Proteine, glucide, lipde

Timp estimat de citire4 minute, 58 secunde

Ne place sa mincam ceva gustos pentru ca mincarea buna relaxeaza întregul organism. Dar sentimentul confortului ar trece odata cu ultima înghititura, daca în spatele lui nu ar sta elementele nutritive, fara de care corpului nostru i-ar fi în continuu foame, indiferent cit de buna e mincarea.

Care sunt substantele necesare organismului pentru a supravietui?

Proteinele

Proteinele sunt substante alcatuite din lanturi de aminoacizi, care se desfac în procesul de digestie, rezultind elementele ce se pot absorbi în organism. Nu ne hranim cu proteine, ci cu aminoacizii componenti. Ei sunt “caramizile” tesuturilor si oaselor, pentru ca nasterea unei noi celule, capabila sa o înlocuiasca pe cea uzata, nu se poate face fara prezenta lor. Exista mai multe tipuri de aminoacizi. Unii pot fi sintetizati de organism, însa pentru aceasta este nevoie de altii, pe care organismul nu-i poate forma, numiti aminoacizi esentiali. Ideal este sa ne hranim cu proteine care au toti cei opt aminoacizi esentiali. Astfel de alimente sunt carnea si soia. Un vegetarian care nu vrea sa manince numai soia, trebuie sa combine restul vegetalelor în asa fel încit sa obtina toti aminoacizii esentiali.
Valoarea energetica a proteinelor este de 4 calorii pe gram. Daca avem un surplus de proteine, organism îl  depoziteaza sub forma de grasime, deci nu este regula ca evitind mincarurile grase, nu ne îngrasam!  Un aport sanatos de proteine ne aduce brinza, pieptul de pui si de curcan, carnea de vita, soia si albusul de ou. Brinza contine caseina, un produs proteic care ne avantajeaza, pentru ca se consuma lent, mentinind în singe un flux constant de aminoacizi. Carnea de vita are un atu: contine fier, mai usor asimilabil decit cel din plante, favorizind metabolismul. Oul de marime medie are sapte grame de proteine, împartite aproximativ egal între albus si galbenus. Pentru cei care tin cura de slabire, cel mai indicat este albusul, deoarece, spre deosebire de galbenus, care mai contine grasimi si colesterol, acesta nu are decit proteine si apa.
 
 

Grasimile

 Grasimile au un rol complex în organism: mentin constanta temperatura corpului sunt rezerve de energie, si solvent pentru vitaminele liposolubile (A, D, K, E), furnizeaza acizi grasi esentiali, cu ajutorul carora  sunt sintetizati hormoni (de exemplu testosteronul). Evitarea lor ar aduce un prejudiciu serios sanatatii. Trebuie sa stim doar ce tipuri de grasime sunt bune si ce alimente le contin.
Grasimile saturate se gasesc în carnea rosie, oua, lapte, uleirile de cocos si palmier. Acestea sunt grasimile care tind sa se solidifice la temperatura camerei. Ele se asociaza cu colesterolul rau (LDL) si se depun pe peretii arterelor îngreunind circulatia.
Grasimile polinesaturate se gasesc în uleiuri vegetale de floarea soarelui, porumb, si în  peste. Ele ne dau acizii linoleic si linolenic, absolut necesari pentru organism. Grasimile mononsaturate se gasesc în uleirile de masline si arahide, care sunt indicate si celor ce tin cura de slabire. Din ultimele doua tipuri de grasimi  se formeaza acizii grasi esentiali omega 3s si omega 6s, care ajuta la mentinerea sanatatii parului, pielii, încheieturilor. De asemenea ei regleaza nivelul hormonilor.  O dieta saraca în grasimi poate duce la aparitia depresiei prin influentarea cantitatii de hormoni. Lipsa lor ar produce  haos în organism! Deci anumite grasimi trebuie mincate! Sa nu va lipseasca uleiul de masline, arahide, si pestele, care contin numai grasimi bune. Evitati carnea de porc si pe cea de vita cind este prea grasa. Pieptul de pui si de curcan are cele mai putini grasimi saturate, ajutindu-va sa slabiti si sa asigurati zilnic necesarul de proteine.
Uleiurile vegetale  sunt bogate mai ales în acidul omega 6. Necesarul de omega 3, celalalt acid gras esential, îl puteti face rost consumind mult peste: macrou, ton, somon, hering, pastrav. Pestele este o sursa de proteina unde grasimea este benefica. La carnea de vaca, oricit de slaba ar fi, 44 % din calorii provin din grasimi saturate. O dieta de slabire bine gindita include pestele, datorita proteinelor complexe si  prezentei acizilor grasi esentiali.
 

Glucidele

Glucidele sau carbohidratii sunt substante folosite de organism cu precadere ca surse de energie. Muschii si creierul au nevoie în special  de glucide pentru pentru a-si satisface nevoile energetice momentane. Un aport crescut de glucide este necesar doar în cazul unui efort fizic sau intelectual îndelung. Desi regimurile de slabire fara carbohidrati sunt apreciate, acestea se dovedesc în timp incorect gindite. Organismul are nevoie de glucide si în lipsa lor va descompune proteinele pentru a le fabrica pagubindu-ne de aminoacizi esentiali. Glucoza rezultata este transformata în glicogen, rezerva noastra imediata de energie, depozitata în ficat si muschi.

 Carbohidratii se împart în monozaharide, dizaharide si polizaharide. Fructoza este zaharul care se gaseste în fructe si în miere, si este cel mai dulce dintre zaharuri. Nu are nevoie de insulina pentru a fi metabolizata, putind fi consumata fara solicitarea excesiva a pancreasului. Dintre monozaharide mai face parte  glucoza, care se gaseste în mod natural în alimente si în singele nostru. O cantitate crescuta de glucoza creste insulina, care va depozita surplusul, determinind cresterea în greutate.
 

Dizaharidele sunt o combinatie între doua monozaharide. Zaharul alimentar si lactoza fac parte din aceasta categorie.

 

Polizaharidele sunt carbohidrati complecsi. Pentru ca sunt lent digerabili ei asigura energia timp îndelungat fara excese momentane de zahar care sa se depuna sub forma de grasime. Amidonul este un polizaharid care se gaseste in griu, orez, cartofi.

 

Este bine sa alegeti tipul de carbohidrat care sa se potriveasca genului de efort practicat. Pentru un sedentar care vrea sa slabeasca, glucidele din griu si legume sunt suficiente. Fructele si mierea pot fi consumate dar nu în exces. Oricum, nu uitati, reducerea drastica a carbohidratilor nu este o solutie.

 
 
Andrei Radu
 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu