Proteine animale versus proteine vegetale?!

Timp estimat de citire3 minute, 8 secunde

Sper ca ai observat ca la finalul titlului am pus doua semne care arata clar ca cele doua tipuri de proteine nu se afla intr-un eventual conflict. Adesea am auzit pusa problema in acest fel si mi se pare o abordare gresita. Proteinele sunt nutrienti foarte importanti care se gasesc in toate alimentele.

Ca e vorba de spanac sau de somon, de o felie de tort cu ciocolata sau de un mar, peste tot gasim proteine. Evident, cantitatile sunt net diferite si fiecare aliment vine cu “bagajul” lui. Proteinele au “insotitori”, unii mai sanatosi, altii, nu. Sa luam exemplul proteinelor aduse de o bucata de ceafa de porc. Ele sunt insotite de grasimi din plin, si inca din cele saturate si cu mult colesterol. La polul opus, o mancare de linte aduce si ea multe proteine, dar si fibre si fitonutrienti foarte sanatosi.

Rolul proteinelor

Ele sunt folosite de organismul uman pentru construirea de structuri noi (cand crestem, in perioada de sarcina, cand ne refacem dupa boli, cand lucram pentru a ne mari masa musculara etc.), dar si in procese metabolice complicate (de exemplu, in imunitate si detoxifiere) sau ca sursa de energie. Exista insa o diferenta majora intre proteinele animale si cele vegetale? Practic, nu. Si asta pentru ca in realitate nu proteinele ca atare indeplinesc rolurile amintite, ci “caramizile” din care ele sunt formate, numite aminoacizi.

Alimentele de origine animala care contin cea mai mare cantitate de proteine sunt oul, cea mai completa sursa de proteine, branzeturile maturate care pot ajunge la 30% continut proteic si carnea.

Aminoacizii, esentiali si neesentiali

Cand mancam un aliment care contine proteine, acestea sunt digerate si impartite in componentele lor de baza, aminoacizii. Acestia sunt apoi absorbiti si ajung intr-un mare “rezervor”, de unde organismul ii va folosi in continuare dupa plac. Si-au pierdut identitatea originii, nimeni nu mai stie in aceasta faza daca provin din alimente vegetale sau animale. Aminoacizii acestia sunt de mai multe feluri: esentiali si neesentiali. Cuvantul “esential” in nutritie inseamna doar ca acel compus nu poate fi sintetizat de organism. In cazul de fata, sunt 8 aminoacizi care nu pot fi sintetizati, deci trebuie adusi prin alimente. Proteinele animale contin fara urma de indoiala toti aminoacizii esentiali, combinatia ideala fiind reprezentata de proteinele oului.

Dintre alimentele vegetale, cele mai multe proteine sunt continute de soia, proteinele ei fiind similare celor din carne, linte si mazare.

Proteinele vegetale si aminoacizii lor

Adesea li se reproseaza proteinelor vegetale ca, spre deosebire de cele animale, nu contin aminoacizii esentiali si ca nu sunt adecvate pentru rolurile metabolice obisnuite. Acest lucru nu este adevarat. Proteinele vegetale contin toti aminoacizii esentiali dar, cu exceptia celei de soia care seamana perfect cu proteina din carne, au o cantitate putin mai mica dintr-un astfel de aminoacid, numit si “limitant”. Insa proteine vegetale diferite au aminoacizi limitanti diferiti, deci in marele “bazin” cu aminoacizi al organismului acest lucru se corecteaza. Sa iti dau un exemplu: cerealele au ca aminoacid limitant lizina. Leguminoasele (fasolea, lintea, nautul) au ca aminoacid limitant metionina. Deci, combinand, asa cum si facem in realitate, alimente cu aminoacizi limitanti diferiti, rezulta ca aprovizionam organismul cu absolut tot ce ii trebuie. Altfel spus, proteinele vegetale sunt “complete” si pot substitui fara probleme alimentele ce contin proteine animale. Este chiar indicat sa o faca, pentru ca, asa cum spuneam mai sus, alimentele vin cu “bagaj” si in lumea vegetala gasim nutrienti strict necesari pentru sanatate, cum sunt fibrele, vitamina C, vitamina E etc.

Vreau sa iti reamintesc ca exista multe persoane care traiesc perioade foarte lungi, poate toata viata, numai cu alimente de origine vegetala si nu dezvolta malnutritie proteica. Aceasta poate fi o dovada clara ca afirmatia conform careia proteinele vegetale sunt incomplete este neadevarata.

Dr. Corina Zugravu

Medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate