Alimentația recomandată persoanelor cu hemoroizi

Timp estimat de citire4 minute, 5 secunde

Durerea, sensibilitatea crescută, sângerările și mâncărimile specifice acestei probleme medicale frecvente pot fi extrem de chinuitoare. Hemoroizii, acele vene dilatate din zona anală sau rectală, pot dezvolta cheaguri sau alte complicații și pot necesita intervenție chirurgicală.

Din fericire, unele alimente pot atenua simptomele și, mai ales, pot chiar preveni apariția hemoroizilor. Iată câteva sfaturi de care să ții cont!

Trebuie să ai o alimentație bogată în fibre

Acestea sunt de două tipuri: solubile și insolubile.

Fibrele solubile sunt cele care se dizolvă în apă, formând un gel. Ai nevoie de ele. Scaunul va deveni mai moale și ușor de eliminat. Vei evita astfel constipația și iritațiile.

Fibrele insolubile nu au proprietatea de a se dizolva. Totuși, au un efect laxativ și benefic asupra tranzitului intestinal. Totodată, protejează sănătatea intestinelor.

Cele mai multe alimente bogate în fibre conțin ambele categorii. Ținta ta ar trebui să fie 25-30 de grame de fibre pe zi, adică de două ori mai multe decât consumă în medie omul modern. O treime din această cantitate e indicat să fie fibre solubile.

Atenție! O cantitate mare de fibre, consumată rapid, poate cauza balonare și gaze, așa că împarte consumul de fibre pe tot parcursul zilei, mai ales dacă nu ești obișnuit cu acest tip de alimentație. Este, totodată, foarte recomandat să bei multe lichide (apă) pentru ca organismul tău să beneficieze la maximum de calitățile fibrelor pe care le consumi.

Fasole, linte și nuci

Vei avea parte de un aport consistent de fibre, dacă incluzi în alimentația ta leguminoase. Doar o jumătate de cană de fasole kidney sau neagră va acoperi cam o treime din necesarul total de fibre al unei zile – între 7 și 10 grame de fibre solubile și insolubile, în funcție de sortimentul ales.

O cantitate de 20 de migdale va oferi în jur de 3 grame de fibre. La fel și jumătate de ceașcă de edamame (soia imatură), dar cu un cost caloric la jumătate. Castanele sunt folosite în mod tradițional ca adjuvant în alimentația persoanelor cu hemoroizi.

În loc să folosești doar carne pentru supe, adaugă diverse leguminoase. Le poți utiliza și în salate, împreună cu diverse varietăți de nuci. Pentru inspirație, caută rețete indiene sau arăbești – printre ingredientele lor se numără produse cu conținut ridicat de fibre.

Cerealele integrale

Încearcă să înlocuiești pâinea albă, pastele și biscuiții cu versiuni integrale, al căror ingredient principal să fie făina integrală, hrișca, mălaiul sau secara pentru a ridica semnificativ aportul de fibre insolubile.

Consumă cereale pentru micul dejun, dar ai grijă să fie cât mai puțin procesate. Mizează pe cele din ovăz. O gustare bogată în fibre o reprezintă popcornul – varianta fără unt și cu cât mai puțină sare.

Fructele și legumele

Nu poți da greș cu alimentele de origine vegetală. Păstrează coaja pe ele atunci când aceasta este subțire – mere, pere, prune și chiar cartofi. În coajă se găsesc fibrele insolubile și niște compuși numiți flavonoide, care pot proteja sănătatea vaselor de sânge.

Vegetalele intens colorate, cum ar fi fructele de pădure, strugurii, roșiile sau varza kale ori alte verdețuri sunt în general bogate în flavonoide. Încearcă să le consumi cât mai proaspete.

O porție de fructe constituie aproximativ 10% din necesarul zilnic de fibre (în jur de 3-4 grame). O porție de salată verde, broccoli sau mazăre verde îți va aduce un pic mai mult – în jur de 4-5 grame de fibre.

Fă-ți un obicei din a adăuga fructe și legume la fiecare masă: fructele de pădure și bananele în cerealele pentru micul dejun, bucăți de măr în salate, spanac în omletă sau dovlecel gratinat în rețetele cu paste.

Ce nu e indicat să consumi

Alimentele sărace în fibre pot cauza sau agrava constipația (implicit, aceasta va afecta hemoroizii), deci e bine să le limitezi. Acestea sunt:

  • Pâinea albă și produsele de patiserie
  • Brânzeturile
  • Carnea
  • Alimentele procesate și produsele fast-food
  • Alimentele picante, alcoolul

Atenție la cantitatea de sare pe care o consumi. Poate cauza retenția apei, ceea ce pune mai multă presiune pe vasele de sânge, inclusiv pe cele afectate de hemoroizi. Suplimentele cu fier pot cauza constipație și unele probleme digestive, așa că cere sfatul medicului înainte să le folosești.

Dacă te confrunți cu probleme serioase și regimul igieno-dietetic nu dă rezultate, ia legătura cu un medic (proctolog) pentru a găsi cea mai bună soluție pentru problema ta.

Consultant: Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentației și nutriție

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate