Alimente fara grasimi ascunse

Timp estimat de citire6 minute, 38 secunde

Gata, ne-am decis! De azi nu mai merge, trebuie sa luam masuri pentru ca silueta noastra nu mai este cea de altadata. Va trebui sa începem sa practicam un sport, dar, cel mai important, sa urmam o dieta.

Se recomanda de obicei eliminarea dulciurilor din alimentatie, pe care le considera principalul raspunzator, alaturi de sedentarism, pentru cresterea exagerata în greutate. Nu trebuie sa uitam, însa grasimile. De cele mai multe ori, acestea intra in compozitia alimentelor, fara ca noi sa banuim. Care sunt alimentele pe care ar trebui sa le includem cu precautie în dieta?

Alimentele de tip fast-food

Din cauza lipsei de timp, dar, de ce sa nu recunoastem, si pentru ca sunt gustoase, alimentele din fast-food aduc în alimentatie o cantitate importanta de grasimi, mai ales prin cartofii prajiti, adaosurile de maioneze si sosuri.

Cartofii sunt prajiti în grasimi vegetale partial hidrogenate si au un aport important de calorii in dieta (o portie medie de cartofi prajiti aduce 14,5 g grasime, iar 100 g de grasime metabolizate genereaza peste 800 de calorii).

Clatitele si hamburgherii au, de asemenea, un continut ridicat de grasimi nesaturate. Pizza, contine ulei vegetal, cascaval sau mozarella (cu un procent apreciabil de grasimi saturate), bacon, cârnat, carne grasa de porc, în functie de sortiment. Nu trebuie neglijate nici shake-urile, prin continutul de lapte nedegresat, care datorita aromei placute, mai ales pe timpul verii, tind sa fie consumate în cantitati apreciabile.

Produsele de patiserie

Românii sunt tot mai atrasi de produsele de patiserie (placinte, pateuri, saleuri). Toate acestea asigura un aport caloric foarte mare prin combinatia “nefasta” dintre faina alba si uleiurile vegetale partial hidrogenate (margarina). Aceste uleiuri partial hidrogenate sunt obtinute industrial, în acest proces rezultând asa numitii “acizi trans” care sunt incriminati în procesul aterosclerozei care sta la baza infarctelor miocardice sau cerebrale.

Produsele de patiserie asigura o senzatie de satietate rapida, datorita continutului de grasime din compozitia lor si ar trebui avut în vedere ca pe parcursul unei cure de slabire sa se evite complet aceste alimente, iar pentru ceilalti sa se consume cât mai putin. Prajiturile preparate la patiserie sau cofetarie, în special, cele care se bazeaza pe creme din margarina sau unt (din ce în ce mai rar), precum si frisca sunt adevarate “bombe calorigene” si contin o cantitate apreciabila de grasimi. Acelasi lucru îl putem afirma si despre toate prăjiturile în care se adaugă ulei vegetal, unt sau margarină, precum şi nuci, alune, migdale.

O gogoasa are aproximativ 5 grame grasimi nesaturate si tot atâtea saturate; o prajitura cu crema are 1,9 grame grasimi nesaturate si 1,2 grame grasimi saturate.

Produsele tip “snack”

Va este foame si va grabiti atât de tare încât nu aveti nici macar 5 minute la dispozitie pentru a mânca un sandvis? Sau poate ca ati iesit la un film în oras si toti cei din jurul dumneavoastra rontaie ceva? Nici o problema! Comerciantii, ingeniosi, au gasit solutia si pentru aceasta categorie de oameni. Snacks-urile sunt produse bazate fie pe cartofi prajiti (chipsuri) cu un continut mare de grasimi vegetale în care au fost prajiti. Datorita cantitatii de sare si arome artificiale, nu ne putem opri sa rontaim doar un chips.

100 de grame de chips-uri pot aduce în dieta, dintr-un foc peste 500 de calorii. Un adevarat dezastru! Pe lânga chipsuri, comerciantii ne ispitesc cu tot felul de alte snacks-uri derivate din faina, unele dintre ele atât de artificiale, încât nici nu mai stii ce contin. Ne putem da seama cu usurinta, însa de continutul de grasime pentru ca mâinile ramân unsuroase dupa consumarea unei cantitati destul de mici. Chiar si “banalele” felii de pâine uscata foarte subtiri vândute ca snacks-uri au un continut mare de grasimi. Floricelele de porumb prajite în unt sau în ulei de floarea soarelui consumate cum nu se poate mai prost si, anume, în timpul privitului la televizor sau la cinematograf aduc în dieta nici mai mult, nici mai putin de 350 calorii pentru 100 de grame!

Dulciurile si lactatele

Cine nu ravneste din când în când dupa o ciocolata? Sau poate chiar o cutie de bomboane! Atentie însa, ciocolata simpla ofera peste 500 de calorii pentru 100 de grame (adica o ciocolata normala). Daca se mai adauga în compozitie si nuci, alune (care contin grasimi nesaturate) o ciocolata poate ajunge la aproape 600 de calorii! În aceasta categorie intra si bomboanele, care, e drept, au un continut mai mic de grasime, în functie de adaosurile care s-au efectuat în cursul prepararii. Inghetata, preparata din smântâna, la care se mai adauga si ca topping frisca si ciocolata pot contine pentru o portie de aproximativ 100 g 28 g de grasime si peste 500 de calorii!

Lactatele simple s-au folosit la prepararea alimentelor, au un continut apreciabil de grasimi. Laptele integral nu este recomandat nici chiar pentru o dieta normala. Dintre brânzeturi, cele care contin cel mai mare procent de grasimi sunt cascavalurile si brânzeturile de oaie si bivolita maturate.

Carnea si mezelurile

Carnea de porc, este de departe, cea care contine cea mai mare cantitate de grasime. Aceasta în functie de zona anatomica de provenienta are un continut mare de grasime saturata. Untura obtinuta prin topirea tesuturilor grase are un continut caloric impresionant: 630 de calorii si este adesea inclusa în pregatirea diverselor alimente (prajirea cartofilor sau a carnii, prepararea cornuletelor). Nu trebuie uitat faptul ca în carnea de porc se gaseste cea mai mare cantitate de colestorol care va fi imposibil de metabolizat în întregime si va sta la baza constituirii fenomenelor aterogene (placa aterosclerotica incriminata în aparitia infarctului). Creierul, desi contine o cantitate destul de mare de grasime are, totusi un aport caloric modest în comparatie cu ceafa de porc (128 fata de 350 calorii).

Pestele, din ce în ce mai mediatizat pentru continutul de acizi grasi omega 3, despre care se stie ca scad nivelul LDL colesterolului din sânge, are pe lânga acesti acizi grasi si grasimi saturate. În ciuda acestui fapt, beneficiul consumului de peste nu trebuie neglijat, însa ar fi bine sa tinem cont de aportul de grasimi în alimentatie în cazul unei mese compuse din peste gras, pentru a reduce grasimile de alta natura, din alte surse alimentare.

Puiul, recomandat, pentru majoritatea curelor de slabire datorita carnii slabe, are totusi parti în care este depozitata grasimea (sub piele). Acesta grasime contine acizi grasi saturati si o cantitate apreciabila de colesterol. Se recomanda înlaturarea pielitelor de gaina sau alta pasare, inclusiv la prepararea supelor folosite în dieta pentru slabit.

Dintre mezeluri, cele uscate contin cel mai mare procent de grasimi, dar nu sunt de neglijat nici cele proaspete, cele cu adaos de slanina, mai ales toba, leber, cârnati, parizer. Alte categorii de alimente despre care ar trebui sa stim ca au un continut apreciabil de grasimi sunt supele si ciorbele. Acestea, în functie de carnea din care sunt preparate, precum si de adaosul de uleiuri vegetale, au un aport caloric apreciabil.

Am putea oare sa eliminam complet din dieta aceste grasimi?

Nici nu ar fi sanatos. Grasimile intra în compozitia membranelor celulare, ajuta la buna functionare a sistemului nervos si asigura si alte functii în organismul nostru. Ele sunt parte integranta din noi, iar eliminarea lor completa din dieta, pe lânga faptul ca nu ar fi posibila, nu ar aduce nici beneficii, din contra, ar priva organismul de vitaminele liposolubile si de acizii grasi esentiali. Solutia este însa o dieta echilibrata în care sa se pastreze un aport suficient de grasimi saturate si nesaturate. În definitiv nu grasimile sunt cele care ne îngrasa cel mai mult, cum s-ar putea crede ci glucidele rafinate. Iar când acesea se asociaza între ele si cu obiceiuri vicioase (lipsa de activitate fizica), atunci se cumuleaza factorii care predispun la cresterea în greutate. Solutia: o dieta cât mai bogata în fructe si zarzavaturi, dar si proteine din carne slaba, precum si acizi grasi nesaturati, toate acestea combinate cu o activitate fizica suficienta pentru a arde caloriile în exces.

Dr. Razvan Constantinescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu