale;
  • Dupa dieta, poate aparea efectul „yo-yo”, kilogramele pierdute acumulandu-se rapid;
  • Poti resimti slabiciune musculara in zilele in care consumi numai fructe si legume, din cauza lipsei proteinelor;
  • Nu sunt recomandate persoanelor active sau copiilor;
  • Dietele disociate pot deveni plictisitoare si greu de urmat pe termen lung.

Regimul disociat: o istorie

O sa ti se para ciudat, dar regimul disociat are o istorie foarte lunga, mergand pana in zorii nutritiei moderne. Primul tip de dieta disociata a fost creat in anii 20 de medicul american William Howard Hay. Acesta a descoperit ca suferea de boala Bright (hipertensine arteriala combinata cu nefrita), o afectiune cu prognostic rezervat la vremea respectiva. A cautat solutia problemei lui de sanatate in alimentatie. A inceput prin a deveni vegetarian, a renunta la fumat si la alcool. Dupa 3 luni a pierdut din greutatea excesiva si sanatatea i s-a imbunatatit. Motivat de aceasta experienta, doctorul si-a petrecut urmatorii 10 ani studiind nutritia si creand un regim care la vremea respectiva a devenit foarte popular, chiar si printre vedetele momentului (magnatul Henry Ford era un sustinator al dietei). Principiile dietei sale se bazau pe caracterul acid sau alcalin al mancarii. Consta in 3 mese pe zi. Prima masa a zilei era compusa din alimente alcaline (fructe si legume), a doua era o combinatie de alimente acide si alcaline (proteine din carne si salate), iar a treia masa a zilei era compusa din alimente bogate in amidon (paste, orez) cu salate si fructe dulci. In zilele noastre teoria lui Hay care spune ca e indicat sa consumi separat alimentele bogate in proteine de cele bogate in carbohidrati este considerata depasita pentru ca ea ignora faptul ca unele alimente bogate in carbohidrati pot contine cantitati semnificative de proteine. De asemenea, a consuma proteinele separat de carbohidrati poate determina organismul sa foloseasca proteinele pe post de combustibil, in loc sa le utilizeze pentru a sustine musculatura. Chiar daca a fost de-a lungul timpului foarte criticata, dieta doctorului Hay a continuat sa fie populara, stand la baza altor regimuri celebre, cum ar fi dieta Kensington sau dieta Beverly Hills.

Dieta disociata pe zile

Probabil cea mai simpla dieta de slabit presupune consumarea unui singur tip de alimente intr-o zi. Planul de 7 zile este unul dintre cele mai populare:

Ziua 1: se consuma carne de pui sau carne rosie fara multa grasime, preparata intr-un mod sanatos, la cuptor, fiarta sau la gratar.

Ziua 2: consuma exclusiv legume proaspete sau preparate. Mizeaza pe legumele verzi, bogate in fibre si cu continut ridicat de vitamine si minerale. Evita legumele cu indice glicemic ridicat sau pe cele dense caloric (fasole, cartofi). Daca alegi sa consumi legumele in salta, nu adauga ulei.

Ziua 3: este ziua lactatelor. Alege iaurturile, kefirul, sana, branzica proaspata. Nu exagera consumand multe branzeturi bogate caloric (cascaval, branzeturi maturate).

Ziua 4: ai liber la peste. Alege orice tip de peste si prepara-l sanatos, la aburi, la cuptor sau la gratar.

Ziua 5: ziua fructelor. Consuma orice tip de fructe proaspete sau in compoturi. Evita sa consumi in exces fructe cu indice glicemic ridicat, de tipul bananelor sau strugurilor. De asemenea, ai grija la aportul de fructe oleaginoase, care sunt sanatoase, dar au multe calorii.

Ziua 6: consuma sucuri de fructe si legume. Pe langa sucuri, in aceasta zi poti consuma si fructe cu indice glicemic crescut (banane, struguri)

Ziua 7: Pauza de la dieta, dar fara exagerari! Ai voie sa consumi cantitati mici din toate alimentele.

Dieta disociata pe mese

Fata de dieta disociata pe zile, cea disociata pe mese este considerata mai putin restrictiva pentru ca iti permite sa mananci mai multe categorii de alimente intr-o zi. Este considerata de multi cel mai eficient regim disociat. Meniul pentru o zi de dieta disociata pe mese poate arata astfel:

Mic dejun: consuma alimente bogate in carbohidrati – fructe sau, daca simti nevoia de ceva mai consistenti, doi cartofi fierti.

Pranz: consuma alimente bogate proteine – carne fiarta sau la gratar ori lactate.

Cina: alege alimente care contin carbohidrati sanatosi, cu absorbtie lenta, de tipul legumelor bogate in fibre.

Regimuri disociate celebre

Dieta 3-3-3

Dieta disociata 3-3-3 presupune sa consumi alimentele fara sa le combini, fiecare categorie cate 3 zile. Se incepe cu 3 zile in care se consuma doar carne, fara niciun alt adaos, in afara de condimente. Continui cu 3 zile in care mananci doar fructe si legume si incheie ciclul de 9 zile cu 3 zile in care consumi doar lactate cu putine calorii. Nu exista o limita in privinta cantitatii alimentelor, deci nu vei suferi de foame, insa monotonia poate fi un factor dificil de gestionat.

Mai multe detalii aici.

Dieta de 90 de zile Rina

Dieta Rina a fost un adevarat succes international in urma cu cativa ani. Planul alimentar de 90 de zile face obiectul unei carti, vanduta in toata lumea in cateva milioane de exemplare. Ea presupune ca pentru 90 de zile sa repeti un plan alimentar structurat pe patru zile. Astfel, in ziua 1 consumi proteine, in ziua 2 consumi legume (inclusiv cu amidon), ziua 3 – vitamine, iar in ziua 4 – carbohidrati. Incepi cu ziua 1 pana in ziua a 4-a si continui pana la ziua 90.

  • In ziua de proteine, se recomanda carnea fiarta, fripta la gratar sau preparata la aburi. Mizeaza pe proteine de calitate, care provin din carnea de pui, curcan, de vita sau peste. Poti include oua fierte si branzeturi degresate.
  • In ziua in care este recomandat consumul de legume (chiar si al celor cu amidon) poti manca inclusiv cartofi, care sunt satiosi. Poti consuma toate legumele, cereale si leguminoase in diverse combinatii.
  • In ziua de vitamine e important sa iti incarci organismul cu nutrienti utili. Poti consuma fara limita fructe si legume.
  • Ziua carbohidratilor este poate elementul surpriza al acestui program de slabit. Sunt recomandate diverse alimente tipic interzise in diete: pizza (fara branza sau carne), o felie de tort, cateva patratele de ciocolata neagra.

Mai multe detalii aici.

Marele neajuns al dietelor disociate

Principala problema a dietelor disociate este aceea ca nu se focuseaza deloc pe calitatea alimentelor consumate. Pentru a avea un organism sanatos, ai nevoie in fiecare zi de alimente variate si dense nutritional, iar dietele disociate te vor priva uneori de nutrientii necesari pentru a-ti sustine activitatea.

Stefan Stan

Consultant: Dr. Corina Zugravu

Medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate