Dupa dieta: de ce revenim la obiceiurile nesanatoae

Timp estimat de citire2 minute, 55 secunde

Nu sunt deloc rare cazurile in care la finalul programului de slabire se produce o recadere absolut regretabila. Resorturi invizibile ne trag inapoi, iar rezultatele obtinute cu mult efort dispar, ca sterse cu buretele…

Adoptarea unui regim de slabire implica modificarea obiceiurilor alimentare construite pe parcursul vietii. Este un proces complex si complicat, iar modul in care ne raportam la el este esential. „Daca schimbarile sunt percepute drept o corvoada si nu sunt pe deplin asumate, riscul de a relua apoi vechile obiceiuri este major. Bucuria scaderii in greutate se va asocia cu o stare de eliberare de constrangerile obositoare ale dietei: vei incepe sa consumi mai mult zahar, sa mananci si seara, sa incerci si fast-food, si tot asa pana cand, in cateva luni, kilogramele nu demult disparute isi vor face iar aparitia”, explica Roxana Stoica, psihoterapeut in cadrul AtlasHelp.net, prima platforma de psihoterapie online din Romania.

Abordarea graduala, calea cea dreapta

Principalul inamic al durabilitatii greutatii dorite, bine camuflat inca de la inceput in cadrul dietei, este, conform specialistului, restrictia. Cu cat aceasta este mai drastica, iar presiunea pe care o induce e mai mare, cu atat esti mai susceptibil sa cedezi. Tocmai de aceea, este necesara dozarea schimbarilor introduse in noul stil de viata: „Daca nu dobandesti treptat un stil alimentar echilibrat, diversificat, in care sa incadrezi alimente care iti plac, automat obtii efectul opus si dai iama in vechile placeri.”

 „Lipsa perioadei de adaptare, necesara pentru adaptarea la noul stil alimentar reprezinta motivul pentru care rezultatele multor diete de slabit sunt temporare. Stresul indus de multiple restrictii vulnerabilizeaza persoana in fata tentatiilor.”

Mancarea si rolurile ei

Un alt aspect de care trebuie sa tii cont pentru a evita „recidiva” este intelegerea rolului pe care-l atribui alimentatiei. Pentru multe persoane ea este un ritual de relaxare, pentru altii este un mod de a gestiona emotiile neplacute, stresul sau sentimentul de gol interior etc. „La fel ca in cazul drogurilor, mancarea poate fi folosita ca tranchilizant sau stimulent. In cazul in care alimentatia reprezinta pentru tine un astfel de mijloc, iti va fi greu sa te tii departe de kilogramele in plus”, avertizeaza psihoterapeutul. Ce poti face intr-o atare de situatie?

  1. Sa descoperi si sa introduci in sistemul tau de referinta modalitati alternative, mai utile si fara efecte secundare, prin intermediul carora sa obtii ceea de ce ai nevoie. De pilda, daca mancarea este printre putinele lucruri care iti provoaca placere, poti identifica alte surse mai valoroase pentru a obtine starea de bine: iesirile in aer liber, invatarea unor lucuri noi, practicarea unui hobby etc.
  2. Sa nu cazi in capcana gandirii de tip „totul sau nimic”. Cata vreme sunt ocazionale si de mici proportii, micile „abateri” nu compromit demersul, ci fac mai putin anevoioasa calatoria.
  3. Sa negociezi cu tine insuti, astfel incat sa nu te frustrezi fundamental, pe termen lung. Iti spui: „Stiu ca zaharul trebuie evitat, dar cu as putea inlocui efectul lui asupra mea?”. Raspunsul difera in functie de preferinte: un fruct proaspat, fructe uscate, cateva patratele de ciocolata in loc de o tableta intreaga
  4. Sa-ti cunosti vulnerabilitatile. Cu cat iti vei intelege mai bine propriul sistem, constientizand, zi de zi, felul in care functionezi, cu atat probabilitatea de a face alegeri bune va fi mai mare.

 „Dieta este perceputa adesea ca o trecere brusca de la huzur la restrictii. Felul in care este introdusa dieta in stilul de viata reprezinta un factor determinant pentru obtinerea rezultatelor, dar mai ales pentru mentinerea acestora.”

Natalia Talmacec

Consultant: Roxana Stoica,

Psihoterapeut,

AtlasHelp.net

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate