Interpreteaza si controleaza-ti poftele culinare!

Timp estimat de citire3 minute, 9 secunde

In special cand tii o dieta stricta, dar si in perioadele de stres, te simti coplesit de pofta de a manca un anumit aliment. Fie ca e vorba de dulciuri, pizza sau hamburgeri, poftele alimentare iti dau peste cap ritmul de viata echilibrata si te fac sa dai uitarii orice dieta. Ca sa le poti invinge, este esential sa intelegi care sunt cauzele ascunse ale acestor dorinte si care sunt cele mai bune modalitati pentru a scapa de ele!

Grelina este hormonul responsabil de senzatia de foame, ce survine dupa un timp mai indelungat in care nu te-ai alimentat suficient, in timp ce cortizolul este un hormon pe care organismul il secreta in timpul perioadelor stresante. Leigh Gibson, lector la Universitatea Roehampton, a declarat unei publicatii britanice ca raspunsul organismului la stres este sa „ceara” un aport de zahar si grasime, prin intermediul secretiei de cortizol. Datorita substantelor din creier, in special a opioidelor, consumul de alimente dulci sau foarte grase (fast-food) este asociat in mod automat cu placerea si de aceea tindem sa le alegem pe acestea, si nu un bol cu salata de verde, spre exemplu.

Daca ti-e pofta de dulciuri, inseamna ca…

Pe langa explicatia psihologica, aceea ca incepi sa mananci dulciuri in copilarie si le asociezi cu o perioada lipsita de griji din viata ta, dulciurile sunt unele dintre alimentele care iti confera cel mai mult confort.  Este clasica scena din filme in care o femeie care tocmai a fost parasita sta in fata televizorului si devoreaza o cutie intreaga de inghetata. Si, sa fim seriosi, cine n-a trecut niciodata printr-o perioada in care aveai senzatia ca numai un platou de prajituri delicioase te mai putea „salva”?

Andrew J. Hill, cercetator la Universitatea din Leeds: „In general, dietele sau alimentatia restrictiva cresc intensitatea poftelor alimentare. Dispozitia proasta, plictiseala sau anxietatea duc de asemenea la pofta de a manca un anumit aliment.”

Explicatia este relativ usor de inteles si, cu siguranta, multe persoane se vor regasi in randurile ce urmeaza. Pe termen scurt, consumul de ciocolata si dulciuri iti poate conferi o stare de bine, ca si cum problema cu care te confrunti in realitate si-ar fi gasit rezolvarea. Dr. Susan Yanovski, manager la Departamentul de Cercetarea Obezitatii de la Institutul National de Diabet din SUA, sustine ca pofta de ciocolata are doua ramuri: una fizica (aceasta contine fier, magneziu si antioxidanti, tradand astfel o carenta in organismul tau) si una mentala. Partea mentala este mai complexa si, pe scurt, tradeaza o lipsa a increderii in sine si temeri legate de remedierea unor situatii stresante.

Poftesti la alimente cu multa grasime?

Cand mananci dulciuri si carbohidrati precum pastele sau produsele de patiserie, in organismul tau apare serotonina, hormonul fericirii. O modalitate mai buna de a te bucura de efectele hormonului fericirii este sa faci ceva ce-ti place mult. Poate fi orice iti face placere!

Un studiu de la Universitatea din Illinois arata ca barbatilor le este pofta mai des de alimente bogate in grasimi decat femeilor. Indiferent de genul caruia ii apartii, este posibil sa ti se intample uneori sa vrei sa mananci o friptura bogata in grasimi, ceea ce are o explicatie stiintifica. Preparatele din carne grasa (fripturi, sunculita, pastrama etc.) contin lipide, proteine, fier si vitamina B12, iar toate sunt esentiale pentru o buna functionare a organismului. Lipidele insa trebuie consumate cu moderatie, pentru ca ingrasa. Surse foarte bune si mai slabe caloric de vitamina B12 sunt ficatul de pui, pestele si fructele de mare.

Un studiu de la Universitatea California din San Francisco arata ca stresul te face sa mananci zahar si grasimi, pentru ca astfel hormonii legati de stres din organism scad. Invata sa combati stresul prin tehnici simple de relaxare: o baie cu spuma, o plimbare in natura sau cateva minute de meditatie.

Raluca Mateescu

Nota pentru articolul «Interpreteaza si controleaza-ti poftele culinare!»:5.00/ 5 (1 vot)

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Articole recente

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F