Tipurile de sare – cat de diferite sunt in realitate?

Iulia Stan, nutritionist dietetician

Timp estimat de citire3 minute, 12 secunde

Sarea este un ingredient important in majoritatea preparatelor culinare. Pe langa faptul ca adauga aroma mancarii, aceasta este folosita drept conservant alimentar si poate ajuta la stoparea dezvoltarii bacteriilor.

Sarea este un mineral cristalin format din doua elemente, sodiu (Na) si clor (Cl), reprezentand principala sursa alimentara de sodiu. Sodiul este un electrolit care indeplineste roluri fiziologice esentiale in mentinerea echilibrului acido-bazic, osmotic si hidric, in reglarea permeabilitatii membranelor si in excitabilitatea neuromusculara. Cu toate acestea, un aport ridicat poate duce la hipertensiune arteriala si afectiuni agravate de retentia de apa, precum insuficienta cardiaca, afectiuni renale, accident vascular cerebral, cancer gastric sau osteoporoza.

Tipuri de sare

Din dorinta de a modera impactul negativ asupra sanatatii al unui consum prea mare de sare de masa, oamenii sunt in cautare de alternative. Printre aceste alternative se numara si sarea roz de Himalaya sau sarea de mare.

Sarea de masa

Sarea de masa este, de obicei, supusa rafinarii, eliminandu-se astfel mare parte din impuritati si minerale. De asemenea, pentru ca granulele sa nu adere una cu alta, se adauga diferite substante numite agenti anti-aglomeranti. Sarea de masa este aproape in totalitate clorura de sodiu pura (97% sau mai mult), dar in multe tari aceasteia i se adauga si iod. Iodarea sarii este rezultatul unei masuri de prevenire a deficientei de iod.

Sarea de mare

Se obtine prin evaporarea apei de mare. Asemenea sarii de masa, contine in mare parte doar clorura de sodiu. Cu toate acestea, in functie de sursa si de modul in care a fost procesata, aceasta poate contine minerale, precum potasiu, fier sau zinc. Spre deosebire de sarea rafinata, sarea de mare este adesea grosiera, deoarece este mai putin prelucrata.

Cu cat sarea de mare este mai inchisa la culoare, cu atat mai mare este concentratia de impuritati si urme de minerale. Insa, din cauza poluarii oceanice, sarea marina poate contine si urme de metale grele, precum plumbul.

Sarea de Himalaya

Extrasa din mina de sare Khewra, situata in apropiere de muntii Himalaya, din Pakistan, contine in cantitati mici oxid de fier, care ii confera culoarea roz. De asemenea, are cantitati mici de calciu, fier, potasiu si magneziu, ceea ce determina un continut usor redus in sodiu comparativ cu cel al sarii de masa.

Continutul in minerale al diferitelor tipuri de sare


Calciu Potasiu Magneziu Fier Sodiu
Sare de masa 0.03% 0.09% <0.01% <0.01% 39.1%
Sare de mare 0.16% 0.08% 0.05% <0.01% 38.3%
Sare de Himalaya 0.16% 0.28% 0.1% 0.0004% 36.8%

Prin comparatie cu sarea de masa, sarea de mare si sarea de Himalaya au un continut mai ridicat in calciu, potasiu, magneziu si fier si mai redus in sodiu, insa toate aceste diferente sunt nesemnificative. De exemplu, pentru a asigura doza zilnica recomandata de potasiu ar fi necesar consumul a 1,7 kg de sare de Himalaya. Insa consumul de sare (fie ca e sare de masa, de mare sau de Himalaya) al unei persoane adulte sanatoase ar trebui sa se limiteze la 6 g pe zi. Avand in vedere limitarea consumului, cantitatile de minerale furnizate sunt neglijabile. Din acest motiv, continutul mineral al diferitelor saruri este departe de a fi un motiv convingator de a alege o sare in detrimentul alteia. Principalul beneficiu al alegerii sarurilor mai putin procesate este evitarea aditivilor si agentilor anti-aglomerare care se gasesc adesea in sarea de masa.

Sarea iodata, importanta pentru sanatate

Trebuie amintit faptul ca sarea de masa iodata este o sursa importanta de iod, astfel ca in cazul in care aceasta se inlocuieste cu o alta varianta de sare, va trebui acordata atentie alimentelor care contin iod, precum produsele lactate, pestele si fructele de mare, pentru a evita deficitul de iod.

Desi consumul de sare al unei persoane adulte sanatoase ar trebui sa se limiteze la 6 g pe zi (aproximativ o lingurita), Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), estimeaza ca aportul mediu global de sare este intre 9 si 12 g pe zi, deci un consum semnificativ mai mare decat cel recomandat.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

nutritionist dietetician

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate