Stilul de viata sanatos te ajuta sa previi osteoporoza

Timp estimat de citire3 minute, 0 secunde

Osteoporoza reprezinta o afectiune frecventa, caracterizata prin scaderea masei osoase, ceea ce are drept consecinta directa fragilitate osoasa si cresterea riscului pentru fracturi. Un studiu recent arata ca mai mult de 75 de milioane de oameni sufera de osteoporoza in Europa, Statele Unite si Japonia.

Descopera care sunt cele mai importante sfaturi pentru un stil de viata sanatos care te ajuta sa previi instalarea osteoporozei!

Osteoporoza trebuie suspectata oricand apare o fractura in urma unui traumatism minor (de exemplu, mici accidente casnice). Diagnosticul de certitudine se poate pune in centrele de specialitate in urma unei investigatii specifice numita pe scurt DEXA. Aceasta  masoara densitatea minerala osoasa folosind razele X.

Regim alimentar corect inca din copilarie

Masa osoasa maxima incepe sa se formeze in perioada pubertatii (fiind dependenta de hormonii sexuali) si este atinsa in perioada adolescentei. Dupa acest moment, masa osoasa mai creste destul de putin si apoi incepe sa scada treptat. La femei, scaderea maxima apare dupa menopauza. La barbati scaderea este treptata in paralel cu scaderea hormonilor sexuali, odata cu varsta. Pentru a preveni aparitia osteoporozei trebuie actionat inca din copilarie in incercarea de a atinge o masa osoasa maxima cat mai mare. Astfel, trebuie luate masuri pentru un regim alimentar corect, activitate fizica suficienta si alte tipuri de masuri referitoare la un stil de viata sanatos.

Calciul si vitamina D, importante pe tot parcursul vietii

Regimul alimentar trebuie sa fie unul echilibrat, astfel incat sa asigure o greutate normala si un aport suficient de calciu si vitamina D (aceasta ajuta absorbtia intestinala a calciului). Copiii intre 9-18 ani ar trebui sa aiba un aport de aproximativ 1300 mg de calciu pe zi, preferabil din alimentele bogate in calciu. Acestea sunt in principal produsele lactate: de exemplu, o cana de lapte aduce aproximativ 300 mg de calciu, la fel si o cana de iaurt. Branzeturile contin o cantitate si mai mare de calciu, variind in functie de sortiment (200-900 mg pentru 100 g de branza; cu cat este mai uscata, cu atat este mai mare continutul de calciu). Se pot adauga aproximativ 300 mg de calciu ce provin din restul alimentelor nelactate. De asemenea, este necesar un minimum de 600 UI (unitati internationale) de vitamina D (se gaseste in principal in peste). Daca regimul alimentar nu poate asigura aceste cantitati, trebuie administrate suplimente de calciu si vitamina D.

Sfaturi utile

– Activitatea fizica: numeroase studii arata efectul benefic al activitatii fizice in atingerea unei mase osoase maxime. De asemenea, copiii activi au sanse mai mari de a avea o greutate normala si de a evita aparitia obezitatii, unul din cele mai mari pericole in epoca noastra. Trebuie insa evitate excesele, intrucat efortul fizic exagerat, dar si o greutate mai mica decat normal (denutritie) au exact efectul invers, respectiv predispun la osteoporoza.

– Evitarea fumatului: acesta reprezinta un factor predispozant pentru osteoporoza.

– Evitarea excesului de alcool: alcoolul in exces predispune la osteoporoza.

– Limitarea consumului de cafea la maximum 2 cesti pe zi.

Pentru femeile aflate inainte de menopauza si pentru barbatii tineri, aportul optim de calciu este de 1000 mg pe zi. Pentru barbatii peste 65 de ani si femeile dupa menopauza aportul de calciu recomandat este de 1500 mg pe zi plus 800-1200 UI de Vitamina D. Vitamina D provine in parte din alimentatie (in mod particular din peste) si in parte se formeaza in piele sub actiunea razelor ultraviolete. La varstnici scade expunerea la soare astfel incat este necesara suplimentarea cu vitamina D. Ideal este ca aceste cantitati sa provina din alimentatie. Daca acest lucru nu este posibil, se va recurge la suplimente alimentare.

Dr. Loreta Guja

Medic specialist endocrinolog

Lotus Medical Center Bucuresti

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate