Varsta biologica: 12 alimente esentiale pentru o viata mai lunga si mai sanatoasa

Timp estimat de citire2 minute, 19 secunde

Varsta biologic este considerata in prezent principalul indicator al gradului de imbatranire a corpului, in detrimentul varstei cronologice, parametru relativ si limitat, bazat pe data nasterii unei persoane. Din punct de vedere medical, cunoasterea varstei cronologice nu furnizeaza informatii importante despre starea sanatatii unui individ. Uneori persoane de aceeasi varsta au aspect si stare de sanatate complet diferite, chiar incomparabile.

Exista mai multi indicatori folositi in aprecierea varstei biologice, si anume:
– greutatea si compozitia corpului (masa musculara, densitatea osoasa, proportia de apa, masa grasa);
– analize de sange ce masoara parametri hormonali sau biochimici (uree, creatinina, colesterol, trigliceride, glicemie, TSH, melatonina, FSH, LH, prolactina, rata metabolismului bazal);
– teste functionale (teste de memorie, probe respiratorii).

Nutritia, factor anti-aging
In determinarea si influentarea varstei biologice un rol important il are nutritia si se cunosc azi cateva alimente cu certe calitati anti-aging, al caror consum regulat sporeste capitalul de sanatate al organismului.

1) Fructele de padure: potenteaza memoria, contin cantitati crescute de antioxidanti ce blocheaza efectul radicalilor liberi, molecule implicate in deteriorarea celulelor si in inflamatia cronica; au un continut crescut in vitamina C (afinele, de exemplu, au rol in protectia anticancer si antidiabet). 
2) Ciocolata neagra protejeaza pielea impotriva efectelor daunatoare ale expunerii la razele ultraviolete, stimuleaza circulatia din piele si e bogata in antioxidanti.
3) Broccoli este un cocteil de vitamine si minerale. Contine vitaminele B1, B2, B3, B6, A, C, fier, magneziu, potasiu, zinc, fibre, calciu, crom, fiind indicat in diabet si obezitate.
4) Rosiile, bogate in licopen, vitamina C si potasiu, intervin in prevenirea cancerului si a degenerescentei maculare.
5) Fasolea contine proteine si fibre, este saraca in grasimi, este bogata in antioxidanti, vitamine din grupul B, fier si potasiu.
6) Pestele (somon, hering, ton, sardine), datorita continutului de omega 3 intervine in protectia cordului, scade tensiunea, reduce inflamatia si tulburarile de ritm cardiac, se recomanda a fi consumat de minimum doua ori pe saptamana.
7) Spanacul contine antioxidanti, vitaminele A, C, E, K; este recunoscut pentru cresterea imunitatii, in prevenirea bolilor cardiovasculare si in scaderea tensiunii arteriale.
8) Nucile sunt o sursa de proteine si grasimi nesaturate, contin Omega 3, potasiu, vitamina E si calciu.
9) Vinul rosu, consumat in cantitate mica (un pahar pe zi), este recunoscut a fi un bun protector al inimii, atat prin continutul de alcool (vasodilatator), cat si prin resveratrol, constituent ce fluidizeaza sangele, scade inflamatia si chiar riscul de cancer.
10) Cerealele integrale contin fibre, vitamine, minerale si intervin in controlul greutatii,
al colesterolului sangvin, diabetului si bolilor cardiovasculare.
11) Usturoiul aduce beneficii aparatului cardiovascular, stimuleaza sistemul imunitar, are efect antiviral si antibacterian.
12) Avocado este o sursa foarte buna de potasiu si vitaminele C si E.
   
Incercati sa consumati fiecare din aceste alimente macar de 1-2 ori pe saptamana. Veti deveni mai tineri si mai sanatosi!

Dr. Nicoleta Mindrescu
Medic primar diabet, nutritie, boli metabolice
nmindrescu@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu