Legatura dintre dieta si cancer, de la mit la realitate

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire5 minute, 38 secunde

Ce alegem sa mancam reprezinta unul dintre factorii care ne predispune la riscul de a dezvolta o forma de cancer. Se estimeaza ca o treime din maladiile canceroase ar putea fi prevenite prin alegerea unei alimentatii sanatoase, practicarea unei activitati fizice regulate si pastrarea unei greutati normale.

Ce este cancerul?

Cresterea si functionarea celulelor organismului uman sunt controlate de numeroase procese. Termenul cancer se foloseste atunci cand aceste sisteme “de control” nu mai functioneaza normal, iar celulele se dezvolta aberant. Acest proces implica de obicei o afectare a ADN-ului, care poate fi cauzata de chimicale regasite in fumul de tigara, radiatii sau chiar anumite virusuri. Alimentele pe care le consumam afecteaza de asemenea ADN-ul, fiind vorba, de fapt, de componente ale alimentelor actionand prin diferite modalitati, unele cunoscute mai bine, altele deocamdata nu.

In cele mai multe cazuri, cancerul este cauzat de mai multi factori, mai multe procese fiind implicate simultan in afectarea AND-ului celular.

Alimentatia si prevenirea cancerului

Legatura dintre dieta si cancer este complicata, iar cercetatorii inca nu au descoperit care este concret mecanismul implicat. Aceasta pentru ca dietele sunt foarte diferite, alimentele contin multi nutrienti iar oamenii reactioneaza diferit la acestia.

Specialistii in nutritie trebuie sa studieze grupuri foarte mari de oameni, in cadrul unor studii ce se desfasoara mai multi ani, pentru a ne oferi indicii despre ce alimente pot cauza cancer. Astfel de studii se desfasoara constant, dar cea mai importanta organizatie de profil, World Cancer Reasearch Found, a examinat deje toate dovezile existente. S-au formulat recomandari de nutritie si activitate fizica pentru a reduce riscul aparitiei cancerului. Cercetarile arata ca pentru a evita cancerul trebuie sa:

–          Aveti o greutate normala

Incercati sa va mentineti greutatea normala, adica un indice de masa corporala situat intre 18 si 25. Excesul de grasime reprezinta un risc particular pentru cancerul de esofag, pancreas, colon, endometru si rinichi. Poate fi implicat si in apritia cancerului la san din postmenopauza.

Reduceti caloriile prin evitara grasimilor, consumul fructelor si legumelor, alimentelor bogate in fibre. Evitati bauturile ce contin mult zahar si acordati atentie dimensiunilor portiilor!

–          Faceti constant miscare

Incercati sa faceti cel putin 30 de minute de activitate fizica moderata pe zi, apoi tintiti catre 60 de minute sau catre 30 de minute de activitate fizica intensa. Activitatea fizica nu numai ca protejeaza impotriva cresterii greutatii, dar poate reduce riscul de cancer la colon, endometru sau de san.

–          Reduceti consumul de bauturi alcoolice

Barbatii nu ar trebui sa consume mai mult de doua bauturi pe zi, iar femeile nu mai mult de una. In ultimii ani, cercetarile au demonstrat un risc crescut de cancer la san si colon la persoanele care consuma mult alcool. Mai mult, anul trecut a fost finalizata o analiza a mai multor studii si concluzia a fost ca si un consum mic de alcool poate constitui un risc pentru aparitia unui cancer.

–          Limitati consumul de carne rosie la 500 g pe saptamana (gatita) – echivalent a 750-800 de grame de carne cruda

De asemenea, limitati sau excludeti preparatele din carne procesata: carnatii, salamurile, parizerul etc. Carnea rosie este o sursa foarte importanta de nutrienti, in special fier, dar avem nevoie de aceasta in cantitati mici, de cel mult doua, trei ori pe saptamana. Studii recente pun accentul indeosebi pe limitarea ingestiei de carne procesata, care contine substante legate direct sau indirect de declansarea unui cancer.

–          Consumati alimente care provin din surse vegetale

Aceasta inseamna sa consumati fructe, legume, leguminoase si cereale integrale, pentru ca sunt cele mai sarace in calorii si bogate in nutrienti care ajuta la prevenirea cancerului.

–          Utilizati cu atentie suplimentele nutritive

Respectand principiile unei alimentatii sanatoase, ar trebui sa nu dezvoltati nicio carenta nutritiva si sa obtineti nutrientii necesari pentru reducerea riscului de aparitie a cancerului. Practic, nu exista nicio dovada ca suplimentele pot proteja populatia generala de cancer. Unele studii au descoperit intr-adevar ca suplimentele pot reduce riscul unor anumite grupe de pacienti, insa nu s-a demonstrat ca ele pot proteja pe toata lumea de cancer.

Dieta celor care se lupta cu cancerul

Daca ati fost diagnisticat cu o forma de cancer, este vital sa mancati sanatos pe parcursul tratamentului pentru ca va va ajuta sa:

–          suportati mai bine tratamentul;

–          rezistati infectiilor;

–          reduceti riscul carentelor nutritive;

–          va imbunatatiti calitatea vietii.  

Mentinerea unui bun aport nutritiv poate fi problematica deoarece dezvoltarea tumorilor mareste de regula consumul energetic al organismului. Totodata, simptomele fizice precum dificultatea la inghitit, uscaciunea gurii, alterarea gustului, greata, senzatia de voma sau diareea fac dificila hranirea si pastrarea greutatii.

Daca va este greu sa va hraniti, cereti sfatul unui nutritionist. De asemenea, luati in considereare aceste sfaturi practice:

–          Incercati sa recastigati greutatea pierduta in timpul perioadelor de tratament agresiv;

–          Pastrati mancaruri semipreparate la congelator pentru momentele in care nu puteti gati din cauza oboselii;

–          Mancati regulat, pastrati la indemana gustari nutritive;

–          Adaugati cate o lingura in plus de ulei de masline la salate si nu va faceti prea multe griji legate de consumul de zahar;

–          Daca va deranjeaza mirosul mancarurilor gatite, incercati sa consumati mancaruri de-a gata: sandwich-uri, iaurturi etc.

–          Daca nu aveti pofta de mancare, incercati sa mancati putin si des, mai degraba decat mult si rar.

Diete alternative pentru prevenirea si tratarea cancerului

Exista multe asa-zise diete anti-cancer care pretind ca previn sau chiar vindeca maladiile canceroase. De cele mai multe ori acestea merg pe excluderea anumitor grupe de alimente sau pe consumul exclusiv al anumitor alimente. Aceste diete nu au la baza dovezi stiintifice si tind sa se bazeze pe cazuri particulare de vindecare, “miracole”. Nu tineti diete care: recomanda restrictii alimentare severe, se bazeaza exclusiv pe consumul alimentelor crude, recomanda doze “mutant” de suplimente.

Inainte de a urma o dieta despre care se spune ca vindeca sau previne cancerul sau orice alta boala, consultati medicul! 

Stefan Stan

Consultant: dr. Corina Zugravu, specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

2 comentarii

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

  1. M** spune:

    Zaharul nu e bine sa il consumi cand ai cancer .

  2. 1**1** spune:

    PE MAMA MEA AU OMORIT-O CEI CARE RECOMANDA OAMENILOR BOLNAVI DE CANCER SA MANINCE TOT FELUL DE PROSTII. ORGANISMUL SLABIT DE BOALA, DACA NICI NU ESTE ALIMENTAT, CUM SA REZISTE? AVIND ACEASTA EXPERIENTA TRISTA, SPUN DIN SUFLET TUTUROR: MINCATI, NU EXISTA INTERDICTIE. PUTINA POFTA DE MINCARE PE CARE O MAI AVETI INCERCATI SA O FOLOSITI. DRAGOSTEA CELOR DIN JUR, CREDINTA SI ALIMENTATIA STAU LA BAZA SPERANTEI DE A REVENI. DUMNEZEU SA NE APERE PE TOTI DE RELE

Politica de confidentialitate