Particularitatile dietei de vara

Timp estimat de citire4 minute, 38 secunde

Doresti o dieta care sa acopere necesitatile nutritionale ale organismului, dar sa iti mentina silueta supla sau sa te ajute sa slabesti? Pentru a indeplini aceste criterii, dieta pe timpul verii trebuie sa fie saraca in calorii, constituita din alimente usoare, bogata in fructe, legume si sa aiba un aport suficient de lichide.



Organismul are nevoie de o buna hidratare pe perioada verii, din cauza temperaturilor ridicate. Consumul de sucuri de fructe si legume, chiar preparate in casa, trebui limitat la un pahar pe zi, deoarece un consum de suc natural peste acesta cantitate va creste numarul de calorii ingerat fara sa ne dam seama. Bauturile racoritoare se vor evita din cauza cantitatii mari de coloranti, aromatizanti etc., dar si a cantitatii mari de zahar pe care o detin, fiind hipercalorice. Nu este recomandat sa consumati nici bauturi cu indulcitori artificiali, deoarece favorizeaza depunerea de grasimi pe abdomen! Indulcitorii artificiali care sunt utilizati in bauturile dietetice activeaza senzorul de glucoza si cresc capacitatea intestinului de a absorbi mai mult zahar.

Evitati alcoolul si cofeina!
Nu este recomandat sa beti o bauturi care contin cofeina, pentru ca favorizeaza deshidratarea. Limitati-va la o cafea pe zi, bauta dimineata, putand sa consumati ceai verde, dar nici acesta nelimitat. Evitati consumul de alcool, acesta conduce la deshidratare. De asemenea, alcoolul produce vasodilatatie, care alaturi de cea produsa de caldura, va conduce la scaderea tensiunii arteriale, cu o stare de slabiciune, ameteli, uneori chiar lesin. Totusi, un pahar de bere, bauta seara, fara a ajunge o obisnuita, va aduce o cantitate considerabila de vitamine din complex B.

Cea mai sanatoasa pentru a asigura o hidratare eficienta pe perioada verii este apa minerala (are un continut mai mare de minerale decat apa plata, ceea ce vara este recomandat, deoarece prin transpiratie se elimina, in afara de apa, si o cantitate mare de substante minerale). Puteti adauga la apa minerala felii de lamaie si cuburi de gheta.

Fructele si legumele
Acestea trebuie sa constituie cea mai mare parte a alimentatiei pe timpul verii, deoarece aduc o mare parte din necesarul de apa si minerale pe care organismul le necesita pe timpul verii. Ele va asigura o mare parte din necesarul de vitamine, pentru o buna functionare a organismului. Consumati o portie de ciorbita de legume la temperatura camerei sau rece la masa de pranz, are o cantitate mica de calorii, va hidrateaza si va creste aportul de vitamine si minerale.
Consumati suficiente fructe si legume rosii sau portocalii, acestea avand o cantitate mare de beta-caroten, ceea ce ofera pielii o capacitate crescuta de protectie impotriva efectelor nocive ale razelor solare. Un pahar de suc de morcovi dimineata va poate asigura un bronz mai frumos. Nu exagerati insa! O cantitate prea mare de carote poate conduce la hipervitaminoza A, ceea ce produce o colorare in portocaliu a mucoaselor si tegumentelor, dar si la afectarea organelor interne.

Consumati lactate pentru aportul de calciu
Pe timpul verii, odata cu apa se elimina si o cantitate mare de sodiu si calciu. Laptele si derivatele sale constituie o sursa buna pentru aceste minerale, recomandandu-se consumul lor in variantele cu continut scazut de grasimi. Consumati lapte ecremat, iaurt si chefir, urda. Evitati cascavalurile si branzeturile fermentate, care au peste 60% grasimi in substanta uscata. Pentru aparitia micozelor care este mai frecventa vara din cauza transpiratiei excesive, este recomandat sa consumati iaurturi, deoarece contin culturi active care va ajuta sa mentineti echilibrul acido-bazic al tegumetelor si mucoaselor.

Pe timpul verii, organismul nu necesita cantitati mari de carne si grasimi animale. Reduceti consumul de carne de vita si porc la o data, de doua ori pe saptamana si consumati la o singura masa pe zi gratar din carne de pui sau de peste. Aveti grija de unde va procurati carnea, mai ales pe cea de peste, pentru este usor perisabila la temperaturi crescute. Va recomand cumpararea pestelui intreg, pentru a putea sa observati daca are ochii proeminenti si branhiile rosii – in caz contrar evitati sa il achizitionati!

Consumati cereale integrale si evitati dietele extreme
Introduceti in alimetatia dumneavoastra cerealele integrale. Va vor ajuta sa obtineti senzatia de satietate pentru cateva ore, fibrele pe care le contin vor absorbi o parte din grasimile pe care le ingerati si va vor ajuta sa mentineti un tranzit intestinal normal. Renuntati la consumul de cereale rafinate (paine alba, paste rafinate) care va creste numarul de calorii ingerat, fara aportul nutritiv adecvat.
Nu incercati sa dobanditi o silueta svelta intr-un interval scurt de timp, recurgand la diete drastice. Veti adauga organismului si povara unei alimentatii dezechilibrate, in contextul stresului cauzat de temperaturile mari, de alternanta mediului din incaperi cu aer conditionat cu cel canicular de afara, de ziua suficient de lunga cand facem diverse activitati.

Mostra de meniu de vara
Mic dejun:
o omleta fara ulei, cu verdeata (nu depasiti 4-5 oua pe saptamana), sau un iaurt cu cereale integrale sau fructe (recomandat!) sau un sandwich cu ton;
Gustare ora 10.00: fructe sau lapte sau iaurt (altceva decat ce ati consumat dimineata);
Pranz: o supa sau ciorba de legume; un gratar de pui sau peste (incercati sa limitati consumul de carne de vita sau porc la 1-2 ori pe saptamana), cu o portie mica de orez ca garnitura sau fasole boabe si o salata mare, din cat mai multe legume;
Gustare ora 17.00: o inghetata sau un shake preparat in casa (din lapte si cateva capsuni sau o piersica sau 2 caise, fara adaos de zahar) sau o portie de fructe;
Cina: o salata mare (asezonata cu o lingura de ulei de masline si lamaie) cu telemea sau urda.

Dr. Lacramioara Brinduse
Specialist sanatate publica

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu