Diabetul zaharat, ameliorat de efortul fizic

Timp estimat de citire3 minute, 12 secunde

Stim cu totii ca diabetul zaharat este o problema majora de sanatate. In fiecare an, la nivel mondial, tot mai multi oameni se confrunta cu aceasta boala. Majoritatea pacientilor cu diabet zaharat tip 2 sunt supraponderali, unii chiar obezi. In cursul unui program de scadere in greutate, efortul fizic este una din componentele de baza. Ce tip de efort le este recomandat diabeticilor, afli in Slab sau Gras.In cele mai multe cazuri, diabetul (atat de tip 1, cat si de tip 2) este asociat cu boli cardiovasculare, neuropatie periferica, neuropatie diabetica, boli vasculare periferice, boli renale si retinopatie. Diabeticul este un pacient al carui raspuns la diverse modificari ale unor constante biologice este diferit, ceea ce ridica anumite probleme speciale.

Efort fizic moderat si adaptat 

Exercitiul fizic ajuta la imbunatatirea calitatii vietii, scaderea riscului de aparitie a unor complicatii si poate ajuta la un mai bun control al diabetului zaharat. Ceea ce trebuie stiut insa este ca efortul fizic trebuie sa fie moderat si adaptat fiecaruia. Nu exista o „reteta” valabila pentru toti diabeticii. Este indicat un minimum de 30 de minute de antrenament zilnic. Durata exercitiilor fizice va fi stabilita in functie de nivelul initial de toleranta si de patologia asociata. Se va incepe acolo unde este cazul chiar cu eforturi mici, de cateva minute (5-10 minute).

Recomandari

Atunci cand un diabetic doreste sa inceapa un progam de exercitii fizice regulat este indicat sa respecte urmatoarele:

  • Pregatirea pentru exercitiul fizic incepe cu 10-15 minute de incalzire, care va permite acomodarea sistemelor respirator, circulator si musculoligamentar la efort;
  • Efortul nu se intrerupe brusc, ci tot prin 10-15 minute de exercitiu usor, exclusiv aerob, pentru a permite revenirea organismului la starea de repaus relativ;
  • Efortul nu va fi facut in timpul perioadelor de varf ale secretiei insulinei, ci in cursul diminetii (contraindicat seara celor cu diabet de tip 1) si nu inainte de masa de dimineata (dupa aproximativ 1-2 ore dupa);
  • Daca nu ati mai facut sport, trebuie sa incepeti gradat, cu exercitii usoare si de scurta durata;
  • Pentru persoanele sedentare, un antrenament eficient este mersul pe jos, cu cresterea distantei parcurse zilnic intr-o prima etapa, urmata apoi de cresterea ritmului;
  • Inaintea inceperii antrenamentului este necesara masurarea tensiunii arteriale. In cazul persoanelor mai in varsta sau care sufera de hipertensiune, sunt indicate un consult cardiologic si teste de efort.

Nu neglijati aspectele de igiena si hipoglicemia
Atunci cand va antrenati, acordati o atentie deosebita incaltamintei si igienei piciorului! Alegeti pantofii de sport comozi, suficient de largi, cu talpa flexibila, captusiti cu materiale naturale. Piciorele trebuie spalate si inspectate cu grija pentru a observa daca apar leziuni, inrosiri ale pielii etc. Diabeticul nu simte mereu durerea, mai ales la nivelul extremitatilor si aceasta duce de multe ori la aparitia complicatiilor. Hainele trebuie sa fie din fibre naturale, adaptate temperaturii la care se desfasoara efortul fizic, deoarece termoreglarea (pierderea sau producerea caldurii corpului) la unii diabetici nu functioneaza normal.  Cea mai frecventa problema in cursul exercitiilor este hipoglicemia.  Purtati o bratara (sau o insigna, ceva ce poate fi remarcat cu usurinta) pe care sa scrie ca sunteti diabetic. Incercati sa aveti la indemana alimente care sa contina carbohidrati si nu ignorati semnele hipoglicemiei. Daca apar, incetati efortul. Ideal este ca inainte, in timpul si dupa efortul fizic sa va masurati glicemia. Iata cateva simptome ale hipoglicemiei: transpiratii, slabiciune, senzatie de foame, vedere neclara. In lipsa tratamentului, hipoglicemia devine profunda si duce la confuzie, vorbire neclara si pierderea cunostintei.

Sporturile care pot fi practicate de diabetici sunt: joggingul, ciclismul, handbalul, fotbalul, baschetul, voleiul, tenisul, dansul, inotul. Nu sunt recomandate diabeticului eforturile de intensitate crescuta si care solicita foarte mult aparatul cardiovascular.

Exercitiul ales cu atentie si bine dozat este un aliat al sanatatii organismului, dar el poate deveni un dusman daca-i  incalcam regulile de baza.

Dr. Roman Mihaela
Medic rezident recuperare,
Medicina fizica si balneologie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate