„Am fost dependenta de fast-food. Acum nu pot fara fructe si legume”

Timp estimat de citire6 minute, 56 secunde

Pe Izabela Panescu o vedem in fiecare duminica la Digi 24 prezentand emisiunea „Tinerete fara batranete”. Este implicata in multiple proiecte care promoveaza alimentatia echilibata, iar mai nou a lansat un blog despre stilul de viata sanatos. N-a fost intotdeauna asa. Afla povestea transformarii ei. Este inspirationala!

Cartofii prajiti, hamburgerii si bauturile carbogazoase au fost irezistibile pentru tine multi ani. Cum ai reusit sa pui frau poftelor si sa-ti corectezi obiceiurile alimentare?

Treptat. Acesta este cuvantul cheie in cazul meu. Am facut schimbarea treptat. Am observat ca la mine nu functioneaza cu „de azi nu mai fac asta”, asa ca mi-am ascultat organismul. Am inceput cu bauturile carbogazoase, pe care le-am inlocuit cu cele fara acid. Mi-am dat seama apoi ca nici acelea nu sunt 100% naturale si am inceput sa le raresc. Asa am procedat cu toate.

La ce ti-a fost cel mai greu sa renunti?

Cel mai greu mi-a fost cu fast-food-ul. Foarte, foarte greu mi-a fost, pentru ca ajunsesem sa mananc acest tip de preparate aproape in fiecare zi. Lucram mult, nu gateam si era mai facil sa cumpar. Plus ca imi placea! Devenisem dependenta de acele gusturi si mirosuri. Imi era aproape imposibil sa simt acel miros si sa nu cumpar, dar usor, usor am reusit. Sa ne intelegem, usor-usor inseamna cativa ani! Uneori mi-am si impus sa nu mananc, alteori daca nu rezistam tentatiei, mancam foarte putin, doar ca sa „imi fac pofta”. Mi-a fost si rau de cateva ori dupa aceste mese si asa am ajuns sa nu mai pot manca fast-food absolut deloc. Ma refer la hamburgeri, cheeseburgeri, aripioare picante etc.Izabela Panescu 2

Ce anume te-a motivat sa-ti ordonezi stilul de viata?

La inceput a fost frica de boala. Mai exact, de cancer. Mi s-a descoperit un polip pe clon care in cativa ani s-ar fi transformat in cancer. Asta m-a determinat sa incep schimbarea, iar pe parcurs m-au motivat faptul ca ma simteam din ce in ce mai bine, cartile pe care le-am citit despre importanta unui stil de viata sanatos, oamenii pe care i-am cunoscut prin intermediul profesiei.

Ce cuprindea inainte meniul tau intr-o zi obisnuita si cum arata acesta in momentul de fata?

Inainte imi incepeam ziua cu un mic dejun foarte bogat, cu multe proteine animale. Nu mancam doar ou, doar branza sau doar carne, ci pe toate la un loc, alaturi de paine. Legume mai rar. La pranz, mancam o ciorba si un fel principal si, de cele mai multe ori, ambele erau pe baza de carne. Felul principal era fie ceva prajit, fie pane, aveam mai mereu in farfurie cartofi prajiti, bulete de cascaval, iar seara cam la fel. Acum imi incep ziua de cele mai multe ori cu fructe. N-as fi crezut vreodata ca o sa pot face asta, dar a fost ceva natural, pur si simplu s-a intamplat. Si e incredibil cata energie am datorita fructelor! Se mai intampla din cand in cand sa consum proteine animale dimineata, dar nu le mai combin, cum faceam inainte.

La pranz si cina pentru ce optezi?

La masa de pranz mananc tot supa si fel principal, dar sunt total diferite de cele dinainte. Incerc sa „construiesc” felul principal in jurul legumelor, adica am clar legume (crude, murate, facute la abur ori la cuptor), iar alaturi poate fi orez integral, mei, peste, carne la cuptor, abur sau gratar, un humus din naut, o salata de vinete sau o fasole batuta. In cazul meu, pranzul este cel mai bogat. Seara, de regula, mananc un fel principal, iar exemplele sunt cam aceleasi de la pranz, dar tin cont de umratorul lucru: daca pranzul a fost gatit si nu am avut prea multe legume crude, atunci seara fac o salata.

IZA_PANESCU-20Ce simti cand vezi aceste diferente?

Multumire. Sunt multumita si mandra de mine ca am facut aceste schimbari. Simt si recunostinta: fata de organismul meu, fata de oamenii pe care i-am intalnit sau le-am citit cartile ori blogurile si m-au motivat sa merg mai departe. Si incredere. Aceasta experienta m-a ajutat sa capat mai multa incredere in mine!

Care sunt cele mai importante schimbari observate de cand ai trecut la un stil de viata sanatos?

Ma simt mai bine, analizele mele arata foarte bine, nu mai sufar de constipatia de care sufeream de mica, nu am mai facut infectii urinare, nu am mai avut probleme cu tiroida. Totusi, de departe cele mai importante schimbari sunt cele de la nivel emotional, psihic, spiritual. Am devenit mai prezenta in viata mea, in tot ceea ce fac, mai deschisa catre informatii pe care inainte nici nu le-as fi bagat in seama, mai constienta de tot ce ne inconjoara.

Te-a tentat regimul raw vegan?

Da! A fost o perioada, la inceputul schimbarii, cand am vrut sa devin raw vegana 100%. Am incercat, dar nu mi-a iesit, nu am putut. Am ajuns acum sa mananc raw vegan, dar aproximativ 50%. Vara mai mult, iarna mai putin, dar nu acesta este scopul de a manca raw vegan, ci de a manca sanatos, iar asta inseamna sa am multe fructe si legume crude in alimentatie.

Ce anume nu a functionat?

Era o schimbare prea brusca. In plus, organismul meu nu avea nevoie de asta. Nici acum nu simt ca un stil raw vegan 100% mi se potriveste, am mai incercat, dar mai ales iarna simt nevoia sa mananc gatit si asta fac, iar in privinta proteinelor animale inca mai simt nevoia sa le mananc. Deocamdata nu cred ca voi deveni vegetariana sau vegana, dar nu spun niciodata „niciodata”. O sa fiu atenta ce imi transmite corpul, de ce are nevoie cu adevarat.

Cat de des consumi carne?

De 2-3 ori pe saptamana, in medie. Iarna mai mult, vara mai putin, dar am mereu in alimentatie proteine vegetale: naut, fasole, linte, ciuperci, seminte de canepa etc. In plus, aproape niciodata nu consum carne din comert, ci de la parintii si socrii mei.

Care-i felul de mancare pe care-l savurezi intotdeauna cu maxima placere?

Ooo, sunt multe! Supa crema de dovlecei, mamaliguta cu ciuperci inabusite, mei cu lapte de cocos sau orice alt lapte vegetal – pur si simplu il ador! Si fructele! Vara ador ciresele! In perioada aceasta savurez cu maxima placere un fruct exotic numit kaki – imi place la nebunie!

Ce gatesti atunci cand vrei sa-ti rasfeti papilele gustative? Poti sa ne dai o reteta?DSC_0056 edit fara logo (1)

Mei cu lapte! Este preferatul nostru, al meu si al sotului meu! Chiar ieri mi-a spus sa pun niste mei la hidratat, ca sa facem cu lapte de cocos. Acesta este primul pas: pun apa peste mei si il las peste noapte. Dimineata scurg apa si il pun la fiert in alta. Cca sa iasa mai aromat adaug si fructe precm mere, gutui, ghimbir. Intre timp, sotul sparge nuca de cocos si face laptele. Nu e deloc greu, doar pune in blender pulpa alaturi de apa si putina miere, mixeaza si laptele e gata! Ca sa fie chiar lapte ar trebui apoi separata pulpa de lichid, dar noi nu mai facem asta, pentru ca vrem sa avem si fulgi de cocos prin mei. Dupa ce s-a fiert meiul, il las sa se mai raceasca si apoi il amestec cu laptele, miere si eventual scortisoara, cuisoare. E absolut divin! Luna aceasta voi publica reteta pe blog (www.izabelapanescu.ro), cu toate cantitatile si detaliile.

Pornind de la experienta ta, ce sfaturi ai avea pentru persoanele care mananca haotic si nesanatos.

Sa se gandeasca la viitor, la batranete. Vor sa stea mai mult prin spitale, sa aiba de luat un pumn de medicamente in fiecare zi sau sa fie niste batranei simpatici si activi, sa se bucure de copii si nepoti? Eu asta imi doresc: nu neaparat sa traiesc mai mult, ci sa traiesc frumos. Daca o persoana vrea sa isi schimbe alimentatia este foarte important sa se informeze din surse credibile, dar in acelasi timp sa nu faca o obsesie din mancatul sanatos. Am trecut si eu prin asta si nu e deloc o solutie. Sunt si alte aspecte extrem de importante pe langa o alimentatie echilibrata: odihna, relaxare, miscare, gandire pozitiva, relatii sanatoase. Avem nevoie de hrana pentru minte, trup si suflet.

„Daca e sa vorbim despre shaorma, mananc din cand in cand, dar fara carne, fara sosuri, cu putini cartofi prajiti si multe legume. Mai merg la fast-food-uri orientale, unde imi comand falafel ori humus in lipie”

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F