Misiune posibila: sa devii o persoana matinala

Timp estimat de citire3 minute, 32 secunde

Mai stii vorba veche „Cine se trezeste de dimineata departe ajunge”? Nu sunt deloc putine exemplele care-i confirma validitatea. Mai multi politicieni de top, scriitori straluciti si multimilionari se ridica din pat „la cantatul cocosilor”, recunoscand ca acesta este unul dintre secretele succesului lor. Usor de zis, vei spune. Da, dar nici imposibil de realizat.

Ce au in comun Barack Obama, Mark Zuckerberg, Bill Gates si Richard Branson? Se trezesc de cum se crapa de ziua. Si lista cu nume sonore nu se opreste aici. Insa nu despre asta este vorba, ci despre cum sa te transformi tu intr-o persoana matinala. Adica, mai energica, mai productiva si, nu in ultimul rand, mai zvelta si cu o sanatate mai buna. Toate acestea nu sunt speculatii, bazate pe simple observatii, ci constatari stiintifice. Incepe prin a aplica sfaturile de mai jos si vei reusi, cu siguranta.

Mergi la culcare mai devreme

In mod evident, pentru a te trezi mai devreme, trebuie sa devansezi ora la care dai stingerea, ca sa apuci sa dormi cat trebuie. Atunci cand nu suntem odihniti, reactiile noastre sunt mai incete si de aceea suntem mai putin eficienti in ceea ce facem. In plus, tensiunea arteriala creste si avem tendinta de a manca mai mult pentru a compensa deficitul de energie cauzat de odihna insuficienta.

Seteaza alarma in mod istet

Pentru a-ti programa un somn de calitate si o desteptare mai putin chinuitoare, este esential sa tii cont de stadiile somnului. In fiecare noapte, trecem prin mai multe cicluri de aproximativ 90 de minute, in timpul carora somnul usor, lent si paradoxal alterneaza. Somnul paradoxal, numit si faza REM, corespunde perioadei in care visam, in timp ce somnul lent, in care undele cerebrale coboara la cea mai joasa frecventa – undele Delta, este cel mai profund. Aceasta faza insumeaza circa 15-20% din timpul total al somnului si este perioada cel mai putin favorabila pentru a ne trezi. Asadar, calculeaza-ti ora de trezire in asa fel incat sa prinzi o faza usoara somnului. Daca n-o nimeresti, poti folosi o aplicatie sau un dispozitiv inteligent care sa-ti determine un profil personalizat al somnului si sa te trezeasca la ora potrivita.

Uita de butonul de „snooze”

Ti-ai facut un obicei din a mai motai in asternut dupa ce auzi alarma, pe care o pui sa sune din 10 in 10 minute? Acest buton de amanare a trezirii nu te ajuta sa-ti revii treptat, asa cum ai impresia, ci, dimpotriva, nu face decat sa te bulverseze si oboseasca. Potrivit neurologilor, acest obicei ingreuneaza procesul de trezire si ne impiedica sa ne incepem ziua cu dreptul. Recomandarea lor este sa pui desteptatorul cat mai departe de pat, astfel incat sa fii fortat sa te ridici in picioare pentru a ajunge sa opresti alarma.

Bea pe stomacul gol cate un pahar cu apa. Conform unui studiu aparut in revista medicala American Journal of Nutrition, persoanele care se hidrateaza corespunzator de cum se trezesc se simt mai pline de energie dimineata.

Lasa sa intre lumina in casa

Daca vrei sa te trezesti usor si odihnit, nu tine draperiile trase. Expunerea la lumina trebuie sa fie treptata, astfel incat secretia de melatonina, hormonul implicat in generarea ciclului somn-veghe, sa scada gradual. Lumina naturala este un cel mai bun desteptator, intrucat actioneaza ca un semnal de alerta pentru organism.

Da-ti cu apa rece pe la ochi

Poate cel mai vechi si eficient mod a ne activa de dimineata este sa ne spalam pe fata cu apa rece, imediat dupa ce a sunat alarma. Declanseaza o descarcare puternica de adrenalina, alungand rapid somnolenta.

Invioreaza-te ca la carte

Daca vrei sa intri in clubul matinalilor de succes, e musai sa te mobilizezi si sa te tii de un program de exercitii fizice. Studiile au aratat ca persoanele care aloca dimineata cel putin 15-30 de minute pentru activitatea fizica se simt mult mai energice de-a lungul zilei, in comparatie cu cele care nu fac miscare.

Incearca sa te trezesti la aceeasi ora in fiecare zi, chiar si in zilele libere, pentru a nu-ti da peste cap ceasul biologic. Daca vei dormi mai mult in weekend, iti vei strica programul din timpul saptamanii si-ti va fi din nou greu sa te trezesti devreme.

Natalia Talmacec

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu