Alimentatia sanatoasa, arma ta anti-stres

Timp estimat de citire3 minute, 49 secunde

Stresul, fie el acut sau cronic, are un efect negativ asupra echilibrului organismului, producand numeroase modificari hormonale, cresterea tensiunii arteriale, tulburari digestive, o stare de tensiune musculara, insomnie, depresie. Diverse tehnici de relaxare, activitatea fizica si nu în ultimul rand dieta ajuta organismul sa depaseasca perioadele dificile de stres.

 

Legumele si fructele reprezinta principalele surse alimentare de vitamine si minerale, avand în compozitia lor numerosi nutrienti care ajuta la diminuarea stresului.

  • Din elementele minerale, cel mai reprezentativ este potasiul. El are un rol important în activitatea sistemului nervos si în contractia musculara. Dintre legume, cele mai bogate în potasiu sunt: radacina de patrunjel, cartofii, ciupercile, rosiile, salata verde, spanacul, iar dintre fructe: bananele, caisele, pepenele galben, prunele, strugurii.
  • Pastarnacul, sparanghelul si varza furnizeaza cantitati importante de riboflavina (vitamina B2), dar si alte vitamine din complexul B importante pentru mentinerea unui echilibru emotional.
  • Fasolea si mazarea sunt surse foarte bune de tiamina (vitamina B1) ce poate ajuta în depasirea perioadelor de depresie produse de stres.

Telina reduce tensiunea
 În afara de continutul mare în vitaminele K si C, telina mai are o proprietate importanta, si anume capacitatea de a reduce tensiunea arteriala. Se stie ca hormonii eliberati în stres determina constrictia vaselor de sange, cu cresterea tensiunii arteriale. Capacitatea telinei de a reduce tensiunea arteriala, de mult cunoscuta în medicina chineza, dar recent explicata de cercetatori, se datoreaza unor substante active numite ftalide, care relaxeaza vasele de sange si muschii ce înconjoara arterele.

Mineralul anti-stres: magneziul
Un alt element esential în funtionarea eficienta a sistemului nervos este magneziul, cunoscut si sub numele de mineralul “anti-stres”. Dieta saraca în magneziu, consumul de calciu în cantitate mare si hormonii eliberati în stres pot duce la deficitul acestui mineral, care se poate manifesta prin durei de cap, nervozitate, anxietate, scaderea memoriei, insomnie si depresie. Toate acestea ar putea fi prevenite sau înlaturate prin consumul unor alimente în care magneziul se gaseste din abundenta: fructe oleaginoase (nuci, alune, migdale), leguminoase uscate, cereale integrale (grau, orz, ovaz), vegetale verzi în care magneziul este un costituent al clorofilei (urzici, spanac, salata, ceapa verde).

În afara de binecunoscul efect protector fata de bolile cardiovasculare, cercetarile recente realizate de medicul Joseph R. Hibbeln de la National Institutes of Health din SUA arata ca acizii grasi omega-3 pot stimula eliberarea de serotonina la nivel cerebral, prevenind depresia. Cele mai importante surse sunt: pestele gras (somon, macrou, sardina, somn, hering), uleiul de soia, de canola.

Vitamina C reduce hormonii stresului
Experimentele efectuate pe animale de laborator au aratat ca administrarea de vitamina C în conditii de stres reduce de 3 ori nivelul sangvin al hormonilor de stres si creste productia de anticorpi cu rol în apararea antiinfectioasa. Cele mai importante surse de vitamina C sunt prunele kakadu (Australia) ce contin 3000 mg/100 g si fructele arbustului camu camu, asemanatoare cireselor (America de Sud) cu 1800-2700 mg/100 g de pulpa. Dintre fructele si legumele din tara noastra, cele mai bogate în vitamina C sunt macesele si ardeiul rosu (peste 200 mg/100 g), urmate de coacaze negre, citrice, capsuni, patrunjel, marar, urzici, papadie, ceapa verde, ardei verde, varza, spanac, loboda.

Triptofanul este un aminoacid esential care participa la sinteza de serotonina, un important neurotransmitator ce controleaza statusul emotional, depresia, perceptia durerii, anxietatea si intervine în producerea somnului. Carnea, pestele, produsele lactate, ouale, soia, cerealele sunt alimente bogate în proteine care furnizeaza organismului cantitatea necesara de triptofan.

Lapte si miere – minte linistita
Laptele contine nu numai proteine de calitate superioara si calciu, ci si substante de natura opioida (endorfine) si melatonina (un hormon ce induce somnul), fiind foarte indicat în perioadele de stres. Recent, japonezii au obtinut un tip special de lapte de vaca cu o cantitate de melatonina de 3-4 ori mai mare decat în mod normal, conceput special pentru adulti pentru îndepartarea stresului. Mierea, prin vitaminele si mineralele din compozitia ei este un tonic general al organismului, dar poate actiona si ca tranchilizant. Mierea poate induce somn prin cresterea lenta a glicemiei cu eliberarea controlata de insulina, ce favorizeaza patrunderea triptofanului la nivelul creierului. Acesta este folosit pentru sinteza de serotonina, care ulterior va fi convertita în melatonina. Consumul seara înainte de culcare a unui pahar cu lapte cald îndulcit cu doua lingurite de miere reprezinta un remediu foarte bun pentru tratamentul insomniei care adesea este prezenta în perioadele de stres.

Dr. Irina Vasile
Medic diabet, nutritie, boli metabolice
irina_vasile19@yahoo.com

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate