Insarcinata & infometata? Cum sa mananci sanatos pentru doi

Timp estimat de citire3 minute, 3 secunde

Au apus vremurile in care sarcina era o perioada grozava pentru a-ti satisface orice pofta culinara, pentru ca „cere ala mic”. Acum, se stie ca un meniu echilibrat si variat este cel mai bun pentru viitorul bebelus, dar si pentru mama – specialistii Clinicii Mayo au elaborat un meniu ideal pentru voi doi!

Specialistii au decretat: in sarcina nu trebuie sa mananci pentru doi, ci este recomandat sa mananci doar cu 300 de calorii in plus (adica o gustare in plus fata de meniul obisnuit). Asta nu inseamna ca nu-ti poti satisface cate o pofta culinara, dar fara excese!

Fa-ti rezerve de alimente bogate in proteine, calciu si acid folic

In perioada sarcinii, umple-ti camara si frigiderul cu fasole si spanac, surse excelente de proteine slabe, fier si acid folic prezent in mod natural (o vitamina de tip B care previne defectele de tub neural si anomaliile de la nivelul creierului si inimii). Nucile sunt o optiune foarte buna, intrucat contin acid folic, calciu si proteine – trei nutrienti esentiali in sarcina!

Surse minunate de calciu sunt branza, laptele, kale si broccoli, in timp ce somonul (congelat sau proaspat, nu cel afumat!) este o sursa buna de vitamina D, Omega-3 si proteine, esentiale pentru cresterea bebelusului, in special in trimestrele 2 si 3. Carnea este o sursa excelenta de proteine, insa asigura-te ca este foarte bine preparata termic (deci, fara fripturi in sange sau medium).

Alimentele cele mai bogate in acid folic sunt legumele cu frunze verzi (spanac, kale), semintele de floarea-soarelui, ficatul (dar nu este recomandat in sarcina), fasole, broccoli.

Cat mai multe fructe si legume fara pesticide

Pe cat posibil, in timpul sarcinii este recomandat sa consumi fructe si legume care nu au fost tratate cu pesticide – din curtea bunicii, din supermarketurile cu raioane bio. Sunt anumite fructe si legume pentru care in mod normal se utilizeaza cantitati uriase de pesticide ce lasa reziduuri in organism, de aceea este bine sa incerci sa mananci bio in special urmatoarele: mere, rosii, piersici, nectarine, capsune, kale, cartofi, telina, struguri, spanac, castraveti, mazare si ardei gras.

Consuma pe cat posibil fructe si legume de sezon, de provenienta locala. Cele de import sunt supuse unor procese suplimentare pentru a rezista transportului!

Ce sa eviti in timpul sarcinii

Sarcina este o perioada frumoasa in general pentru majoritatea femeilor, insa, chiar si asa, trebuie sa tii cont de cateva reguli de alimentatie, pentru sanatatea ta si a bebelusului tau. Stai departe in special de aceste alimente:

  • Ton, peste spada si fructe de mare – pot contine mercur, pe care organizatiile internationale il catalogheaza ca fiind periculos pentru creierul aflat in plina dezvoltare.
  • Orice tip de carne cruda sau semi-cruda – unii specialisti spun ca este in regula sa mananci sushi, de exemplu, daca pestele a fost congelat inainte de a fi servit crud, dar parerile sunt destul de impartite, asa ca de ce sa risti?
  • Mezeluri si carne afumata – o bacterie numita Listeria poate fi gasita pe diferite alimente neprocesate termic, nepasteurizate si pe unele mezeluri. Imbolnavirea cauzata de aceasta bacterie debuteaza cu simptome asemanatoare racelii, dar poate duce la complicatii, precum nastere prematura sau chiar pierderea sarcinii.
  • Branzeturi nepasteurizate – unele specialitati de branza sunt nepasteurizate si pot fi purtatoare de Listeria. Exclude din meniul tau in perioada sarcinii feta, Brie si alte branzeturi cu mucegai.
  • Alimente cu ambalaj de plastic – ftalatii din plastic se transfera in alimentele respective si din ce in ce mai multe studii coreleaza aceste substante toxice cu probleme de dezvoltare a fatului.

Sarcina nu inseamna boala si nu trebuie sa urmezi o dieta speciala! Este bine sa eviti anumite alimente potential periculoase, insa relaxeaza-te si bucura-te de aceasta perioada a vietii tale.

Dr. Roxana Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu