Lexicul slabirii: glosar de termeni

Timp estimat de citire4 minute, 58 secunde

Daca te-ai decis sa-ti redefinesti silueta si sa faci acest lucru ca la carte, incepe prin a te familiariza cu terminologia specifica folosita de medici, nutritionisti si antrenori. Fara un set minim de notiuni-cheie iti va fi cu neputinta sa intelegi intocmai sfaturile si recomandarile acestora.

Parcurgerea textelor despre scaderea in greutate poate fi o adevarata provocare. Si asta pentru ca acestea sunt intesate de diverse abrevieri, cuvinte si expresii complicate, al caror inteles iti poate scapa, mai ales daca pâna acum n-ai avut tangenta cu aceasta problematica. Tocmai de aceea, am creat pentru tine un fel de glosar cu cei mai utilizati termeni, care sa te ajute sa descifrezi „jargonul” expertilor. Ca sa nu te descurajezi chiar inainte de a te pune pe treaba!

Adipocite

Celule ce contin grasime si formeaza tesutul gras. Rolul adipocitelor este de a stoca energia sub forma de grasime (trigliceride) si de a o excreta atunci când organismul este nevoit sa recurga la rezervele sale. In cazul câstigului ponderal, acestea cresc in volum si, dincolo de o anumita dimensiune, se divid printr-un proces numit mitoza, multiplicându-se.

Necesar zilnic de energie

Cantitatea de calorii de care are nevoie o persoana in fiecare zi pentru a-si asigura buna functionare a organismului si a se mentine intr-o forma excelenta, fara sa ia in greutate sau sa slabeasca. Acest necesar variaza in functie de mai multi factori: vârsta, sex, inaltime, greutate, tipul de exercitii si activitati efectuate si, de asemenea, de conditia fizica. Pentru o femeie adulta care are activitate fizica moderata (20 pâna la 30 de minute pe zi), necesarul de energie este, in medie, de 1.800 pâna la 2.200 de calorii pe zi.

Cetoza

Cresterea nivelului de corpi cetonici in sânge. Fenomenul poate fi observat in caz de foame extinsa sau in contextul unor regimuri alimentare sarace in carbohidrati, asa cum sunt dietele Atkins, Dukan sau ketogenica. Atunci organismul nu primeste suficienta glucoza, combustibilul sau preferat, si transforma grasimea stocata in adipocite in energie. Ei bine, in timpul acestui proces metabolic rezulta corpii cetonici, acele produse moleculare ce servesc drept markeri ai starii de cetoza.

A nu se confunda cetoza cu cetoacidoza. Daca prima reprezinta un proces firesc integrat in functionarea organismului, cea de-a doua este asociata unor stari fizice anormale. Cel mai des sufera de cetoacidoza persoanele alcoolice sau cu diabet de tip I.

Drenaj limfatic

Mobilizarea si eliberarea fluidelor dintre celule. Pe lânga sistemul circulator, corpul uman are si un sistem limfatic. In scopul unei bune irigari a tuturor organelor si tesuturilor, inima noastra pompeaza sângele sub o presiune crescuta, determinând iesirea „apei” din vasele sangvine. Vorbim, desigur, de limfa, acel lichid incolor sau galbui din spatiile intercelulare, numit si lichid interstitial. Acesta nu mai poate intra inapoi in vasele de sânge si daca nu si-ar gasi o cale prin care sa fie eliminat, am incepe sa ne umflam. Tocmai acest lucru face sistemul lifmatic – preia si transporta  limfa. Uneori insa „conductele se infunda” si lichidul ramâne blocat intre celule, ceea ce determina aparitia edemelor, dar si accentuarea celulitei. In astfel de situatii e indicat sa recurgem la drenaj limfatic. Acesta poate fie efectuat manual, prin miscari de masaj si presiuni usoare care au rolul de a debloca transeul vaselor limfatice, dar si prin consumul alimentelor bogate in potasiu, al ceaiurilor si suplimentelor alimentare cu efect diuretic.

Drenajul limfatic este indicat pentru detoxifierea organismului, reducerea edemelor, intarirea sistemului imunitar prin stimularea ganglionilor limfatici si nu in ultimul rând pentru combaterea celulitei.

Glicemie

Nivelul zaharului din sânge. Exceptând cazurile in care exista probleme de sanatate (diabet), valoarea glicemiei creste doar dupa consumul de carbohidrati (amidonoase, alimente si bauturi dulci). Pentru buna functionare a organismului, este important ca aceasta sa fie relativ constanta si moderata, adica intre 0,6 si 1 g per litru de sânge, luata pe stomacul gol.

IMC

Indicele de masa corporala. Este instrumentul standrad utilizat de specialisti pentru evaluarea corpolentei unei persoane si riscurilor privind sanatatea. Acest indice se calculeaza prin impartirea greutatii exeprimate in kg la patratul inaltii, exprimata in metri. Conform autoritatilor medicale, un IMC mai mic de 18.5 indica subponderalitatea, intre 18,5 si 25 – normoponderalitatea, intre 25 si 30 – supraponderalitatea, iar peste 25 – obezitatea.

Valoarea IG-ului unui aliment nu este fixa. Aceasta variaza in functie de mai multi factori. In cazul fructelor, de exemplu, conteaza nivelul de coacere, dar si cel hidratare. In cazul altor alimente, este esential gradul de procesare, dar si modalitatea de preparare.

Indice glicemic (IG)

Sistem de clasificare a alimentelor in functie de efectul avut asupra nivelului de zahar din sânge. Valoarea de referinta este 100, reprezentând 100% asimilare totala a zaharului consumat, si a fost atribuita glucozei. Astfel, produsele alimentare cu IG mic (5-35) ajuta la pierderea in greutate, cele cu IG mediu (40-50) previn cresterea in greuate, in ce cele cu IG ridicat (< 55) promoveaza ingrasarea.

Insulina

Hormon cu rol important in metabolismul glucidelor. Dupa fiecare masa, odata ce mâncarea este digerata, celulele beta ale pancreasului produc insulina, cantitatile depinzând de nivelul zaharului din sânge. Altfel spus, cu cât mai mare e glicemia, cu atât mai multa insulina este secretata si cu atât mai mare este probabilitatea de a lua in greutate. De ce? Pentru ca hormonul in cauza creste permeabilitatea celulara pentru glucoza, iar atunci când aceasta este in exces, incurajeaza depozitarea ei sub forma de tesut adipos. De aceea, prevenirea secretiei masive de insulina reprezinta un element-cheie in mentinerea siluetei.

BMR

Rata metabolica de baza sau metabolismul bazal (Bazal Metabolic Rate) se refera la numarul caloriilor arse in stare de repaus. De fapt, vorbim de cantitatea minima de energie de care corpul nostru are nevoie pentru a ne tine in viata, adica pentru sustine miscarile respiratorii, ritmul cardiac, tonusul muscular etc. Cunoasterea valorii BMR-ului este foarte importanta, intrucât un aport caloric mai redus decât necesarul minim conduce la o scadere a metabolismului, ceea ce afecteza procesul de scaderea in greutate.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu