Prajirea alimentelor – mai mult gust, mai putine nutrimente

Timp estimat de citire2 minute, 30 secunde

Auzim la tot pasul ca prajirea alimentelor este cel mai nociv mod de a gati, indiferent de tipul mancarii. In “Slab sau Gras” vom vorbi despre prajire ca despre o alta metoda de gatit si mai putin despre efectele ei nocive.

 

Prajire inseamna gatirea alimentelor in ulei sau orice fel de grasime, fie ca este vorba de ulei de masline, de floarea-soarelui, de cocos, porumb sau untura. Este o tehnica de gatit aparuta prima oara in Egiptul Antic, acum aproximativ 4500 de ani.

Ce face grasimea mai bun?
Semipreparatele sunt din ce in ce mai consumate si cautate pentru ca timpul pe care-l avem la dispozitie este din ce in ce mai scurt. Grasimea atinge temperaturi mult mai mari decat apa si astfel mancarea este gata mult mai repede fata de alte metode de gatit, cum ar fi fierberea.

Metode de prajire
Daca, in cazul fierberii, alimentele trebuie acoperite aproape de fiecare data in totalitate de apa, lucrurile stau altfel atunci cand vine vorba de gatitul cu ajutorul grasimilor. “Sauté” implica folosirea a foarte putina grasime, iar cuvantul vine din frantuzescul “sauter”, care inseamna “a sari”. Astfel, mancarea este aruncata in aer in timpul prepararii. Timpul pentru a face un sauté este scurt si scopul este ca mancarea sa-si pastreze culoarea, alimentele sa ramana moi si cu aceeasi aroma. Cel mai des se folosesc uleiul de masline si untul pentru aceasta metoda.

Prajirea in wok
Vorbeam despre preparatele congelate. De obicei, pentru acestea se foloseste mult ulei, suficient cat sa acopere produsul in totalitate. O alta metoda de prajire este cea folosita cel mai adesea de catre chinezi. Se foloseste putina grasime intr-un wok (tigaie ce seamana cu o jumatate de sfera) si alimentele maruntite se prajesc pentru putin timp la foc iute. 

Ce este rau?
Prajita, mancarii i se adauga grasimi “rele” si calorii care nu au nicio valoare nutritiva. Mancarea prajita prinde o crusta alba dupa racire. Ca o comparatie, acea crusta se poate depune pe artere daca alimentele sunt consumate exclusiv prajite. Se pot consuma prajeli ocazional, iar uleiul recomandat este cel extravirgin de masline.

Vreau sa refolosesc uleiul!
Refolosirea uleiului racit in care au fost deja prajite alimente nu este recomandata. Uleiul se dezintegreaza de la caldura si iau nastere compusi toxici. Lasati uleiul sa se raceasca si apoi puneti-l intr-un recipient si aruncati-l. Niciodata in chiuveta! Grasimile fac mult rau mediului inconjurator. Daca nu il puteti recicla, aruncati-l intr-un recipient inchis ermetic.

Muraturi prajite!
Americanii sunt fanii mancarurilor scufundate in ulei. Englezii au un mic dejun de la care nu lipsesc niciodata prajelile: oua, carnati si altele. Chinezii folosesc putin ulei, insa sunt si ei mari consumatori de alimente prajite. Dintre ciudateniile prajite putem enumera deja celebra inghetata prajita, dar si muraturile prajite pe care le consuma americanii. In general, in restaurantele din SUA poti comanda orice aliment gatit in mod normal sau… deep fried, adica prajit, scufundat in ulei.

Olivia Dutu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate