L-carnitina, un supliment mereu la moda

Timp estimat de citire3 minute, 4 secunde

L-carnitina este in prezent unul dintre cele mai populare suplimente nutritive, fiind cel mai des folosita de sportivii profesionisti si amatori. Are reale proprietati de slabire si este adjuvant in tratarea afectiunilor cardiovasculare sau reducerea colesterolului. Iata, pe scurt, care sunt avantajele utilizarii acestui supliment si cum se administreaza corect.

Substanta a fost izolata la inceputul secolului XX din produse din carne. O perioada a fost considerata o vitamina (Bt), dar in prezent este cunoscut faptul ca un organism sanatos o poate sintetiza in cantitati suficiente la nivelul ficatului si rinichilor, si doar in anumite patologii metabolismul nu poate produce necesarul. Omul sintetizeaza nutrientul din lizina si metionina, doi aminoacizi, intr-un proces care implica mai multe etape biochimice. Pentru ca acestea sa se desfasoare normal este nevoie de fier, vitamina C, vitamina B6 si vitamina PP. La sinteza din organism se adauga substanta primita prin intermediul alimentelor si, eventual, ca supliment. Alimentele cu cel mai ridicat continut de l-carnitina sunt carnea de vita (81 mg), carnea de porc (24 mg), laptele integral (8 mg), pestele (5 mg).

Rol in metabolismul lipidelor

L-carnitina este o substanta responsabila de transportul acizilor grasi cu lant lung in mitocondrii, fabricile de energie ale celulei. Cu alte cuvinte, carnitina contribuie la eliberarea energiei din acizii grasi, energie intrebuintata mai ales de catre muschii in activitate (inclusiv inima). Nutrimentul este deci foarte important in desfasurarea proceselor metabolice, indeosebi a celor eliberatoare de energie.

Adjuvant in tratamentul unor afectiuni grave

L-carnitina a inceput sa fie folosita in tratamentul si profilaxia unor afectiuni sau circumstante care ridica probleme medicinei moderne. De exemplu, carnitina ajuta la incetinirea procesului de imbatranire, mai ales ca s-a observat ca nivelurile de carnitina din tesuturi se reduc pe masura ce imbatranim. Substanta pare sa aiba un rol in combaterea osteoporozei, deficienta persoanelor in varsta in carnitina determinand reducerea metabolismului energetic inclusiv la nivelul osului. si in afectiunile cardiovasculare poate fi benefica suplimentarea cu carnitina, alaturi de medicatia specifica. in studii pe animale de laborator, carnitina a redus leziunile ischemice la nivelul miocardului. La om, administrarea de L-carnitina la scurt timp dupa un infarct a condus la ameliorarea evolutiei. De asemenea, s-au realizat unele studii care indica relatia administrarii de suplimente de l-carnitina cu reducerea colesterolului total si al trigliceridelor si cu cresterea HDL-colesterolului (colesterolul „bun”). La ora actuala se urmareste efectul l-carnitinei in diabetul zaharat. Rezultatele de pana in prezent sunt promitatoare, mai ales in ceea ce priveste ameliorarea utilizarii glucozei.
In contextul „epidemiei” de obezitate de le nivel mondial, l-carnitina a fost considerata un adjuvant pentru persoanele care incearca sa piarda in greutate. Nu exista, deocamdata, studii stiintifice care sa dovedeasca acest lucru. Exista insa dovezi certe ca ea ajuta procesul de slabire ca urmare a eforului fizic.

Cum te ajuta sa slabesti?

Pentru ca l-carnitina preia o parte dintre grasimi (nu le lasa sa se stocheze in organism) si le supune unor transformari in urma carora rezulta energie, scazand in acest fel cantitatea de acizi grasi liberi, te poate ajuta sa pierzi in greutate sau sa-ti definesti musculatura. Poti face o cura de 21 de zile cu l-carnitina. Ia 2000 de mg/zi – 1000 mg in fiecare dimineata si 1000 mg cu jumatate de ora inainte de antrenament. In urma administrarii l-carnitinei efectele favorabile sunt:

  • creste consumului maxim de oxigen;
  • scad trigliceridele si a acizii grasi liberi;
  • un numar tot mai mare de fibre musculare vor participa la efortul depus (forta de contractie a fibrei musculare creste).

Atentie! Ca si in cazul altor suplimente, si administrarea l-carnitinei poate cauza efecte adverse, desi este in general bine tolerata. Printre manifestarile adverse mai frecvente sunt simptome usoare gastrointestinale (greata, voma, diaree, crampe), iar dozele de peste 3000 mg/zi pot da corpului un miros de peste!

Denisa Toma

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Un comentariu

Lasă un răspuns

  1. Tudor spune:

    Buna ziua! Am inceput si eu sa iau L-carnitina la plicuri de la 1000 mg de la Redis. Trebuie iau unul dimineata si unul cu jumatate de ora inainte de antrenament. Da in zilele fara antrenamente cum trebuie luat?