Mananca inteligent, fii inteligent

Timp estimat de citire2 minute, 24 secunde

Muncim astazi mai mult decat bunicii nostri? Sau decat parintii? Greu de masurat. Un lucru este sigur: muncim altfel si lucrul acesta a inceput de ceva vreme. Daca acum cateva decenii viata impunea depunerea de efort fizic intens, atat in ceea ce priveste activitatea profesionala, cat si in ceea ce priveste activitatile casnice, astazi muncim din greu dar… mai ales cu capul.

 

Este si motivul pentru care toti oamenii doresc sa isi pastreze si chiar sa isi potenteze functiile mentale, fie prin suplimente, fie printr-o alimentatie corespunzatoare. Altfel spus, avem nevoie de “food for brain”.
Mai in detaliu spus, “hrana pentru creier” are ca scopuri: amplificarea abilitatilor cognitive, protectia creierului fata de eventualele leziuni, lupta cu imbatranirea si complicatiile ei (de exemplu, scaderea memoriei sau dementa), rezolvarea episoadelor depresive si a problemelor de concentrare, ameliorarea perioadelor de relaxare si chiar diminuarea comportamentelor agresive. Din pacate, munca intelectuala nu este mare consumatoare de energie. Deci, nu de calorii multe avem nevoie, ci de anumiti nutrienti.

Pentru o minte agera mereu
Urmatoarele ingrediente sunt, in acest moment, principalele elemente de “hrana pentru creier”, dar desigur ca pe piata mondiala exista si altele, ale caror efecte asteapta sa fie confirmate.
Acizi grasi Omega-3,  ginko biloba, ginseng – amelioreaza memoria;
Coenzima Q10 – incetineste imbatranirea si evolutia bolii Parkinson;
Fosfolipidele (fosfatidil-colina si fosfatidil-serina, ex. lecitina din soia) = combate declinul cognitiv si dementa;
Extractul de sunatoare (St. John’s wort – Hypericum perforatum) si lecitina din soia – combat depresia;
Acizii grasi Omega-3, fosfolipidele (fosfatidilserina), acidul gama-amino-butiric (GABA) si creatina – amelioreaza functiile creierului;
Ceaiul verde, triptofanul (un aminoacid esential, larg raspandit), GABA si ginko biloba – imbunatatesc starea de spirit;
guarana, cafeina si ginsengul – cresc energia si tonusul. 

Multe dintre cele amintite anterior le-ati intalnit sub forma de suplimente, in farmacii. Pe plan mondial, vanzarile de Omega-3, ginko biloba sau coenzima Q10 au inregistrat cresteri extraordinare in ultimii ani.

Ciocolata cu Omega-3
Incet dar sigur, in functie de posibilitati, se incearca introducerea acestor substante in alimente sau bauturi. Avem la dispozitie produse lactate cu Omega-3; ciocolata sau inghetata cu Omega-3 si vitamine B; produse pentru sugari si copii mici imbogatite cu DHA si EPA, acizi grasi Omega-3 cu lanturi lungi, importanti in dezvoltarea creierului si a retinei; ciocolata bogata in flavonoli, antioxidanti care reduc riscurile de dementa si accident vascular cerebral.
In spatele tuturor acestor compusi sau produse se afla decenii intregi de cercetare, care a fundamentat cu dovezi clare avantajele folosirii lor.

Dincolo de alimentele viitorului, menite sa ne faca mai performanti si sa ne mentina creierul la un potential superior de functionare, trebuie sa stim ca ne putem ajuta performantele intelectuale si in acest moment, avand o alimentatie echilibrata, un stil de viata sanatos si evitand fumatul si consumul exagerat de bauturi alcoolice.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu