De ce nu tin unele diete

Timp estimat de citire3 minute, 38 secunde

Oameni intelepti si cu experienta ne-au spus ca cea mai buna dieta este cea pe care putem sa o urmam. Fiecare individ are particularitatile lui, preferintele lui alimentare. Degeaba as recomanda o dieta (de altfel foarte eficienta) care are la baza supe de legume, inclusiv renumita supa de varza, unei doamne care uraste astfel de preparate. Ar fi inutil sa scriu o cura unde la fiecare masa de pranz recomand gratar daca pacientul meu este vegetarian.

Tot astfel, unui individ cu apetit vorace, care este si foarte activ fizic, nu ii pot prescrie diete de 500 de kilocalorii. Chiar daca o astfel de dieta ar putea fi urmata daca respectivul ar fi internat in spital. Multi insa uita ca asa cum nu exista boli, ci doar bolnavi, nu exista nici diete, ci doar semeni de-ai nostri care doresc sa piarda cateva kilograme excedentare. Si cum pentru multi dieta nu este doar o etapa tranzitorie, ci, intr-o forma sau alta, un stil de viata care trebuie adoptat pentru mult timp astfel incat kilogramele pierdute sa nu se intoarca repede, ba chiar si cu… ceva mai mult, ea trebuie gandita bine.

Dieta personalizata, o provocare
Poate ca ati vazut si voi, ca si mine, multe persoane publice supraponderale care au slabit, uneori chiar la un nivel impresionant. Insa nu au trecut mai mult de 6 luni-1 an si ele au revenit la “silueta” (sau lipsa de silueta) anterioara. Pentru ca acest lucru sa nu se intample si pentru ca domnul, doamna sau domnisoara sa ramana supli, e nevoie de o dieta strict personalizata. Totusi, unde gresesc dietele cele mai populare?! Principala lor eroare este ca nu iau in considerare faptul ca suntem unici, mai inalti sau mai scunzi, cu anumite particularitati genetice (pe multe le putem deduce privindu-ne fratii, parintii, bunicii), mai rezistenti sau mai putin rezistenti in fata senzatiei de foame, cu un metabolism mai activ sau mai “lenes”, mai decisi sau mai putin decisi sa slabim etc.

Neajunsurile dietelor populare
• Dietele de tip Atkins: sunt eficiente pe termen scurt, dar excesul de produse de origine animala, inclusiv de grasimi de acest tip, conduce la probleme serioase (dislipemii, acidoza metabolica), care impun renuntarea la dieta. O complicatie minora, dar foarte neplacuta, o reprezinta constipatia.
• Dietele pe baza de supe de legume (varza): sunt foarte sarace in lipide si proteine, nu asigura senzatia de satietate. Senzatia de foame ne va face sa renuntam rapid le ele.
• Dietele cu un nivel foarte mic de calorii (sub 800 Kcal): nu pot fi tinute mai mult timp daca ne desfasuram in continuare activitatea casnica si profesionala. Sunt insotite de o senzatie de slabiciune extrema, care nu ne permite sa traim asa cum suntem obisnuiti.
• Dietele care promit o scadere foarte rapida in greutate, intr-un interval foarte scurt de timp: organismul slabeste, dar “mancand” din viscere si mase musuclare. Altfel spus, ne autocanibalizam. }esutul adipos ramane “nederanjat”. Dupa ce incetam cura, nu numai ca vom constata ca nu am slabit, ci este foarte posibil sa sesizam ca forta musculara ne-a scazut semnificativ si ca avem si probleme cu ficatul, rinichii etc.
• Dietele disociate: desi organismul nostru se poate adapta la dezechilibre nutritionale pe termen scurt, pe termen lung pot sa apara malnutritii grave. Raportul optim de nutrienti energogeni este “batut in cuie”, indiferent de cat de multumiti suntem sau nu de silueta noastra. La fel, exista micronutrienti (vitamine, minerale) pentru care necesarul este foarte mic si care se gasesc numai in anumite alimente. De aceea, lipsa de armonie a tipurilor de alimente consumate ne poate face surprize foarte neplacute. Cu mult mai neplacute decat nemultumirea de a nu mai putea purta o rochie, pentru ca am “luat” cateva kilograme…
• Dietele pe baza de legume si fructe: desi sunt alimente foarte valoroase nutritional, legumele si fructele nu sunt nici pe departe alimente complete. Deficienta lor de baza este lipsa de proteine si grasimi. Si, implicit, de vitamine care se gasesc numai in alimente de origine animala (de exemplu vitamina D, retinol, vitamina B12). Nu este o dieta adecvata, desi putem sa avem 1-2 zile pe saptamana in care sa consumam numai vegetale.

In consecinta, revin la ce am spus la inceput: cea mai potrivita e dieta la care poti sa aderi pe termen lung. Si ea va fi cu certitudine o dieta personalizata.

Dr. Corina Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate