Vitamine pentru un bronz sanatos

Timp estimat de citire2 minute, 15 secunde

Vara asta se poarta bronzul! Ca in fiecare vara, de altfel, probabil te gandesti cum sa te bronzezi cat mai uniform, cum sa-ti pastrezi pielea bronzata cat mai mult timp si cum sa iti mentii sanatatea pielii. Iti vindem un pont: o alimentatie sanatoasa te va ajuta foarte mult!

Razele ultraviolete emise de soare actioneaza asupra epidermei si determina importante efecte biologice care duc la eliberarea de radicali liberi la nivelul celulelor epidermei. Exista insa molecule capabile sa intercepteze radicalii liberi si sa protejeze celulele de actiunea acestora. Este vorba despre provitamina A, vitaminele antioxidante C si E, zinc, seleniu si carotenoizi.

Ultravioletele afecteaza sanatatea pielii

Razele ultraviolete actioneaza asupra diferitilor constituenti celulari: proteine, acizi nucleici, membrane citoplasmatice, distrug capilarele sangvine si fibroblastii. Ultravioletele de tip B induc formarea dimerilor in lanturile de ADN. Aceste fenomene blocheaza traducerea informatiei genetice celulare si impiedica repararea acestora, determinand tulburari metabolice (imbatranirea celulara) si eventual moarte celulara sau multiplicarea dezordonata a celulelor (cancer).
Concret, efectele sunt:

  • uscarea pielii;
  • riduri marcate
  • pierderea elasticitatii pielii;
  • pigmentare (lentigo solar);
  • purpura;
  • telangiectazii;
  • atrofia epidermei sau deshidratrarea.

Toate acestea sunt semne ale imbatranirii pielii cauzate de actiuniea nociva a razelor ultraviolete.

Actiunea benefica a alimentelor bogate in multivitamine

Alimentele bogate in seleniu, beta-caroten, vitamina E ne protejeaza pielea de soare pentru ca actioneaza contra radicalilor liberi si cresc toleranta pielii la actiunea razelor ultraviolete.

Seleniul: este un oligoelement care se gaseste in carne, legume, fructe de mare, branzeturi si toate alimentele bogate in proteine. Protejeaza epiderma de razele soarelui, faciliteaza bronzarea si incetineste imbatranirea cutanata actionand contra radicalilor liberi. Trebuie consumat in cantitati destul de mari pentru ca actiunea sa sa fie intr-adevar eficace (echivalentul a 200 grame legume verzi/zi). Majoritatea adultilor au carenta de seleniu, in special fumatorii.

Beta-carotenul: carotenoizii sunt pigmenti naturali prezenti in fructe si legume.
Stimuleaza imunitatea si contribuie la reinnoirea celulelor si se opun formarii colagenazei-enzima care distruge colagenul de la nivelul pielii. Beta-carotenul este precursor al vitaminei A (retinol) si se gaseste in morcovi, spanac, caise, piersici, grapefruit.

Vitamina A: este prima vitamina descoperita (in 1913), este liposolubila, fiind absorbita prin lipide. Previne cancerele cutanate, favorizeaza cicatrizarea si ajuta la reinnoirea celulelor pielii. O gasim in toate tesuturile animale sub forma de retinol.

Vitamina C: este benefica in tratamentul preventiv al imbatranirii cutanate. Continuta in principal in legume si fructe, e prezenta in cantitate mare in spanac, varza de Bruxelles, conopida, varza, portocale, lamaie, grapefruit, rosii, piersici.

Vitamina E: previne imbatranirea celulara ameliorand toleranta pielii la soare. Are rol antiimbatranire complet si actioneaza in sinergie cu seleniu si vitamina C pentru prevenirea degradarii acizilor grasi esentiali. Este prezenta in nuci, germeni de cereale, legume verzi, galbenus de ou si unt.

Dr. Laura Bara

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu