Regim alimentar impotriva balonarii

Timp estimat de citire3 minute, 37 secunde

Tocmai ai mancat. Ca in fiecare zi iti vei face siesta, timp in care abdomenul balonat nu-ti va da pace. Si se intampla frecvent, si disconfortul a ajuns sa faca parte din normal. Daca te regasesti in situatia expusa, este indicat sa urmezi sfaturile noastre. Poti sa scapi de balonare!

Balonarea este un simptom, o senzatie de distensie abdominala ce poate aparea in diverse contexte, rareori ca expresie a unei patologii. Ea genereaza un disconfort persistent, afectand activitatile zilnice si ajungand sa dauneze calitatii vietii. Uneori balonarea se manifesta doar ca plenitudine, asociind satietate precoce si/sau greata.  In cazurile in care balonarea nu este rezultatul unei patologii „morfologice”, ea se inscrie in randul sindroamelor digestive functionale, daca indeplineste criteriile de timp – manifestarea ei timp de 3 zile lunar, in 3 luni consecutive.

Balonarea functionala singura sau ca parte a altor sindroame digestive functionale (sindromul intestinului iritabil, dispepsia functionala, constipatia functionala, aerofagia sau eructatii functionale) necesita masuri igieno-dietetice. In acest sens, trebuie sa adopti un mod de viata sanatos, si aici ne referim la ritmul de munca, la respectarea perioadelor de relaxare, la efectuarea de activitati fizice si nu in ultimul rand la regimul alimentar.

Recomandari dietetice in caz de balonare

Regimul are niste linii de conduita generale, dar trebuie individualizat in functie de diverse situatii, care pot genera balonare. Ca recomandari generale, este bine:

  • Sa consumi lichide (1,5-2 l zilnic), suplimentat in perioadele calde sau in conditii de lucru speciale. Aici ne referim la apa, fie si minerala (nu se refera la continutul carbogazos), ceaiuri de plante, sucuri naturale, de preferat produse proaspete. Tine cont ca, odata cu trecerea anilor, senzatia de sete se diminueaza, dar nu si necesarul de lichide. In plus exista o falsa senzatie de foame data de fapt de sete. Vechiul indemn de a nu bea apa pe burta goala devine de-a dreptul nociv.
  • Renunta la bauturile carbogazoase – acestea, pe langa distensia produsa, vor favoriza miscari antiperistaltice, sunt hipercalorice si induc hiperaciditate.
  • Pentru a evita balonarea, nu mesteca guma in mod frecvent; iti va induce o aerofagie marcata si va stimula reflexe digestive in mod inadecvat.
  • Mizeaza pe alimentele gatite – zilnic o supa sau ciorba si o garnitura de legume. Prepara alimentele prin fierbere, la cuptor, la gratar sau in folie de aluminiu.
  • Respecta regimul meselor – 3 mese principale cu 1-2 gustari intre, mesteca bine (aceasta este prima etapa a digestiei) si nu manca in graba.
  • Evita mesele abundente si decubitul (siesta) imediat dupa masa.
  • Combate obezitatea constant si continuu. Tesutul adipos visceral va duce la o senzatie perena de plenitudine.
  • Evita mancarea de tip fast-food si alimentele hipercalorice: foitaje, hot-dog, burgeri, shaorma, pizza, cartofi prajiti, chipsuri, snacks-uri, saratele etc.

Situatii speciale, regimuri speciale

  • Persoanele care au trecut de varsta a doua (uneori si cele mai tinere) pot suferi de intoleranta la lactoza din laptele dulce, printr-un deficit enzimatic progresiv. El trebuie evitat si inlocuit cu produse de lapte fermentat: iaurt, chefir, sana, lapte batut, branzeturi fermentate. Aceste alimente sunt bune in perioadele de tratament antibiotic si dupa acesta, refacand populatia de bacterii comensale din tubul digestiv si evitand dismicrobismul (popularea cu microorganisme improprii).
  • Pacientii cu diskinezii biliare (tulburari de motilitate ale colecistului) trebuie sa evitate grasimile animale, smantana, maioneza, galbenusul, fructele seci (nuci, seminte, arahide, alune etc.). Tocaturile (mici, chiftele, parjoale, sarmale) se prepara din carne slaba; prajelile, rantasurile, uleiul in general si refolosirea sa in special, branzeturile grase (cascaval, branza topita), mezelurile, conservele nu sunt recomandate.
  • Persoanele cu aerofagie, plenitudine postprandiala, eructatii (eliminare zgomotoasa, pe gura, a gazelor din stomac) trebuie sa evite alimentele ce relaxeaza sfincterul cardial: grasimi, ciocolata, cafea, bauturi acidulate.
  • Persoanele constipate trebuie sa consume alimente bogate in fibre: zarzavat, legume, fructe, fulgi de cereale, chiar tarate amestecate cu ceai sau lapte dupa preferinte, paine integrala. Iar cei cu diaree si flatulenta trebuie sa evite in anumite perioade fructele, zarzavaturile si legumele in exces. Fasolea este cea careia ii acordam o mentiune speciala – trebuie gatita corespunzator prin fierbere indelungata si aruncarea apei.

Avand in vedere ca oferta alimentara din Romania a explodat si obiceiurile alimentare se schimba, de ce sa nu iti oferi o masa plina de divertisment si sanatoasa. Profita de: ghimbir, igname, avocado, baby-corn, broccoli, muguri de soia; pentru meniuri si fructe exotice: pomelo, mango, rodii, papaya, ananas, licii si alte delicii.

Marian Bogdan Zota,
Medic Specialist Gastroenterolog,
Endoscopie  Digestiva, Ecografie Generala

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu