Evita sa te ingrasi in sezonul rece!

Timp estimat de citire3 minute, 33 secunde

Iarna, cu cat este mai frig, cu atat purtam mai multe straturi de haine. Cam asa sta treaba si cu alimentatia: in sezonul geros avem tendinta de a “imbraca” mai multe straturi de grasimi si calorii, care sa ne “tina” de cald.

Fluctuatiile in greutate dependente de anotimpuri au o explicatie simpla: majoritatea oamenilor iau in greutate toamna si iarna, slabind primavara si vara. In sezonul cald suntem mai activi, iar metabolismul este si el mai rapid, in timp ce sezonul rece aduce o scadere a vitezei metabolice, concomitent cu o activitate redusa. Aceste schimbari se reflecta si in planul psihic, iarna simtindu-ne mai deprimati, mai lenti si greoi, in timp ce in anotimpurile calde ne simtim automat mai optimisti, mai dornici de viata si mai activi.

Plictiseala de sezon si mancare din belsug

Cu precadere iarna, datorita particularitatilor luminii solare, nivelul serotoninei din organism scade. Deoarece aceasta substanta este responsabila pentru senzatia de “bine” a intregului organism, deseori observam o scadere a motivatiei pentru activitate, mai ales atunci cand temperaturile sunt scazute si lumina solara slaba.
Totodata, perioada sarbatorilor de iarna constituie un prilej pentru multi dintre noi sa exagereze, sa se concentreze prea mult asupra pregatirilor destinate meselor de sarbatori, uitand ca acestea sunt doar un motiv in plus de a fi impreuna cu cei dragi, si nu un scop in sine.
In parte, acest tip de comportament se datoreaza si perioadei indelungate de post dinaintea sarbatorilor, stiut fiind ca in cazul postului, similar urmarii unui regim de slabire strict, avem tendinta sa compensam frustrarile acumulate pe parcurs prin excese.
Insa comportamentele alimentare prea putin chibzuite din aceasta perioada sunt rezultatul mai multor factori, fapt demonstrat si de existenta persoanelor care desi nu se supun regulilor stricte ale postului de dinaintea sarbatorilor, fac totusi excese in alimentatie de sarbatori.

Poftele alimentare in perioada de iarna

Faptul ca o persoana este diferita de oricare alta din lume este valabil si in cazul poftelor alimentare, deoarece fiecare persoana dispune de un echilibru propriu al substantelor care tin sub control apetitul, dar si de o experienta de viata unica ce structureaza preferintele alimentare.

Poftele alimentare sunt exacerbate atunci cand:

  • Urmam o dieta restrictiva;
  • Suntem stresati, nervosi, deprimati sau coplesiti de evenimentele traite. In acest sens, sezonul sarbatorilor de iarna poate constitui un mediu propice datorita presiunii emotionale si financiare traite;
  • In cazul lipsei somnului, pe fond de oboseala extrema;
  • Prezenam o personalitate adictiva, centrata pe principiul placerii;
  • S-a creat o obisnuinta anterioara pe baza conditionarii;
  • Suntem supusi traditiilor sau obiceiurilor alimentare datand din copilarie in ceea ce priveste sarbatorile de iarna.

Trei pasi pentru a preveni fluctuatiile in greutate pe parcursul sezonului rece

1. Faceti fata poftelor alimentare
Va trebui sa ne amintim faptul ca poftele alimentare pot fi usor tinute sub control deoarece nu sunt decat senzatii emotionale ce nu au o baza organica concreta. Cu alte cuvinte, poftele nu reprezinta nevoi ale organismului nostru care se cer a fi indeplinite, cum este, de exemplu, senzatia de foame. Pentru a face fata poftelor alimentare este necesar sa incercam sa mancam cat mai putin, chiar daca cedam poftelor si sa ne planificam mese regulate la ore fixe.
Totodata, inainte de a ceda unei pofte este indicat sa asteptam cateva minute deoarece majoritatea trec in aproximativ 10-15 minute, iar tentatia de a ceda devine mai slaba pe masura ce suntem capabili sa asteptam cat mai mult inainte de a satisface o pofta alimentara.
De asemenea, este indicat sa evitam gandirea de tipul “totul sau nimic” si sa ne interzicem definitiv consumul unui anumit aliment pentru ca exact acel aliment va deveni ulterior tinta unei pofte alimentare.

2. Cat mai multa lumina
Deoarece lipsa de lumina a iernii reduce nivelul de serotonina, este bine ca in aceasta perioada sa ne plimbam cat mai mult pe afara, iar atunci cand acest lucru nu este posibil, sa ne asiguram ca spatiul in care ne aflam este bine luminat.

3. Activitate fizica sustinuta
Multi oameni iau in greutate de-a lungul iernii pentru ca isi reduc activitatea fizica continuand sa manance aceeasi cantitate de alimente ca si in sezonul cald su chiar mai multa. De aceea continuarea ritmului de activitati fizice practicat in sezonul cald este esentiala pentru a combate luarea in greutate pe parcursul iernii

Psiholog Carmen Maria Finat

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Un comentariu

Lasă un răspuns

  1. sim85 spune:

    cine nu vrea nu slabestess