De ce NU functioneaza infometarea ca metoda de slabit

Timp estimat de citire4 minute, 6 secunde

Infometarea sau restrictia calorica severa isi pastreaza inca popularitatea in randul persoanelor care vor sa piarda in greutate. In special tinerii, sub influenta mirajului siluetei dobandite rapid, opteaza pentru diete foarte restrictive. Atentie insa! Pe langa faptul ca exista riscul carentelor de vitamine si minerale, infometarea duce la efectul yo-yo.

Afla de ce infometarea nu te poate ajuta sa slabesti sanatos si cum iti afecteaza organismul!

O persoana care recurge la restrictie calorica (sub 800 calorii/zi) are falsa impresie ca organismul, daca nu va mai primi hrana, va recurge la rezervele de grasime si le va consuma pe aceastea in loc. Intr-adevar, acest lucru se intampla, dar numai in primele doua zile. Apoi organismul trage un semnal de alarma! Constient ca nu mai primeste hrana, va reduce pierderea de calorii drastic, prin incetinirea ratei metabolice. Astfel, indiferent de hrana pe care o primeste, cat de putina, ii va lua un timp mult mai indelungat sa o consume. De asemenea, aceasta va fi si stocata, deoarece organismul incearca sa isi refaca depozitele de grasime pentru perioada urmatoare. 

Muschii, primii afectati

Cand este lipsit de glucoza, principala sursa de energie, corpul incepe sa foloseasca depozitele de glicogen din ficat. Acestea ii ajung pana la 12 ore, dupa care va incepe sa se hraneasca cu sine insusi, folosind glicogenul stocat in muschi. Pierderea de masa musculara este principalul efect negativ al adoptarii infometarii drept metoda de slabit din cauza ca, asa cum stim, muschii sunt singurii care ne pot ajuta sa slabim sanatos, fiind un „motor” care sustine arderile grasimilor. Mai mult, muschii sunt alcatuiti in proportie de 70% apa. Atunci cand exista o restrictie calorica severa, prin faptul ca se foloseste glicogenul muscular, exista si o pierdere mare de apa. Asa ca, in loc sa se arda grasimea, se pierde masa musculara si multa apa, care va fi rapid absorbita inapoi cand ne hidratam. 

In curele de slabire prin infometare, tiroida scade productia de hormoni care regleaza metabolismul, iar organismul incepe sa stocheze energie. Din acest motiv apare si senzatia de oboseala si lipsa de energie.

Efectul yo-yo? Prezent!

Un alt efect negativ al infometarii este reacumularea kilogramelor dupa ce se renunta la infometare. De ce se intampla acest lucru? Din cauza ca in decursul unei diete de slabire sever hipocalorice consumam inevitabil mai putine calorii. Acest lucru determina incetinirea metabolismului (cu 20-25%) si intrarea lui intr-o stare de repaus in care, pentru a face economie, conserva energie si pastreaza rezerve de grasime. Cand renuntam la acea dieta si aportul caloric va reveni la normal, metabolismul ramane in acea stare de incetinire si orice surplus de calorii cu care nu a avut pana acum de-a face se va depune ca tesut adipos. In acest caz, persoana se simte slabita, dar inca „pufoasa” in zonele unde exista tesut adipos.

Efectele secundare ale infometarii

Inanitia, adica suma efectelor pe care le produce restrictia calorica severa consta in atrofierea muschilor, constipatie, insomnie, senzatie de slabiciune, iritabilitate si scaderea concentratiei de hormoni sexuali, ceea ce poate opri menstruatia in cazul femeilor. Pe langa acestea, deficitul de vitamine si minerale este des intalnita: carenta de vitamina B1 (tiamina) produce boala Beri-Beri, carenta de vitamina B3 (niacina) produce Pelagra, carenta de vitamina C produce Scorbutul, iar carenta de fier produce anemie.

Slabesti si apoi te ingrasi rapid

Un studiu publicat in New York Times in anul 2011, efectuat de dr. Joseph Proietto pe 50 de barbati si femei obeze demonstreaza cat de periculoasa este infometarea. Barbatii cantareau in medie 105 kilograme, iar femeile aproximativ 90 de kilograme. Pacientii au urmat o dieta extrema, saraca in calorii, care a constat in special in shake-uri si doua cesti de legume sarace in amidon, in valoare totala de doar 500-550 de calorii pe zi, timp de opt saptamani. Dupa zece saptamani, pacientii au pierdut in medie 13 kilograme, moment in care scaderea in greutate s-a oprit si a inceput regresul. Ei au raportat faptul ca simt senzatia de foame mult mai intensa si sunt mult mai preocupati de alimente decat inainte sa piarda in greutate.

Rezultatele au aratat ca organismele lor actioneaza ca si cand ar fi in continuare supuse infometarii si lucreaza la capacitate maxima pentru a recastiga kilogramele pierdute. De exemplu, un hormon gastric numit grelina, adesea numit si „hormonul foamei”, a fost cu aproximativ 20 de procente mai mare decat la inceputul studiului. Un alt hormon asociat cu foamea, peptida YY, a fost de asemenea anormal de scazut. Nivelul de leptina, un hormon care suprima foamea, a ramas mai mic decat se astepta.

Ca sa eviti aceste neplaceri, adopta o alimentatie sanatoasa si echilibrata cu ajutorul careia sa piezi intre 2-4 kilograme pe luna sau 10% din greutatea totala in decursul a 6 luni. In cazul acesta, modul de alimentatie se va transforma intr-un stil de viata, care va impiedica reacumularea de kilograme in decursul timpului.

 Iulia Hadarean

Studenta anul III,

Specializarea nutritie si dietetica

UMF Cluj-Napoca

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

nutritionist dietetician

Un comentariu

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

  1. A**xa spune:

    Toate pilulele, dietele sunt prostii. Singurul lucru care a mers la mine – am slabit 12 kg intr-un an – este faptul ca mi-am resetat creierul sa mananc mai putin – fermoar la gura- seara dupa 19.00 nimic, dulciuri deloc, in acea perioada, acum, doar in weekend, si acelea prajituri, aluaturi facute de mine. Dimineata manananc un bol de iaurt facut de mine (imi aduce lapte acasa, un taran)cu 1lingura fulgi ovaz, 1 ling. secara, 1 ling. fulgi porumb, 1 ling. stafide(in loc de zahar)1lingta seminte in , 4 nuci. cel mai delicios mic dejun, imi tine de foame pana ma intorc dupamasa de la serviciu. o ciorba de legume, o bucata de carnita de pui, vita, etc. cu fasole, verde sau dovlecei,mazare etc.este a 2-a masa serioasa a zilei si ultima. In rest fructe, depinde de sezonul in care ne aflam. Nu rabd de foame, nu sunt frustrata, nu trec de la o extrema la alta, iar de 7 ani am aceeasi greutate 65 kg, la 1,68 m 45 ani.Trebuie sa invatam sa mancam simplu, la mine un castron cu 3 rosii din gradina, cu usturoi(sau ceapa) taiata marunt, cu putin busuioc si patrunjel verde, putin ulei (si grasimile au rolul lor, ca daca nu folosesti de loc, corpul nu asimileaza vitaminele) si o felie de graham este o mancare f. buna, hranitoare, chiar daca nu am langa ea bucata de carne sau telemea. Singura racoritoare la noi in casa este ceaiul de menta din gradina, cu lamaie, n-am cumparat cola de vreo 2 sau 3 ani.Multa sanatate!

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate