Slabesti, te ingrasi, slabesti… la ce riscuri te expui?

Timp estimat de citire1 minut, 45 secunde

Efectul yo-yo este un fenomen care apare frecvent dupa o cura de slabire: iei la loc kilogramele pierdute, apoi le dai jos, tinanand alt regim, dupa care le recastigi din nou… Ei bine, aceste fluctuatii nu sunt tocmai inofensive. Potrivit oamenilor de stiinta, ele vin la pachet cu un set de consecinte putin spus neplacute!

In ultimii ani, mai multe studii au incercat sa vada care-i pretul platit pentru oscilatiile de greutate asociate efectului yo-yo. Daca pana acum rezultatele au fost destul de contradictorii – unele dintre ele au pus in evidenta anumite riscuri, altele n-au ajuns la concluzii foarte clare –,  descoperirea facuta de cercetatorii de la Universitatea din New York, SUA, este cat se poate de lamuritoare. Specialistii au analizat date privind evolutia starii de sanatate a aproximativ 10.000 de persoane diagnosticate cu afectiuni coronariene, pe o perioada de cinci ani. In cadrul acestei cercetari, schimbarile de greutate au fost verificate la fiecare trei luni in primul an, iar apoi anual. De fapt, obiectivul primar a fost urmarirea incidentei evenimentelor cardiovasculare – infarct miocardic, stop cardiac, accident vascular cerebral (AVC) – si dezvoltarea diabetului de tip 2.

Rezultate greu de ignorat

Corelarea datelor obtinute a scos la iveala o situatie ingrijoratoare. Mai exact, persoanele care s-au confruntat cel mai des cu efectul yo-yo au inregistrat un risc dublu de a suferi un atac de cord sau un accident vascular cerebral, in comparatie cu cele care si-au mentinut relativ constanta greutatea. In plus, variatiile considerabile de greutate s-a asociat si cu un risc mai mare de a dezvolta diabet de tip 2. Autorii studiului subliniaza ca aceste asocieri nu au depins de greutatea initiala a subiectilor sau de alti factori de risc cardiovascular.

„Atitudinea rezonabila ar trebui sa fie aceea de a incuraja controlul greutatii, avand grija sa se evite metodele de slabire cu orice pret, care favorizeaza efectul yo-yo. De fapt, pentru mentinerea sanatatii pe termen lung, ar trebui sa se puna accent mai degraba pe imbunatatirea compozitiei corporale – scaderea procentului de grasime si cresterea masei musculare – si nu neaparat pe numarul de kilograme”, a comentat dr. Boris Hansel, coordonatorul studiului, pentru „International Journal of Medicine”.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu