Cum combinam corect alimentele

Timp estimat de citire3 minute, 36 secunde

Buna compatibilitate a alimentelor consumate in cadrul aceleasi mese este responsabila de functionarea organismului la nivel ridicat, de absorbtia maxima a nutrientilor, in timp ce alimentele incompatibile produc o digestie dificila, o asimilare perturbata a compusilor esentiali si stocarea grasimilor,  cu aparitia excesului ponderal. Asadar iata cateva reguli importante pentru a combina corect alimentele.

Lactatele

Laptele dulce este recomandat a fi consumat singur, deoarece acesta, odata ajuns in stomac, coaguleaza si necesita un timp mai lung de digestie, combinatia cu alte alimente ingreunand digestia. Consumul de iaurt permite utilizarea nutrientilor din lapte, excluzand aspectele negative, acesta fiind un aliment predigerat, care necesita un efort minim din partea tractului digestiv si normalizeaza bacteriile intestinale. Branzeturile combinate cu paine produc in intestin o reactie alcalina din cauza carbohidratilor, ceea ce face aproape imposibila absorbtia calciului. Astfel, consumul de branza ne va aduce doar un aport caloric, dar nu si un aport nutritional la nivel crescut. Se cunoaste ca grasimile inhiba digestia proteinelor, dar consumul simultan al acestora cu salate sau legume inhiba acest proces.

Carnea
Combinatia dintre mai multe tipuri de proteine necesita timpi diferiti si enzime diferite pentru digestie, ceea ce face de nerecomandat combinarea produselor din carne cu lactate sau oua, dar nici a diverselor tipuri de carne. Grasimile vor scadea secretia de pepsina, ceea ce va conduce la o digestie deficitara a proteinelor, deci nu este recomandat consumul carnii prajite in grasimi, nici asocierea carnatelor cu dressinguri bogate in lipide.

Asocierea carnii de peste cu vin va favoriza absorbtia acizilor grasi de tip omega 3, ceea ce se poate obtine fie prin consumul unui pahar de vin la o masa cu peste, fie prin fezandarea pestelui inainte de a fi gatit intr-un bait care sa contina condimente si vin.

Legumele
Acestea pot fi consumate cu orice sursa de proteina, potentand absorbtia principiilor nutritive. Acestea (mai ales cele bogate in vitamina C) cresc absorbtia de fier din carne, de aceea recomandam asocierea carnii cu legume verzi, rosii, salata. Salatele se recomanda sa fie consumate fara dressinguri, dar asezonate cu uleiuri presate la rece, pentru ca antioxidantii continuti sunt astfel mai usor absorbiti.
Consumul de leguminoase uscate cu usturoi sau ceapa va creste absorbtia fierului din acestea, necesar mai ales la persoanele vegetariene sau in perioada postului. Usturoiul si ceapa combinate cu cereale integrale ne asigura un sistem imunitar sanatos prin contributia zincului si sulfului necesar.

Vitamina K, necesara pentru sanatatea sistemului osos si pentru prevenirea formarii de cheaguri de sange, care se gaseste in spanac, broccoli, varza, conopida, este utilizata eficient in combinatie cu sursele de grasimi sanatoase.

Fructele
Acestea este indicat sa fie consumate fara a le combina cu alte alimente, de preferat dimineata. Nici combinarea fructelor intre ele nu trebuie facuta la intamplare deoarece difera pH-ul acestora si timpul lor de digestie. Pepenele se digera cel mai repede si ar trebui consumat singur. Este bine ca fructele sa fie consumate cu coaja deoarece continutul de fibre al acestei scade puterea glicemica si creste aportul de vitamine. Nu se recomanda asocierea de fructe dulci cu citrice deoarece aciditatea creata intarzie digestia glucidelor si favorizeaza procesele de fermentatie. Una dintre combinatiile recomandate este cea dintre mere si fructele de padure, deoarece antioxidantii continuti de acestea se potenteaza unii pe altii.

Combinatia alunelor, migdalelor, semintelor, bogate in vitamina E si fructe bogate in vitamina C, kiwi, citrice, ajuta la mentinerea vederii bune.

Lichidele
Este indicat ca lichidele necesare (acei 2 litrizilnici atat de mediatizati) sa fie constituiti din apa, ceaiuri pentru a nu interfera cu celelalte alimente intr-un mod nedorit si pentru a nu creste aportul caloric. De asemenea, lichidele nu trebuie consumate in timpul mesei pentru ca vor dilua sucurile gastrice si vor scadea secretia salivara, dar vor scurta si masticatia, impregnarea alimentelor cu saliva etc. Unul din lichidele recomandate este ceaiul verde care este o importanta sursa de antioxidanti de tipul catechinelor. Daca asociem ceaiul verde cu suc de lamaie sau citrice va creste absorbtia catechinelor in intestin.

Trebuie mentionat faptul ca ceea ce impanzeste publicatiile pentru publicul larg referitor la combinatiile alimentare, referitor  la combinatii interzise! reprezinta o indicatie, un sfat pentru o alimentatie pe termen lung, nicidecum o prohibitie nesanctionata de legislatia in vigoare! (nu a murit nimeni dintr-o portie de cartofi cu friptura, dar acest obicei nu trebuie sa devina o constanta in viata noastra!).

Dr. Lacramioara Brinduse

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu