Citeste etichetele produselor ca sa eviti kilogramele in plus

Timp estimat de citire3 minute, 53 secunde

Alimentatia sanatoasa trebuie sa devina un deziderat al fiecarui individ. Mijloacele prin care o populatie poate fi determinata sa adere la acest stil de alimentatie sunt diverse, insa eficienta lor este diferita. Pentru ca aceasta sa fie maxima, e necesar ca mesajele nutritionale sa ajunga la cat mai multi oameni, iar acestia sa le poata si receptiona corespunzator.

Desigur, mesajele in media sunt utile, mai ales daca ele imbraca o forma accesibila, inteligibila, indiferent de nivelul de educatie si intelegere al publicului. Dar foarte utile sunt si indicatiile nutritionale care sunt figurate pe etichetele produselor alimentare, lucru de care autoritatile din domeniul sanatatii si-au dat seama cu mult timp in urma.

Ce este o eticheta nutritionala?
Este o eticheta pe care sunt figurate detalii de compozitie ale alimentului in cauza, in general numarul de calorii, continutul de lipide, proteine si carbohidrati, dar si alte date, cum ar fi nivelul de sare, de grasimi saturate, de zaharuri etc. Toate sunt inscrise atat in valoare absoluta, cat si ca procent din aportul zilnic recomandat. In Romania, ca si in restul Comunitatii Europene, obligativitatea etichetarii nutritionale a produselor va intra in vigoare de la anul, pana acum prezenta sau absenta lor fiind la latitudinea producatorilor. Pe acestia sa nu ii judecam prea asupru daca nu si-au etichetat produsele cu detalii nutritionale pana in prezent: eforul financiar al acestui gen de etichete este major.

Impactul etichetelor nutritionale a fost evaluat cu numeroase ocazii si s-a constatat ca ele ne ajuta sa facem alegeri intelepte, evitand, de exemplu, alimentele cu nivel lipidic ridicat sau pe cele in care sarea sau grasimile saturate sunt prezente in exces.

Citeste eticheta si vei putea slabi mai usor
Cercetari efectuate in America de Nord si Europa au dovedit ca etichetele nutritionale te pot ajuta sa slabesti sau sa iti mentii greutatea la un nivel cat mai apropiat de cel dorit. Cu conditia sa stii sa folosesti aceste etichete. Evident, si cu conditia sa le citesti! Doar de aceea au fost aplicate pe ambalajul alimentelor…
Aceasta presupune ca la magazin sa tii ochii bine deschisi (si, eventual, ochelarii la indemana!), in asa fel incat sa poti analiza cu atentie etichetele. Multe doamne mi-au argumentat ca ele merg in fuga la cumparaturi, ca nu au timp sa stea sa citeasca „precum la biblioteca” intre rafturile din supermarket. Cred, insa ca merita sa iti prelungesti cu cateva minute timpul petrecut in magazinul cu alimente daca acest lucru te poate scuti de neplaceri ulterioare. Astfel, poti afla cate calorii au 100 de grame din produsul cumparat sau, si mai bine, cat are o portie. Vei putea in acest fel sa cumperi sau nu un anume sortiment. Poate ce vei citi te va determina sa cauti o varinata cu mai putine calorii.

Poti evita mai usor alimentele nesanatoase
Mie mi s-a intamplat de mai multe ori si astazi am ajuns sa pretuiesc etichetarea nutritionala in mod particular. In fata raftului nu mai cedez primului impuls de a „arunca” in cos un produs a carui marca o cunosc sau care are un ambalaj mai atragator, mai stralucitor colorat. Ci compar, aleg, pun la loc si adesea aleg altceva mai adecvat necesitatilor nutritionale pe care le am eu si familia mea. Mi s-a intamplat recent sa renunt complet la un anume aliment despre care stiam ca are destule calorii, dar asupra caruia numai eticheta m-a lamurit definitiv. Avea cu mult mai multe decat m-as fi asteptat! Ma uit pe etichete si pentru a putea evita produsele cu multe grasimi saturate, care stiu ca imi cresc colesterolul si imi pot cauza pe viitor probleme. Pot evita si alimentele pline de calorii „goale”, cu multe zaharuri, pentru ca nu vreau sa imi „obosesc” pancreasul si sa pun bazele unui viitor diabet. Per total, insa, eticheta nutritionala imi permite sa fac o suma a caloriilor pe care le pot astepta de la ceea ce am cumparat si, astfel, sa evaluez ce impact vor avea mancarurile pe care le voi prepara asupra statusului meu ponderal, dar si asupra statusului ponderal al celorlalti membri ai familiei.

Te-ai putea intreba cum de, in aceste conditii, inca se mai vand acele produse care sunt foarte calorigene si asta pe seama caloriilor destul de … „goale” pe care le contin! Ei bine, raspunsul este simplu: dincolo de dezideratele nutritionale, fiecare cedeaza din cand in cand ispitei, mai ales daca regimul general de viata ii permite cateva zeci sau sute de calorii in plus. Deci fara a transforma analiza etichetelor nutritionale intr-o obsesie, trebuie sa stii ca te pot ajuta substantial in evaluarea si planificarea dietei. Succes la cumparaturi!

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu