Febra musculara, un rau necesar

Timp estimat de citire3 minute, 35 secunde

Prima sedinta la sala de fitness, excursie la munte, partida de fotbal cu prietenii? Efortul fizic e benefic pentru trup, pentru starea psihica, prilej de socializare, e stare de bine, dar a doua zi… „Abia m-am putut ridica din pat”, „Nu imi pot ridica bratele”, „Ma doare spatele”. Te simti coplesit cand apare febra musculara? Vei afla din randurile care urmeaza ce inseamna ea de fapt si cum sa-i faci fata.



Febra musculara descrie un fenomen de durere musculara resimtita la 24-72 de ore dupa efort, mai ales in cazul practicarii unui nou program de exercitii, o noua activitate fizica sau dupa o crestere a duratei si intensitatii antrenamentelor. Se caracterizeaza prin sensibilitate musculara, scaderea fortei si, in consecinta, afectarea miscarii.
Stiati ca in corpul nostru exista trei tipuri de muschi: muschiul cardiac, muschii netezi (de la nivelul vaselor de sange) si muschii scheletici sau striati, atasati oaselor. Febra musculara afecteaza doar muschii scheletici.
De ce ma dor muschii?
 Cauza febrei musculare este ruptura microscopica de la nivelul fibrelor musculare, iar gradul durerii este influentat de durata, intensitatea si de tipul exercitiilor. Exista mai multe teorii acceptate in prezent:
1. O teorie sustine ca fibrele musculare inflamate si tumefiate stimuleaza receptorii pentru durere si determina creierul sa receptioneze durerea.
2. O alta teorie sustine ca celulele inflamatorii, fagocitele, care vin sa inlature tesutul distrus, produc leziuni si mai mari, care genereaza aparitia durerii.
3. O a treia teorie porneste de la premisa ca radicalii liberi (molecule foarte reactive si daunatoare in organism), produsi de celulele inflamatorii, accentueaza leziunile deja existente, cauzand durere.
Cel mai probabil, o combinatie a tuturor acestor factori duce la aparitia durerii din cadrul febrei musculare.

Durerea musculara poate fi semnalul de alarma al unei accidentari serioase. Daca nu dispare in interval de o saptamana, e indicat sa apelati la un medic.
Severitatea febrei musculare depinde de tipul exercitiului
Cand intentia este de a ridica o greutate prea mare, contractia musculara este de tip excentric. Cu alte cuvinte, muschiul se contracta incercand sa-si scurteze lungimea, dar esueaza. Acest tip de contractii genereaza cele mai multe leziuni la nivelul fibrelor musculare, comparativ cu contractiile concentrice tipice, in care muschiul se scurteaza in timpul contractiei la ridicarea unei greutati. Exercitiile care presupun mai multe contractii de tip excentric, precum alergatul la vale, coboratul scarilor, miscarea de coborare in ghemuit, vor genera cea mai severa febra musculara, chiar si in absenta senzatiei de arsura la nivel muscular in timpul desfasurarii efortului.
 
Tratamentul e simplu… cu rabdare
 
– Ai putina rabdare: febra musculara va disparea in 3 pana la 7 zile fara niciun fel de tratament.
– Incearca tehnici de recuperare activa. Exercitiile aerobe usoare maresc fluxul sangvin si astfel ajuta la diminuarea durerii musculare.
– Dupa efort, fa stretching. Intinde-ti muschii pana simti un usor disconfort si mentine pozitia 10-30 secunde.
– Masajul bland la nivelul musculaturii afectate te va ajuta, la fel si o baie cu sare de 15 minute.
– Antiinflamatoarele nonsteroidiene, precum aspirina sau ibuprofen, reduc temporar durerea, dar nu grabesc refacerea.
– Vitamina C ajuta la refacerea tesutului de legatura afectat.
– Evita orice activitate solicitanta care poate accentua durerea.
– Asteapta ca durerea sa dispara in totalitate inainte de a efectua noi exercitii solicitante.
– Nu uita sa te incalzesti corespunzator inainte de a efectua un nou antrenament. Muschii neincalziti, supusi brusc unui efort intens, au sanse mai mari de a dezvolta leziuni decat muschii incalziti corespunzator inainte de efort. incalzirea efectuata corect creste ritmul batailor cardiace, marind aportul de oxigen si substante nutritive la nivelul muschiului inainte ca acesta sa fie solicitat in cadrul antrenamentului. in plus, la nivelul articulatiilor se secreta mai mult lichid sinovial, marind flexibilitatea.
– Urmeaza regula celor 10 procente. Cand incepi o noua activitate fizica, creste durata si intensitatea exercitiilor cu maximum 10% pe saptamana.
– Asigura-te ca bei apa in cantitati corespunzatoare, consuma multi carbohidrati si putine grasimi, pentru a furniza muschilor combustibilul necesar.
 
Atat pentru prevenirea aparitiei febrei musculare, cat si pentru cazul in care ne dorim o forma fizica buna, trebuie sa intelegi un lucru esential: corpul trece printr-un proces de adaptare, care este complet natural. Durerea resimtita la nivelul tesuturilor moi este un fenoment normal si absolut necesar pentru a atinge o forma fizica buna.
Dr. Alin Popescu
Specialist medicina sportiva
 
 


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu