Gutuia, fructul preferat al toamnei

Timp estimat de citire2 minute, 37 secunde

Subapreciata in mentalitatea populara, gutuia are totusi numeroase proprietati nutritive de care este bine sa profiti in sezonul rece, pentru a preveni racelile si a-ti intari imunitatea. Gutuia poate fi mancata cruda, conservata sau adaugata in diferite mancaruri, carora le da o aroma inconfundabila, dulce-acrisoara. Descopera si tu fructul preferat al toamnei!

De mai bine de 4.000 de ani, gutuii cresc in regiunile mediteraneene si asiatice, numarandu-se printre cei mai vechi pomi fructiferi din aceste zone. Gutuia face parte din familia Rosaceae, alaturi de mere si pere, insa, din cauza gustului acrisor si a texturii mai degraba uscate, nu a castigat la fel de multa popularitate ca celelalte fructe. Insa merita sa o incluzi in alimentatia ta!

Buna pentru digestie, bogata in antioxidanti
Din ce in ce mai multe studii recente au inceput sa se axeze asupra gutuii, iar oamenii de stiinta au ajuns la descoperiri uimitoare. Spre exemplu, gutuia contine acid fenolic, o substanta vegetala cu rol puternic antioxidant, ce previne deteriorarea celulara cauzata de reactiile de oxidare ale radicalilor liberi, conform unui studiu publicat in revista americana Journal of Agricultural and Food Chemistry. O alta proprietate a fost mentionata in publicatia Journal of the American Oil Chemist’s Society, aceea ca gutuia contine in proportie de 73% fitosteroli – ce contribuie la scaderea nivelului de colesterol din sange.
Inca din timpuri stravechi, gutuia era utilizata in scopuri medicinale, in special pentru a trata bolile intestinului. Locuitorii din Malta prepara gem de gutui, pe care, conform unei traditii locale, il folosesc pentru a scapa de disconfortul abdominal, amestecand o lingurita de gem cu o cana de apa clocotita. Fiind bogata in fibre alimentare (un singur fruct iti asigura 7% din necesarul zilnic), gutuia stimuleaza digestia si normalizeaza tranzitul intestinal.

O singura gutuie iti ofera fibre, vitamine si minerale:

  • Fibre – 7% din DZR (doza zilnica recomandata)
  • Vitamina C – 23% din DZR
  • Vitamina A – 1% din DZR
  • Cupru – 6% din DZR
  • Fier – 4% din DZR
  • Potasiu – 5% din DZR

Plus: acizi grasi Omega 6 – 45,1 mg

Stiai ca…:

  • Istoricii cred ca marul legendar al Afroditei, zeita greaca a iubirii, era de fapt o gutuie?
  • Grecii antici considerau gutuia un simbol al fertilitatii si il dedicau zeitei iubirii?
  • Tot in Grecia, o traditie veche de nunta spune ca, odata ajunsa in noua casa, mireasa primea in dar o gutuie, care sa-i asigure copii harnici si destepti?
  • Exista numeroase varietati de dulciuri preparate cu gutui, unul dintre cele mai faimoase fiind Cotignac d’Orleans, o specialitate franceza ce dateaza din secolul 15 pana in zilele noastre?

Iti prezentam si o reteta inedita cu gutui – un sos aromat pe care il poti servi cu friptura si o garnitura:
Sos de gutuie
Ingrediente:
4 gutui
6 cuisoare
O jumatate de baton de scortisoara
6 boabe de ienupar
200 g de zahar granulat
1 lamaie, taiata in jumatate
Preparare: Curata gutuile de coaja si pune-le intr-o oala, cu restul ingredientelor. Acopera cu apa, adu la fierbere si fierbe timp de 45 de minute sau pana cand gutuile sunt foarte moi. Scurge gutuile, taie-le in jumatate si indeparteaza miezul si semintele, apoi mixeaza pulpa intr-un blender pana cand obtii un piure. Dupa gust, poti adauga si alte condimente, mai picante (chilli, piper).

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu