Ingrediente nocive din alimentele fast-food

Timp estimat de citire3 minute, 50 secunde

Nu cred ca mai pune cineva la indoiala faptul ca mancarea de tip fast-food este daunatoare sanatatii. Calorii multe, vitamine putine, fibre aproape inexistente mancarea respectiva este o bomba pentru metabolism, chiar daca efectele concrete se vad dupa ceva vreme.



Fie ca este vorba de substante care provin din materia prima, fie ca ele apar in timpul tratamentului termic, ne aflam in fata unui potpuriu de nocivitati. Desigur, ele nu sunt de gasit numai in fast-food, dar aici, mai ales daca nu sunt respectate cu strictete anumite reguli in timpul prepararii (si adevarul este ca nu sunt…), exista sanse maxime nu numai sa fie prezente, dar chiar sa atinga niveluri extrem de mari. Haide sa vedem despre ce este vorba:

  • Grasimi: enorm de multe, chiar daca mancarea nu pare grasa. Uneori sunt si toxice, mai ales daca nu se schimba uleiurile de prajire la intervalele stabilite. Clientul cumpara produsul gras pentru ca are gust bun! Mai mult, produse de tipul, sa spunem, aripioarelor picante sau al nuggets-urilor si al altor produse invelite in paneuri, au cantitati foarte, foarte mari de grasime care s-a imbibat in crusta de pane. Iar aceasta grasime este cel mai adesea o materie prima de calitate joasa, bogata in acizi grasi saturati si trans. Ai auzit de acizii grasi trans?! In alte tari nivelul lor este reglementat. La noi inca nu. Ei reprezinta o adevarata otrava pentru aparatul cardiovascular. Nu numai ca ridica nivelul colesterolului rau (LDL), dar reusesc si „performanta” de a coboari canitatea de colesterol „bun” (HDL). Daca ti-ai face aripioare picante sau snitel acasa, te asigur ca ai reusi sa-i eviti.
  • Zahar: nu te gandi la desert! Nu e vorba de prajituri. Zaharul se adauga din belsug in sosuri, aluaturile de chifle si baghete. Si uite asa pancreasul tau va fi solicitat pe ascuns, chiar daca tu ai facut legamant sa te lasi de dulciuri.
  • Sare: Organizatia Mondiala a Sanatatii ne spune sa mancam maximum o lingurita pe zi, deoarece excesul este un factor de risc pentru hipertenisunea arteriala. Numita si „ucigasul tacut”, hipertensiunea este la originea unor probleme de tipul infarctului de miocard sau al accidentelor vasculare cerebrale. Chiar daca tie nu ti s-a parut mancarea de la fast-food sarata, iti garantez ca are mult mai multa sare decat ai sesizat tu. Nu-i asa ca la 2-3 ore dupa masa (sau si mai curand) ai simtit ca mori de sete? De la sare era! Cei care prepara mancarea respectiva stiu ce gust agreeaza consumatorul si sigur nu se tin de indrumarile nutritionistilor. In fond, cartofii prajiti sau pop-cornul n-au niciun haz fara sare… Si pentru ca vorbeam de sete…daca tot ti s-a facut sete, nu-i asa ca ai baut si un pahar foarte mare cu o bautura racoritoare carbogazoasa?! Cu certitudine nu te-ai putut abtine si uite asa caloriile mancate au ajuns la o valoare ametitoare.
  • Acrilamida: nu-i asa ca te „topesti” dupa crusta crocanta, bruna, de pe cartofi? Sau de pe toast? Sau de pe chipsuri? Ori de cate ori insa apar aceste cruste, inseamna ca amidonul a fost tratat termic excesiv si a rezultat acrilamida ce „arde” tesuturile, fiind puternic oxidanta, neurotoxica si cancerigena. Daca acasa ai control in bucatarie si poti evita „arderea” amidonului, nu acelasi lucru se intampla si cand mananci la fast-food. Acrilamida din produsele industriale este relativ bine controlata, mai ales ca experientele negative din ultimii ani au inasprit controalele in domeniu. Dar in bucataria unui fast-food lucrurile nu sunt tot atat de usor de supravegheat. Cuptorul mai arde, cartofii sunt uitati in friteuza mai mult decat ar trebui. Nu sta nimeni sa controleze acrilamida din produse…

Evita portiile mari!

Nu e vorba de un pericol ascuns. Se vede cu ochiul liber. Dar adesea il omiti, mai ales ca mancarea de la fast-food este relativ ieftina. Deci iti permiti mai mult cu bani mai putini. Gandeste-te daca acasa ai manca vreodata atat de mult pe cat o faci atunci cand iti comanzi o shaorma la farfurie sau un meniu cu dublu cheesburger (cu suc cu tot!). Iti garantez ca nu. Deci nu numai ca mancarea de tip fast-food este densa caloric, dar ea aduce un numar si mai mare de calorii pentru ca se mananca in cantitate sporita.

In concluzie, daca esti totusi amatoare de fast-food, mananca rar. Nu se va intampla nimic daca iti permiti un cheesburger o data pe saptamana. Si vezi ca la restaurant au si salate! Stiu ca sunt mai scumpe, dar sigur sunt mai sanatoase!

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu