Sportul si sanatatea inimii

Timp estimat de citire3 minute, 11 secunde

Cu mai bine de 2000 de ani in urma celebrul Hipocrate aprecia ca activitatea fizica medie este foarte buna pentru sanatate. In secolul 21, ritmul haotic de viata, obiceiurile alimentare nesanatoase, fumatul si sedentarismul sunt factori de risc pentru o sumedenie de afectiuni, printre care se numara si afectiunile cardiovasculare.

Si cum bolile de inima ocupa primul loc in ceea ce priveste cauzele de mortalitate si morbiditate din lume este clar ca trebuie facute schimbari drastice in stilul de viata. Sigur ca este extrem de dificila „revolutionarea” intregii vieti cu: modificarea alimentatiei, eliminarea micilor placeri culinare nesanatoase, renuntarea la fumat si inceperea practicarii unui sport (toate incepute eventual de maine sau de la 1 ale lunii), insa realitatea este ca nimic nu este imposibil.

Studii recente realizate de Colegiul American de Medicina Sportiva au demonstrat ca cea mai benefica schimbare in viata oricarui individ este renuntarea la sedentarism si incorporarea in programul zilnic a unei activitati fizice. Poate mai mult decat alimentatia sanatoasa si evitarea celorlalti factori de risc, sportul este cel care mentine integritatea vaselor si a inimii.

Beneficiile activitatii fizice regulate

Sedentarismul este unul dintre cei 5 factori majori de risc (pe langa obezitate, hipertensiunea arteriala, hipercolesterolemie si fumat) pentru afectiuni cardiovasculare. Inceperea practicarii treptate a unei activitati fizice reduce considerabil sansele de aparitie a unui eveniment coronarian acut si a accidentelor vasculare cerebrale. De asemenea, s-a dovedit faptul ca oamenii care au deja o afectiune cardiaca si practica o activitate fizica regulata pot ajunge in situatia fericita de a renunta la unele medicamente sau de a micsora dozele acestora. Exercitiul fizic produce arderea caloriilor si, implicit, scaderea ponderala. Sportul ajuta la scaderea colesterolului si a trigliceridelor din sange. Astfel inima este practic usurata (muschiul cardiac va munci pentru un indice de masa corporala mai mic) iar la nivelul vaselor nu se mai depun grasimi si astfel nu se mai formeaza placile de aterom. In concluzie exercitiul fizic:

  • creste toleranta la efort
  • ajuta la scaderea in greutate
  • scade valorile tensiunii arteriale
  • reduce nivelul de LDL colesterol (colesterolul rau) din sange
  • creste nivelul de HDL colesterol (colesterolul bun) din sange
  • scade insulino-rezistenta

Ce fel de activitate fizica este necesara pentru o inima sanatoasa?

Pentru multi ziua de lucru incepe la 8 si se termina seara tarziu. Acestora le este cel mai greu sa includa in programul zilnic o activitate fizica regulata. Trebuie inteles faptul ca pentru o inima sanatoasa nu este nevoie de un efort fizic sustinut sau ore intregi de stat in sala de sport. Studii recente realizate de cei de la Colegiul American de Medicina Sportiva arata ca sunt suficiente 30 de minute de sport pe zi. In acest fel si cei foarte ocupati isi pot lua doza zilnica de sport pe zi pentru o inima sanatoasa. Tot cei de la Colegiul American de Medicina Sportiva au demonstrat ca persoanele care au suferit un eveniment coronarian acut si care dupa perioada de recuperare au inceput un program zilnic de 30 de minute de exercitii fizice usoare si-au redus sansele de reaparitia a evenimentelor cardiace cu 20%. Activitatile fizice trebuie alese atent in functie de preferinte si de varsta fiind indicate in special sporturile in aer liber. Dintre acestea amintim mersul cu bicicleta, rolele, joggingul si tenisul. De asemenea inotul face parte din categoria activitatilor fizice aerobe deosebit de placute si de eficiente pentru cei care au suferit deja un eveniment coronarian acut. Oricare ar fi sportul pe care il alegeti trebuie sa va incalziti inainte de a incepe exercitiile fizice. Organismul si inima trebuie sa se obisnuiasca treptat cu efortul pe care il depuneti nefiind indicat sa incepeti brusc fara o pregatire in prealabil. In caz contrar cresterile bruste ale pulsului pot face mult rau.

Succes! Incepe sa practici o activitate fizica usoara chiar de astazi si vei avea numai de castigat.

Dr. Alin Popescu

Medic primar medicina sportiva

www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu