STOP nevoii de dulce!

Timp estimat de citire3 minute, 3 secunde

Fine, delicioase, cu sau fara crema… dulciurile sunt o tentatie careia greu ii rezista cineva. Sunt o sursa de placere, de energie, pentru unele persoane un mod de a trece peste momentele dificile, iar pentru multi o recompensa! Situatia se schimba atunci cand iti doresti sa slabesti si pofta de dulce nu iti da pace. De ce iti e uneori pofta de dulce si cateva trucuri ca sa faci fata tentatiei, afli numai din Slab sau Gras.




Exista mai multe explicatii pentru senzatia imperioasa de a consuma “ceva dulce” pe care majoritatea dintre noi am simtit-o la un moment dat. Prajiturile, cremele, inghetata, ciocolata, sucurile, toate se gasesc sub denumirea generica de dulciuri pentru ca au ca ingredient de baza zaharul rafinat. Astfel, fiecare dintre noi consuma voluntar si involuntar (prin zaharul ce se gaseste in alimentele considerate sarate; de exemplu ketchup-ul are in jur de 23% zahar, fulgii de porumb – 8% etc.), in fiecare zi, cantitati imense de zahar. Conform statisticilor Uniunii Europene, un adult consuma zilnic aproximativ 100-200 g de zahar. Aceasta inseamna ca anual o persoana consuma 40-60 kg de zahar (cifrele variaza de la o tara la alta)!

Ce se intampla in organism cand consumi dulciuri?
Dupa ce consumam zahar (sub diverse forme), el trece imediat in sange prin intestinul subtire. Pentru o scurta perioada de timp cantitatea de glucoza (metabolit al zaharului) creste foarte mult in sange (hiperglicemie), moment resimtit sub forma unui surplus energetic. In perioada urmatoare, pancreasul va secreta prea multa insulina (hormon implicat in reglarea metabolismului glucidic), ceea ce va determina o reducere a zaharului din sange sub nivelul mediu admis (hipoglicemie) si instalarea starii de oboseala. In acest moment va fi stimulat centrul foamei de la nivelul creierului si nevoia de “ceva dulce” se va manifesta din nou. Practic, se creeaza un cerc vicios. Pe de alta parte, zaharul pare sa creeze un fel de dependenta, deoarece dulciurile declanseaza in creier eliberarea de substante numite endorfine (hormonii placerii). Ele stimuleaza creierul sa produca dopamina si dau dependenta la aceasta si la substantele asociate. Explicatia este ca, practic, creierul retine senzatia de bine pe care a simtit-o dupa ce ai consumat produse dulci si va “apela” si alta data la aceasta metoda care a indepartat tristetea ori anxietatea.
Deficitul de crom poate influenta negativ capacitatea de a controla valoarea glicemiei, astfel ca o valoare scazuta a cromului da brusc senzatia de foame (chiar daca tocmai ai mancat!).

Mici trucuri impotriva poftei de dulce 

  • Consuma suplimente nutritive pe baza de crom! Cromul taie pofta de a manca dulciuri, regland in mod natural glicemia.
  • Inlocuieste pe cat posibil dulciurile rafinate de la supermarket cu alimente care contin zahar natural: fructe proaspete (de preferat consumate ca atare si nu sub forma de sucuri), miere, fructe uscate.
  • Nu te infometa! Mananca putin si des, astfel vei evita fluctuatiile mari de glicemie si, practic, vei evita intrarea in cercul vicios de care am vorbit mai sus.
  • Odihneste-te! Cand suntem odihniti fizic si mental, pofta de dulce dispare.
  • Serveste desertul dupa masa!
  • Consuma la fiecare masa proteine (carne, oua, lactate)! Acestea vor mentine un nivel constant al glicemiei, fiind o sursa energetica foarte buna.
  • Evita stresul! Creierul incearca sa scape de presiunea stresului continuu si utilizand alimente foarte dulci, el percepand zaharurile ca pe o recompensa. De asemenea, cercetatorii de la Universitatea din Cincinnatti spun ca dulciurile scad producerea hormonilor glucocorticoizi, care au legatura cu stresul, atat cel de ordin psihologic, cat si fizic.
  • Incearca sa nu exagerezi in nicio directie, cuvantul cheie, asa cum am subliniat de multe ori in revista noastra, pentru o alimentatie si o viata sanatoasa fiind moderatia!

Dr. Venera Vartosu


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu