Secretele longevitatii: stiinta iti arata cum sa traiesti mai mult

Timp estimat de citire5 minute, 34 secunde

In era in care medicina a avansat atat de mult, iar cazurile de persoane care depasesc varsta de 100 de ani sunt din ce in ce mai des intalnite, cercetatorii acorda tot mai mult timp studiului longevitatii. Cum reusesc acesti oameni sa traiasca atat de mult? Care sunt secretele longevitatii? Va propunem sa le descoperim impreuna!

Omega 3, secretul vietii lungi

Un studiu de la Harvard ale carui rezultate au fost facute publice la inceputul lunii aprilie arata ca persoanele cu varsta de peste 65 de ani care mananca peste in mod regulat traiesc cu aproximativ doi ani mai mult decat oamenii care nu consuma acizii grasi care se gasesc in mare parte in fructele de mare. Persoanele care aveau un nivel mare de acizi grasi Omega 3 in sange aveau un risc de a muri mai scazut cu 27% si un risc de a-si pierde viata din cauza unei afectiuni cardiovasculare mai mic cu 35% decat persoanele cu un nivel mai mic, sustin cercetatorii.

In timp ce alte studii au demonstrat ca exista o legatura intre acizii grasi Omega 3 si riscul scazut de a suferi de afectiuni cardiovasculare, acest studiu a examinat stilul de viata al persoanelor in varsta pentru a determina daca exista o legatura intre consumul de peste si riscul de a muri timpuriu. Cercetatorii au studiat informatiile acumulate in decursul a 16 ani cu privire la 2.700 de adulti americani cu varsta de peste 65 de ani. Cei care au fost inclusi in studiu nu luau suplimente pe baza de ulei de peste, pentru a elimina orice confuzie cu privire la administrarea suplimentelor sau alte diferente de regim alimentar.

Persoanele cu cel mai mare nivel de acizi grasi Omega 3 gasiti in mare parte in tipuri de peste precum somon, ton, sardine, hering si macrou, aveau cel mai mic risc de a-si pierde viata din orice cauza si au trait cu aproximativ 2,2 ani mai mult decat cele cu un nivel mai scazut. “Rezultatele noastre sprijina importanta unui nivel adecvat de Omega 3 pentru sanatatea cardiovasculara si sugereaza ca, mai tarziu in viata, aceste beneficii iti pot extinde anii de viata. Cel mai bine pentru bugetul tau este sa treci de la zero consum la un consum moderat de peste sau aproximativ doua portii de peste gras pe saptamana”, a declarat autorul studiului, un profesor de la Universitatea Harvard, pentru publicatia medicala Annals of Internal Medicine.

6 modalitati prin care poti trai o viata mai lunga

Pe langa consumul de acizi grasi Omega 3, rezultatele unui alt studiu american pun accent pe stilul de viata. Cateva mici schimbari in viata ta iti pot aduce acea longevitate despre care scriam la inceputul articolului, plus o stare generala mai buna si o sanatate imbunatatita. Incearca-le si tu incepand de azi!

Un studiu care s-a desfasurat pe durata a 8 decenii, demarat de psihologul Louis Terman de la Universitatea Stanford in 1921, a adus in atentia presei cateva caracteristici surprinzatoare ale persoanelor care traiesc mult. Terman a recrutat 1.528 de copii cu varsta de 10 ani, jumatate dintre ei fiind fete, jumatate baieti si a colectat informatii cu privire la istoricul familial, relatii, personalitate, hobby-uri, animalele de casa pe care le aveau, succes la locul de munca, nivelul de educatie si multe altele, de-a lungul vietii lor. Aproximativ 12 dintre acesti oameni sunt si acum in viata. In 1990, doi profesori de psihologie au preluat proiectul si au ajuns la concluzii care iti pot schimba si tie stilul de viata. Iata care sunt cele 6 reguli pe care le-au descoperit cei doi:

  1. Fii constiincios. Trasaturile de personalitate sunt cam greu de schimbat, dar sunt maleabile, iar cea mai importanta trasatura a oamenilor care traiesc mult este constiinciozitatea. Acestia sunt sau au fost prudenti, responsabili si perseverenti. Legatura dintre a fi constiincios si a trai o viata lunga este mai puternica daca traiesti toata viata cu aceasta caracteristica, dar adultii care si-au dezvoltat aceasta trasatura tot au trait mai mult decat altii.
  2. Traieste o viata activa social. Nu credem ca rezultatele studiului se refera la socializarea pe Facebook, ci la interactiunea reala, autentica, asa cum se facea pe vremuri. Persoanele care interactionau frecvent cu prietenii si membrii familiei au avut un avantaj real, masurabil, iar daca acele interactiuni insemnau sa-i ajute pe ceilalti, avantajul era chiar mai mare. “Pentru mine, asta inseamna sa-ti faci timp sa o suni pe mama ta sau sa te oferi voluntar. Si, de asemenea, sa nu te pensionezi devreme, mai ales daca job-ul tau presupune interactiuni sociale placute”, a declarat unul dintre autorii studiului.
  3. Fa-ti griji, din cand in cand. Se pare ca si optimismul are unele dezavantaje si este bine sa fii moderat in perspectiva pe care o ai asupra potentialelor riscuri, arata cercetatorii americani. “Gandurile optimiste pot sa fie bune pentru sanatatea ta daca suferi de o boala sau incerci sa treci peste un obstacol, dar copiii cei mai veseli au trait vieti mai scurte”, a declarat Leslie Martin. Veselia poate afecta modul in care evaluezi riscurile, iar persoanele optimiste cred ca lor nu li se poate intampla nimic rau, asa ca au tendinta sa devina dependenti de tigari sau alcool sau sa aiba hobby-uri riscante. O cantitate moderata de anxietate si grija pare sa fie optima pentru o viata indelungata. Chiar si atunci cand muncesti din greu, daca o faci cu placere, stresul se transforma intr-un lucru bun, concluzioneaza autorii studiului.
  4. Genele bune joaca si ele un rol. Chiar daca nu sunt vitale pentru longevitate, asa cum se credea anterior, parerea generala este ca o treime din cheia longevitatii se datoreaza genelor bune. Studiile efectuate in laborator au aratat deja ca si o singura mutatie a genelor iti poate extinde viata, iar in acest moment cercetatorii din mai multe universitati americane incearca sa descopere daca imbatranirea poate fi oprita.
  5. Daca esti barbat, insoara-te. In ciuda prejudecatilor populare, pentru barbati, casatoria este un element vital cand vine vorba de trait o viata mai lunga. Mai putin de o treime dintre barbatii divortati au depasit varsta de 70 de ani. In schimb, femeile care au divortat si nu s-au mai casatorit au trait aproape la fel de mult ca cele casatorite. “Atat de multe femei tinere simt ca viata lor nu este completa fara casatorie, dar, in realitate, sprijinul lor nu trebuie sa vina neaparat dintr-o casatorie”, a declarat Leslie Martin.
  6. Mananca mai putin. O dieta cu putine calorii a fost dintotdeauna asociata cu o viata mai lunga, chiar daca majoritatea cercetatorilor in acest sens au fost facute pe animale de laborator. Un studiu recent realizat pe maimute nu a aratat totusi nicio legatura intre dieta si longevitate. Important este sa adopti o dieta sanatoasa pe termen lung si sa elimini obiceiurile nocive, pentru a trai o viata cat mai sanatoasa.

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F