Refacerea siluetei dupa nastere

Timp estimat de citire3 minute, 57 secunde

Cele noua luni de sarcina supun organismul femeii la incercari grele. Solicitarile sunt foarte mari si fiecare celula a mamei intra in acest efort colectiv care presupune „construirea” unui fat sanatos, asigurarea celor necesare pentru o buna evolutie a sarcinii si, desigur, pastrarea sanatatii mamei.

Fatul nu este, asa cum se credea in trecut, un „pirat” care jefuieste organismul matern de nutrienti. El se afla, in ordinea directionarii resurselor, abia dupa mama si placenta. Deci, existenta unor deficiente nutritionale face ca rezervele existente sa mearga intâi la mama si abia apoi la cel mic. De ce?! Pur si simplu pentru ca, in ordinea naturala a lucrurilor, mama este mai importanta, deoarece, evident, ea poate da nastere si altor copii in viitor.

Corpul mamei are de suferit

La finalul sarcinii, mama ramâne cu „urme” metabolice, nutritionale si ponderale care trebuie solutionate in perioada imediat urmatoare. Se stie de mult timp ca sarcinile frecvente, care se succed la intervale mici, ce nu dau posibilitatea refacerii organismului matern, au ca urmare probleme de sanatate serioase. Dintre acestea, as vrea sa amintesc doar osteomalacia (o „inmuiere” a oaselor, care isi pierd capacitatea de rezistenta specifica). Daca, dupa nastere, mama alapteaza, organismul este supus in continuare la solicitari deosebite, de aceea, masurile care se iau trebuie sa fie organizate rapid.

Kilogramele in plus

Cea mai vizibila amintire a sarcinii sunt kilogramele in plus. Exista limite la sporul ponderal din timpul sarcinii (vezi tabelul), dar practica nu le respecta intotdeauna. Este normal ca mama sa piarda 6-7 kilograme in ziua nasterii. In zilele urmatoare, se mai pot pierde 1-2 kilograme. Restul insa ramâne. Daca mama alapteaza, cam 4 kilograme de grasime vor fi pierdute in continuare in primul an.

Statisticile arata ca, la un an dupa sarcina, cele mai multe femei au, in medie, 1 kilogram in plus fata de greutatea de dinainte de sarcina. Pare putin, dar nu este de neglijat.

Alimentatie sanatoasa si activitate fizica

O atentie sporita trebuie acordata alimentatiei si reluarii activitatii fizice. Daca mama alapteaza, nu este momentul unor cure de slabire drastice. Fata de cât manânca in mod obisnuit, mama are nevoie de inca 600 de kilocalorii pe zi pentru a face fata efortului de secretie si sinteza a laptelui. Daca insa mama este foarte sedentara, acest necesar este mai mic. Inca si mai mult, daca mama nu alapteaza, ea va trebui sa dea jos si kilogramele pe care organismul le-a depus „in camara” pentru alaptat. Se considera ca mama nu trebuie sa slabeasca mai mult de 0,8 kilograme pe luna daca alapteaza.

Dieta bogata in nutrienti

O dieta sanatoasa, chiar in conditiile reducerii caloriilor, trebuie sa fie extrem de densa in micronutrienti. Se apreciaza ca se pot scadea aproximativ 500 de kilocalorii pe zi, fara o afectare serioasa a calitatii dietei. Evident, pe primele locuri trebuie sa se gaseasca legumele si fructele, care au marele avantaj de a fi bogate in antioxidanti. Intr-adevar, sarcina este un eveniment pro-oxidativ, stresul oxidativ al mamei este maxim, de aceea trebuie refacut „plinul” de fitonutrienti, vitamine C si E, seleniu.

Necesarul de calciu si fier creste

Sa nu uitam ca mama a dat produsului de conceptie calciu pentru constructia unui schelet sanatos. De aceea are nevoie de un surplus de calciu si vitamina D, atât din alimente (lactate, peste), cât si din suplimente. O femeie care alapteaza are necesitati si mai mari, pentru ca laptele insusi este bogat in calciu si vitamina D. Fierul poate deveni un nutrient problematic daca mama a pierdut mult sânge la nastere sau daca a avut anemie feripriva anterior sarcinii. Odata cu reluarea ciclurilor menstruale, pierderile de fier cresc, deci un regim bogat in viscere si legume verzi, alaturi de un eventual supliment, ajuta la evitarea instalarii unor fenomene carentiale.

Activitate fizica, dupa 3 luni de la nastere

Dincolo de aportul alimentar sau de suplimente, un aliat in refacerea siluetei si a formei fizice anterioare sarcinii este miscarea. Aici nu exista restrictii nici macar pentru femeile care au nascut prin cezariana. La maximum 2 luni si jumatate − 3 luni de la nastere, femeile isi pot relua toate activitatile sportive la care participau anterior, fara niciun risc pentru starea de sanatate. Efortul in doze rezonabile nu are efecte daunatoare asupra secretiei lactate, deci mamele nu trebuie sa se gândeasca la perioada de alaptare ca la o perioada in care sunt condamnate la sedentarism.

Asa cum spuneam la inceput, nasterea solicita plenar organismul femeii, dar natura si un stil de viata sanatos ajuta la refacerea rapida si la revenirea la forma anterioara graviditatii.

Greutate prenatala Spor ponderal recomandat

in sarcina

Subponderala (IMC < 18.5) 13-18 kg
Normoponderala (IMC 18.5 – 24.9) 11-16 kg
Supraponderala (IMC 25 – 29.9) 7-11 kg
Obeza (IMC 30 sau mai mult) 5 – 9 kg

Dr. Corina Zugravu, specialist nutritie si igiena alimentatiei

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu