Cum sa mananci in timpul sarcinii pentru a avea un copil sanatos

Timp estimat de citire3 minute, 3 secunde

Dieta pe care femeia gravida va trebui sa o urmeze (ajutata de partener, bineinteles!) in timpul sarcinii este un lucru care merita atentia noastra. In momentul in care se depisteaza sarcina, apar responsabilitatile speciale legate de cel mic. Chiar daca sarcina este o perioada incarcata emotional si organismul resimte modificarile hormonale majore specifice, este important ca alimentatia sa ramana echlibrata.

In nici un caz nu inseamna ca alimentatia in timpul sarcinii va trebui dublata (conform zicerii populare “Sa mananci pentru doi!”). Se recomanda un plus de 180 cal/zi in primul trimestru de sarcina si de 360 cal/zi in celelalte doua trimestre. Alimentatia echilibrata este esentiala pentru ca fatul sa ajunga la o greutate normala la nastere. De asemenea, se previne astfel si nedorita nastere prematura. In plus, alimentatia din timpul sarcinii pregateste si rezervele pentru formarea laptelui matern.

Ce trebuie sa contina dieta in timpul sarcinii?

Proteine de calitate – 60-65 mg/zi (un plus de 15 mg fata de obisnuit); aceste proteine trebuie luate din carne si oua, astfel obtinand si un aport semnificativ de vitamine (din grupul B) si minerale (fier, zinc)

Calciu – necesarul de calciu pentru femeia gravida este de 1-1,2 g/zi (un plus de 400 de mg fata de nevoile obisnuite). Acest element este esential in formarea scheletului fetal. Laptele si derivatele din lapte aduc un aport de calciu foarte bun. Totusi, medicul va aprecia daca este cazul sa prescrie un supliment pe baza de calciu, varianta posibila in cazul femeilor cu intoleranta la lactoza, care nu consuma suficiente lactate sau in cazul sarcinii gemelare.

Acidul folic – 400mg/zi. Este esential pentru formarea de noi celule, avand un rol important si in formarea tubului neural al fatului (din care se vor dezvolta ulterior maduva spinarii si structurile cerebrale). Suplimentele de acid folic sunt recomandate chiar cu 2-3 luni inaintea conceptiei si cel putin in primul trimestru de sarcina. Alimentele care aduc folati  sunt spanacul, asparagusul, avocado, broccoli si nucile.

Vitamina C ajunge la un necesar zilnic dublu nevoilor obisnuite, dar consumul regulat de fructe proaspete asigura usor acest necesar.

Vitamina A nu necesita un aport crescut. Nevoile sunt acoperite  prin oua, lapte, peste, citrice. Excesul de vitamina A prin autoadministrarea inadecvata de suplimente nutritive conduce la anomalii fetale.

Ce trebuie evitat in timpul sarcinii?

  • Consumul de alcool. Alcoolul conduce la aparitia unui sindrom alcoolo-fetal grav cu malformatii cardiace, modificari ale fetei, retard mental. Alcoolul traverseaza cu usurinta placenta si se gaseste in circulatia fetala in concentratie egala cu cea din sangele matern.
  • Cofeina – nu mai mult de o cana de cafea normala dimineata. Eventual inca o cana sau doua ulterior dar, obligatoriu, cafea fara cofeina!
  • Fumatul – ideal ar fi sa fie complet oprit pe perioada sarcinii!
  • Alimentele care baloneaza, precum si cele excesiv de grase trebuie, de asemenea, eliminate din alimentatia zilnica!
  • Dulciurile nu sunt bune in exces! Ramane ca dvs. sa invingeti cu ratiune poftele care va bantuie in aceasta perioada!

Poftele din timpul sarcinii – adevar sau mit?

“Poftele” celebre ale gravidelor nu reflecta, in general, lipsuri nutritionale. Modificarile de gust si de miros determinate de schimbarile hormonale specifice acestei perioade sunt cauza acestora. Se poate ajunge, fara a realiza chiar, ca tot poftind ceva sarat sau ceva dulce, sa se consume tot felul de produse care aduc calorii suficiente, dar nu si substante nutritive de calitate. Oricum este clar ca aceste pofte pot fi “subjugate” de ratiune.

Retineti! Perioada sarcinii este extrem de importanta in viata unei femei si, implicit, a oricarui cuplu, iar alimentatia – cu toate elemetele specifice mentionate mai sus – este un “pas” ce trebuie facut in doi!

Dr. Alin Popescu
Medic coordonator F.R.Rugby
Medic lot national rugby seniori
garda1108@yahoo.com

Nota pentru articolul «Cum sa mananci in timpul sarcinii pentru a avea un copil sanatos»:2.67/ 5 (3 voturi)

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Articole recente

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F